Saturday, 18 July 2015
15 June 2021
پس‌کوچه تماشا

«عدم انتشار دو کتاب از «مرتضا حنانه» بعد از ۲۰ سال»

2011 July 08

مجید بهشتی/ رادیو کوچه

majid.b@koochehmail.com

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

آلبوم «جاودانه‌ها» بداهه نوازی «همایون خرم» منتشر شد.

به گزارش پای‌گاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران، آلبوم شماره یک «جاودانه‌ها» شامل بداهه‌نوازی‌های ویلن «همایون خرم» آهنگ‌ساز و نوازنده پیش‌کسوت موسیقی ایران به تازگی وارد بازار موسیقی شده است. این آلبوم، دو قطعه 28 دقیقه‌ای دارد که در آواز اصفهان توسط «همایون خرم» بداهه‌نوازی ویلن شده است. «حسن آزاده‌فر» نیز با تمبک، وی را هم‌راهی کرده است.

——————————————————-

«محمدرضا شجریان» و گروه شهناز در کنسرت استانبول (ترکیه) در تاریخ 16 سپتامبر هم‌زمان با 26 شهریور ماه به صحنه می‌روند.

در این کنسرت آثاری از «استاد جلیل شهناز» «محمدرضا شجریان» و «مجید درخشانی» در دو بخش سه گاه و بیات اصفهان برای اولین بار نواخته خواهد شد.

این گروه در ادامه تور خود به کشورهای بروکسل ـ بلژیک (اول اکتبر)، برلین ـ آلمان(14 اکتبر)‌، لندن ـ انگلستان(18 اکتبر)، مونیخ ـ آلمان(21 اکتبر)، وین ـ اتریش(22 اکتبر)، گوتبرگ ـ سوئد(27 اکتبر)، استکهلم ـ سوئد(29 اکتبر)، کلن ـ آلمان(30 اکتبر) سفر می‌کنند.

——————————————————-

واحد نظارت و ارزش‌یابی دفتر موسیقی‌، مجوز اجرای کنسرت «مشکی پوشان» به خوانندگی «رضا صادقی» در تهران را صادر کرد.

بنابر اعلام روابط‌ عمومی دفتر موسیقی، این دو مجوز اجرای صحنه‌ای به سرپرستی گروه مشکی‌ پوشان برعهده «رضا صادقی» و سرپرستی گروه وصل یار برعهده «ابراهیم اثباتی» است.

——————————————————-

هم‌چنین گروه موسیقی «جانان» نیز به سرپرستی «بهزاد میرلو» روزهای نهم و دهم تیرماه در«فرهنگ‌سرای نیاوران» به اجرای برنامه می‌پردازند.

این گروه متشکل از «امیر حاج ابراهیمی» نی، «نوید توسلی» سنتور «نوا سلیمانی» عود «ایثار یاور» دف و تنبک  اجرا خواهند کرد.

——————————————————-

خبری از موسیقی زیر زمین در ایران.

«بابک صحرای» موسیقی‌دان و ترانه‌سرا در این باره می‌گوید: «در حال حاضر آفت بزرگ موسیقی، موسیقی زیرزمینی است، این نوع موسیقی بدون رعایت کردن اسلوب‌ها و چارچوب‌ها و بدون داشتن دغدغه فرهنگی، جریان نامناسبی را ایجاد می‌کند و منجر به تولید ترانه‌ها و موسیقی‌هایی شده که در حال ضربه زدن به ریشه و بنیاد موسیقی سالم داخل کشور هستند.»

قشری که در قالب موسیقی زیر زمینی در حال فعالیت هستند، اکثرن از بدیهی‌ترین اصول موسیقی اطلاعی ندارند و کم‌ترین دغدغه‌ای برای ارتقای فرهنگ و سطح شعور جامعه ندارند. به همین دلیل دست به تولید کارهایی می‌زنند که متاسفانه نه تنها سطح موسیقی و ترانه ایران را پایین آوردند، بلکه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی را در سطح جامعه ایجاد کرده‌اند.

وی قشر نوجوان کشور را در معرض خطر این نوع موسیقی می‌داند و بیان می‌کند: «رفتن به سمت مسایل غیر‌اخلاقی، ابتذال و شکستن هنجارهای اجتماعی، همیشه از طرف بخشی از جامعه مورد استقبال قرار می‌گیرد، مخصوصن قشر نوجوان جامعه. مورد اقبال قرار گرفتن اثری ضعیف و مبتذل، لزومن به معنای دارا بودن شاخص‌های مثبت آن اثر نیست. این درست همان اتفاقی است که در موسیقی زیر زمینی ما افتاده است و سیل ترانه‌های سطحی و غیراخلاقی که در قالب موسیقی‌های سطحی بیان می‌شوند، در بطن جامعه نفوذ یافته‌اند، قشر جوان و عمومن نوجوان هم به آن‌ها اقبال نشان دادند و در نتیجه باعث شده که جریان اصلی موسیقی هم آسیب ببیند.»

وقتی موسیقی اصولی قافیه را به موسیقی زیرزمینی می‌بازد

این ترانه‌سرا در ادامه به امکانات و خدمات موسیقی زیر زمینی اشاره و اظهار می‌کند: «موسیقی زیرزمینی امکانات وسیعی چون اینترنت و یا پخش کلیپ از شبکه‌های ماهواره‌ای در اختیار دارد که باعث بیش‌تر شنیده شدن آن‌ می‌شود. اما از طرف دیگر در موسیقی جدی و اصولی ما، هیچ نوع امکاناتی برای عرضه در اختیار ندارد، به همین دلیل موسیقی جدی، قافیه را به موسیقی زیرزمینی می بازد و تا زمانی که امکاناتی برای عرضه وجود نداشته باشد، طبیعتن شنیده نخواهد شد.»

«صحرایی» به بسترسازی مناسب برای فعالیت جوانان در موسیقی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «بدون بسترسازی مناسب و امکانات، فقط توقع داریم. تا یک جوان تحت آموزش و هدایت قرار نگیرد، نمی‌توان توقعی از او داشت. در همه جای دنیا، موسیقی جزیی از برنامه آموزشی مدارس قرار دارد، جوانی که از 10 سالگی موسیقی را فراگرفته، وقتی قصد قدم گذاشتن در این عرصه را دارد، چون شناخت مناسبی دارد، اصولی پیش می‌رود.

در ایران اما برعکس است، وقتی شخصی می‌خواهد کاری جدی انجام دهد، نه حمایت نهادهای مسوول را دارد، نه حمایت رسانه‌ها و نه جریان جدی موسیقی توان حمایت از او را دارد؛ بنابراین توقع از یک جوان در این وادی، توقعی نابجا است.

نمونه واضح آن، «حمید طالب‌زاده» است «حمید طالب‌زاده» خواننده خوبی‌ست از این جهت که صدایش رنگ خوبی دارد، گستره صدایی خوبی دارد و از طرف دیگر از تکنیک خوانندگی خوبی برخوردار است.  «طالب‌زاده» بیش از 10 سال است که در موسیقی ایران در حال فعالیت است و اولین آلبومش با عنوان «ندای عاشقانه» با هم‌کاری چهره‌های شناخته شده موسیقی در سال 80 به بازار عرضه کرد، اما این آلبوم به دلیل پخش نامناسب و حمایت نشدن به هیچ عنوان شنیده نشد. آلبوم دیگری با نام «چی کار کنم» نیز در سال 83 عرضه کرد که این آلبوم هم به خاطر همان شرایط بد به جایی نرسید.

کار به آن‌جا رسید که «حمید طالب‌زاده»  تک‌آهنگی خواند و کلیپی برایش ساخت و آن را از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای پخش کرد و تبدیل به یکی از خواننده‌های شماره اول پاپ شد! این اتفاق خیلی غم‌انگیز است و باعث می‌شود که الگوسازی نامناسب برای جوانان صورت بگیرد.»

«مانی رهنما»  آهنگ‌ساز و خواننده پاپ هم درباره کلیپ‌های ماهواره‌ای موسیقی ایران می‌گوید: «زمانی که جوانی خواننده، مکانی برای ارایه کارهایش نداشته باشد، مسلمن به سمت ساخت کلیپ و پخش آن از شبکه‌های ماهواره‌ای کشیده می‌شود. وقتی برآورد می‌کند و می‌بیند که هزینه یک آلبوم حدود 40 میلیون خواهد بود و بعد از آن باید به فکر پخشش باشد که آن هم ممکن است درست از آب در نیاید، به راهی غیر از راه درست کشیده می‌شود.»، گزارشی از «آزاده فضلی»  از «برنا»

——————————————————-

دو کتاب از «استاد مرتضا حنانه» هنوز بعداز 20 سال در «ایران» منتشر نشده است

طی خبری در ایلنا «محمدرضا درویشی» (آهنگ‌ساز و محقق موسیقی) در این‌باره گفت: «موج «عبدالقادر» شناسی در «ایران» پدیده‌ای تازه است، به گونه‌ای که در سال 57-53 که من دانش‌جوی دانش‌کده‌ی هنرهای زیبا بودم، بسیاری از هنرجویان و حتا موسیقی‌دان‌ها اسمی از این موسیقی‌دان ایرانی نشنیده بودند. وی افزود: «البته آن زمان کتاب مقاصدالحان توسط «تقی بینش» چاپ شده بود. هم‌چنین استاد «مرتضا حنانه» در آن دوران کتابی باعنوان «گام‌های گم‌شده» داشت و به گفته‌ی «درویشی» این کتاب پس از حدود 20 سال که از درگذشت حنانه می‌گذرد، آن کار هنوز منتشر نشده است‌. این آهنگ‌ساز اشاره می‌کند: «عبدالقادرابن غیبی حافظ مراغی» در سال 838 قمری به خاطر بیماری طاعون در هرات پایتخت ایران در زمان «شاهرخ» پسر «تیمور» درگذشت. این هنرمند ملقب به «حافظ» است که احتمالن به دو دلیل بوده است. در ابتدا وی خواننده و حافظ قرآن بوده و دیگر این‌که به خواننده‌های خاص در زمان «تیموریان» لقب «حافظ » می‌دادند. عمده رسالات «عبدالقادر مراغه‌ای» در هرات نوشته شده و بخشی از آن‌ها در دوره‌ی آل‌ جلایر نوشته شده است. «عبدالقادر مراغه‌ای»  آخرین موسیقی‌دان،‌ آهنگ‌ساز و نظریه‌پرداز مهم ما در دوران اسلامی‌ محسوب می‌شود.

——————————————————-

«ارسلان کامکار» برای اشعار «فروغ» و «شاملو» موسیقی می‌نویسد

طی خبری از ایلنا «ارسلان کامکار» آهنگ‌ساز از نوشتن یک اثر موسیقایی روی اشعار «شاملو»  و «فروغ» خبر داد اما توضیح بیش‌تر درباره‌ی این اثر را به آینده موکول کرد. وی تاکید کرد که در یادگیری موسیقی عاشق‌پیشه است‏، گفت: «یادم هست یک زمان در حیاط خانه‌مان در سنندج می‌نشستم و نوار چهار فصل را گوش می‌‌دادم و چون نت این اثر نبود، مدام نوار را خاموش و روشن می‌کردم و نت آن را یادداشت می‌کردم.»

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , , , ,