Saturday, 18 July 2015
16 June 2021
پس‌کوچه تماشا

«لقب «سر» برای «آلفرد هیچکاک» در سال ۱۹۸۰»

2011 July 11

مجید بهشتی/ رادیو کوچه

majid.b@koochehmail.com

به مناسبت نمایش فیلم‌های صامت «هیچکاک» در المپیک لندن است 

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

انجمن فیلم بریتانیا تصمیم دارد فیلم‌های صامت «آلفرد هیچکاک» ـ کارگردان بزرگ سینمای جهان را درحین برگزاری المپیک لندن در معرض تماشای مخاطبان قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، بر اساس اعلام انجمن فیلم بریتانیا، این فیلم‌ها در بخش ویژه‌ای با عنوان «المپیک فرهنگی» به نمایش گذاشته خواهند شد.

به گزارش «هالیوود ریپورتر»، فیلم‌های صامت هیچکاک در زمان نمایش با اجرای موسیقی زنده به‌ روی پرده می‌رفتند و در حین برپایی المپیک، موسیقی آن‌ها را ارکستری متشکل از استعدادهای برتر موسیقی بریتانیا ازجمله «دانیل کوهن» به‌طور زنده اجرا می‌کنند.

از جمله فیلم‌های مطرح هیچکاک که در بخش «المپیک فرهنگی» لندن اکران خواهند شد، می‌توان به «مستاجر» « داستان مه لندن» (1926) و «باغ لذت» (1925) اشاره کرد.

ریاست این بنیاد فیلم را مارتین اسکورسیزی عهده‌دار است که در این رابطه اعلام کرد: «کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده برای ترمیم نسخه فیلم‌های سینمایی «مستاجر»، «حلقه» «حق سکوت» و «باغ لذت به کارگردانی «هیچکاک»  هزینه خواهد شد.»

«سر آلفرد جوزف هیچکاک»، فیلم‌ساز صاحب‌نام و تاثیر‌گذار انگلیسی و پیش‌گام تکنیک‌های بدیع در ژانرهای تریلر روانی و تعلیق بود که طی شش دهه فعالیت سینمایی، که از عصر فیلم‌های صامت تا فیلم‌های همر‌اه با دیالوگ‌ و فیلم‌های رنگی را شامل می‌شد، بیش از 50 فیلم بلند را کارگردانی کرد. از او هنوز به‌عنوان یکی از برترین کارگردانان تاریخ سینما یاد می‌شود.

«هیچکاک» شهرت خود را به ‌واسطه‌ تبحر مثال‌زدنی‌اش در به ‌کارگیری عناصر دلهره، ترس و تعلیق به ‌دست آورد، چنان ‌که از او  به‌عنوان «استاد تعلیق» نام برده می‌شود.

این کارگردان برجسته، اولین فیلم خود را در سال 1922 در انگلیس با نام «شماره 13» آغاز کرد که البته نیمه‌تمام ماند. وی از سال 1939 عمدتن در آمریکا آثار خود را تولید و عرضه می‌کرد. در سال 1925 «مایکل بالکون» این فرصت را به «هیچکاک‌» جوان داد تا اولین فیلم بلند خود را باعنوان «باغ تفرج‌گاه» در آلمان بسازد. عدم موفقیت این فیلم در گیشه به‌نظر تهدیدی برای آینده‌ی کاری او بود.

«هیچکاک» اولین تجربه‌ ساخت فیلم‌های دلهره‌آور را با فیلم «مستاجر» به ‌دست آورد. اکران این فیلم در انگلستان در سال 1927 با موفقیت چشم‌گیر و استقبال بی‌نظیری از سوی مردم و منتقدین هم‌راه شد. هم‌چون دیگر فیلم‌های نخستین «هیچکاک»، این فیلم نیز از تکنیک‌های اکسپرسیونیست تاثیر پذیرفته بود که او آن‌ها را مستقیمن در آلمان فراگرفته بود.

در سال 1929 «هیچکاک» تصمیم گرفت دهمین فیلم خود را با نام «حق‌السکوت» بسازد و درحالی که هنوز در مرحله تولید بود، استودیوی سازنده آن تصمیم گرفت تا آن را به اولین فیلم هم‌راه با دیالوگ سینمای انگلیس بدل سازد.

پس از ساخت فیلم‌هایی چون «مردی که زیاد می‌دانست» (1934) و «39 پله» (1935)، هیچکاک روند موفقیت‌های خود ادامه داد. فیلم های «عقاب کوهستان»(1926 ) «حلقه»(1927) «همسر دهقان» (1928)، «قتل»(1930)، «ماری» (1931)، «غریب و غنی» (1931) و «مامور مخفی» (1936) دیگر ساخته‌های هیچکاک در این سال‌ها بودند.

وی در اوج موفقیت و شهرت به هالیوود پیوست و اولین فیلم آمریکایی‌اش را در سال 1940 با نام «ربکا» شروع کرد داستان این فیلم در انگلیس و اقتباس از رمانی نوشته‌ نویسنده‌ای‌ انگلیسی بود.

«خبرنگار خارجی» دومین فیلم آمریکایی «هیچکاک» بود که در قالب ژانر تریلرو داستان آن در اروپا اتفاق می‌افتاد ودر سال اول جنگ جهانی  اول ساخته شد و الهام گرفته از روی‌دادهای در حال تغییر در اروپا بود.

فیلم‌های هیچکاک در دهه‌ 40 بسیار متنوع بودند؛ و آ‌لفرد هیچکاک فیلم سینمایی «خراب‌کار» را برای کمپانی یونیورسال کارگردانی کرد. و سال 1944 فیلم «قایق نجات» را ساخت، فیلم‌نامه کار بر اساس رمانی از جان اشتاین بگ است از آن‌جایی که کلیه صحنه‌هایش در یک قایق فیلم‌برداری شده از فیلم‌های محدود این کارگردان محسوب می‌شود.

این کارگردان انگلیسی پس از آن برای دیدار از زادگاهش به انگلستان بازگشت و در این حین دو فیلم کوتاه فرانسوی‌زبان برای وزارت اطلاعات انگلیس ساخت. پس از بازگشت به آمریکا، وی دو فیلم «طلسم‌شده» (1945) و «بدنام» (1946) را ساخت‌. فیلم «‌بدنام» موفقیت چشم‌گیری به دست آورد و یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی «هیچکاک» نام گرفت.

اولین فیلم رنگی «هیچکاک» در سال 1948 با نام «طناب» به ‌روی پرده سینماها رفت.

در سال 1950، هیچکاک فیلم «وحشت در صحنه» را برای کمپانی «برادران وارنر» ساخت. پس از آن بود که فیلم پرفروش «غریبه‌ها در قطار» (1951) را با استفاده از ترکیبی از المان‌های فیلم‌هایش در آمریکا و انگلیس ساخت. سپس از تکنیک فیلم‌برداری سه‌بعدی برای اولین‌بار در فیلم‌هایش استفاده کرد.

فیلم‌های «پنجره‌ عقبی» (1954) که این فیلم به طریقه سیاه و سفید ساخته شد‌، «مرد عوضی» (1957)، فیلم «سرگیجه» محصول سال 1958 با نقش‌آفرینی دوباره‌ «جیمز استوارت» به هم‌راه بود. اگرچه در گیشه چندان موفقیتی به‌دست نیاورد، اما بسیاری آن را یکی از شاه‌کارهای «هیچکاک» می‌دانند که در جشن‌واره‌ فیلم «سن‌سباستین» اسپانیا، جایزه‌ «صدف نقره‌ای» را به‌دست آورد.

پس از «سرگیجه»، هیچکاک سه فیلم موفق دیگر ساخت که هریک اعتباری کلان به کارنامه‌ سینمایی این کارگردان بخشید و فیلم‌های سینمایی «شمال از شمال‌غربی» (1959)، «روانی» (1960) فیلم‌های پایانی این کارگردان ارزش‌مند است.

با آغاز دوران پیری و نشانه‌های بیماری در «هیچکاک»، جدیت او در ساخت فیلم کم‌رنگ شد و در دو دهه‌ پایانی عمر، او تنها چندفیلم تریلر جاسوسی از جمله «پرده‌ پاره» (1966) با نقش‌آفرینی «پل نیومن» و فیلم «توپاز» (1969) را ساخت.

پس از بازگشت به انگلیس، او آخرین فیلم موفق خود با نام «جنون» در سال (1972) به نمایش درآورد. «توطئه خانوادگی» نیز آخرین فیلم ساخته‌ «هیچکاک» بود که در سال (1976) ساخته شد.

آلفرد هیچکاک» در سال 1980 از سوی ملکه الیزابت دوم به دریافت لقب «سر» نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسمن آن را دریافت کند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز 29 آوریل 1980 در سن 80 سالگی براثر نارسایی کلیوی در لس‌آنجلس درگذشت.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , ,