شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
25 August 2016
به بهانه نمایش‌گاه آثار مینیاتور هادی ابوالقاسمی در مالزی

«پیوند رنگ و هم‌دلی با نقش دل»

۱۳۹۱ اردیبهشت ۰۴

اردوان روزبه / رادیو کوچه

[email protected]

اگر ساکن کوالالامپور باشید و پارسی‌دان حیف است که بگویید گالری مکعب را نمی‌شناسید. این گالری در محله «امپنگ» یعنی راسته ایرانی‌نشین این شهر واقع شده است، درست پشت بازار امپنگ پوینت روبروی بیمارستان پوترا. برای رسیدن به آن باید از راه‌پله‌های دو طبقه عبور کنید تا به جایی برسید که «علی اصغر یعقوبی» مجمسه‌ساز و هنرمند ایرانی آن را چندی است به راه کرده. یک گالری برای نمایش آثار هنری.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

آقای یعقوبی با همت و تلاش این مکان را به طور مستقل به راه کرده تا هنرمندان از هر نژاد و قومی بتوانند آثارشان را در آن به نمایش بگذارند.

وقتی که ما به سراغ گالری مکعب رفتیم برای بازدید از آثار مینیاتوریست ایرانی «سید محمد هادی ابوالقاسمی» بود. مجموعه‌ای که به نقوش مینیاتوری اختصاص داشت. این آثار که شاید بتوان به شاخص‌ترین‌های آن یعنی کارهایی بسیار در ابعاد کوچک اجرا شده اشاره کرد را می‌توان مجموعه‌ای کم‌نظیر دانست که یکی از نمونه‌های آن نقش کوچکی است که در کتاب رکورد‌های گینس نیز به ثبت رسیده است.

به نقل از تارنمای این هنرمند،‌سید محمد هادی ابوالقاسمی متولد سال ۱۳۳۰ در شهرستان رودسر،‌ که قریب به چهل سال در رشته مینیاتور و تذهیب مشغول به کار است. دانش آموخته رشته ریاضی و تحصیل کرده در هنرستان کمال‌الملک و آکادمی فرهنگ و هنر در رشته نگارگری و تذهیب که متخصص در سبک میکرو مینیاتور و مینیاتور مرصع است.

ازفعالیت‌های هنری وی می‌توان به طراحی و ساخت تندیس‌های شهری، مجسمه‌سازی، طرح‌ المان‌های شهری، دکوراسیون، طراحی تندیس سربازان گم‌نام در یکی از میادین کشور لبنان، طراحی و ساخت ماکت گل دسته ساعت مقبره امام علی در نجف، طرح و اجرای دروازه قران در هفت‌مین نمایش‌گاه ایران‌گردی، اجرای تندیس مرغ زرین در شهرکرج اشاره کرد.

این تارنما هم چنین اشاره دارد که تعدادی از آثار وی در موزه‌های داخل و خارج ایران نگه‌داری می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کعبه دل‌ها در موزه ملی ترکمنستان، اثرحکیم عمر خیام در یکی از موزه‌های اروپا، مجلس عارفان در موزه ملی ایران و اثرمحراب عشق در موزه میراث فرهنگی تهران اشاره کرد.

آقای ابوالقاسمی در ابتدا به معرفی این مجموعه آثار و هم چنین اصغر یعقوبی مدیر گالری مکعب نیز در خصوص راه اندازی این گالری و نمایش‌گاه فوق با ما به گفت‌وگو نشستند.

آن چه در پی می‌آید گفت‌و‌گو با آقای ابوالقاسمی است، از او خواستم در ابتدا به معرفی این مجموعه آثار بپردازد:

من هنرمند طراح و مینیاتوریست کشور عزیزمان ایران هستم که با تجربه‌ی تقریبن چهل تا چهل‌و‌پنج سال کار مداوم در این زمینه، پیام‌آور شادی‌ها، صلح‌ها و آزادی و زیبایی، در آثاری که به‌وجود آورده‌ام گوشه‌هایی از فرهنگ ایرانی است که برای اولین بار برای برپایی نمایش‌گاه فرهنگی و هنری، در کشور مالزی و شهر کوالالامپور حضور پیدا کردم.

بعضی از کارهای شما از سبک و سیاق خاصی برخوردار است، از جمله بعضی مینیاتورهای واقعن مینیاتوری و کوچکی که ما در نمایش‌گاه دیدیم و هم‌چنین تصویر پادشاه مالزی را که در اندازه‌های تقریبن یک سانتی‌متر طراحی شده‌است، بیش‌تر برای ما توضیح دهید که در این سبک، از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اید و آیا این نوع کار، در نوع خودش بی‌نظیر است یا پیش از این نیز انجام شده؟

هنر نگارگری و مینیاتور ایران، بیان طبیعت، به کوچک‌ترین ذره‌ی ممکن است که همان‌طور که از نام آن پیداست، مینیاتور یعنی کوچک، ظریف و ریز. من به همین دلیل، چون در کار خودم هم‌واره دنبال نور و روشنایی بودم، و این تکنیک و سبکی که نیاکان و بزرگان ما در طول تاریخ همیشه به‌دنبال روشنایی و نور بودند و از تاریکی‌ها بی‌زار بودند، ما هم سعی کردیم تا با قلم، رنگ و فرم‌هایی که این هنر، جای‌گاه خاصی در کل جهان دارد، تصاویر و آثاری را ارایه بدهم که صاحب این سبک هستم و یک نوع حرکت جدید در سبک مرصع که همان پیدا کردن طلا و نقره و جواهرات در کار است. و کار دیگری که سعی کردم در این زمینه پیام زیباتری را ارایه دهم در قالب این هنر زیبا و ظریف جهانی، این بود که احساس می‌کردم که باید کاری را انجام دهم که کسی تا به‌حال انجام نداده‌ باشد و همین‌ خاطر، به‌دنبال نوآوری و یک سبک جدیدی بودم که آن سبک مرصع است که در کارم استفاده کردم و یکی دیگر از حرکت‌های بسیار زیبا و قشنگی که در این کار پی‌گیری کردم و به آن رسیدم، کوچک‌ترین مینیاتور به نام میکرو مینیاتور مرصع در جهان است که در ابعاد یک سانتی‌متر است و در مجموعه‌ی این آثار، من وقتی‌که به کشور مالزی سفر کردم، احساس کردم که یک پیام صلح، دوستی و زیبایی و این پیوند وحدت را بین کشور ایران و مالزی به‌وجود بیاورم، این بود که احساس کردم که پادشاه این کشور، «شاه عبدالحلیم»، شخصیتی است که تمام ملت کشور مالزی به این شخصیت علاقه‌مند هستند، ما هم میخواستیم از طرف خودمان، این پیام دوستی و صمیمیت را در قالب یک تابلوی بسیار کوچک و ظریف ارایه دهیم که همان‌طور که در تابلو مشخص است، ما از شمسه استفاده کردیم که معنا و مفهوم شمسه یعنی نور و درخشان و شرفه‌ها پیام نور مطلق است و این اثر را به این خاطر که هنر مینیاتور یعنی ریز و ظریف، سعی کردیم این تابلو را به کوچک‌ترین تصویر پرتره‌ی دنیا به‌وجود بیاوریم که خود این اثر پیامش آن است که خود این پادشاه، یکی از کهن‌سال‌ترین پادشاهان جهان است.

شما یکی از رکوردهای گینس را دارید. این رکورد در چه زمینه‌ای‌ست؟

من در طی تجربیات کاری خودم، وقتی‌که آثاری را که خلق می‌کردم، همیشه به‌دنبال این بودم که کاری کنم که حداقل بتواند جهانی باشد. این بود که من روزنه‌ی میثاق را طراحی کردم که در این تابلو یک مدرسی قرار گرفته‌است در یک باغ بسیار مصفا که بیش از یازده شاگرد در اطراف آن استاد قرار گرفته‌اند که در حال فراگیری درس هستند که صورت‌های آن‌ها شاید به اندازه‌ی ته سنجاق ته‌گرد بود که صورت و چشم و ابروهای آن‌ها را من بالاخره با قلم‌موی مخصوصی که از هزار مو، یک مو استفاده می‌شود استفاده کردم و با ذره‌بین، این اثر را خلق کردم.

از زمان برگزاری نمایش‌گاه در کوالالامپور تا این لحظه، خواهش می‌کنم بگویید که استقبال مالزیایی‌ها چه‌طور بوده‌است، و هم‌چنین آیا هم‌راهی از طرف مجموعه‌های فرهنگی در داخل ایران داشته‌اید یا خیر؟

فرآیندی که ما سعی کردیم این نمایش‌گاه را برگزار کنیم، رایزن فرهنگی ما در جریان بود و از این نمایش‌گاه حمایت و استقبال کردند و تنها شخص ایرانی که یکی از هنرمندان برجسته مقیم شهر کوالالامپور هست، جناب استاد «اصغر یعقوبی» هست که با برپایی این نمایش‌گاه در گالری، ما این آثار را در معرض نمایش گذاشتیم که این تابلوها به‌وسیله‌ی یکی از مسوولین وزارت توریسم، این تابلو برای اولین بار، پرتره‌ی پادشاه، این‌جا پرده‌برداری شد و کلن این آثار خیلی به‌سختی و با زحمت از ایران به این کشور آوردیم و تابه‌حال شاید در بیش از پنجاه کشور جهان این آثار به نمایش درآمد، منهای اثر پادشاه.

 ———–

هم چنین اصغر یعقوبی مدیر گالری مکعب نیز در خصوص راه اندازی این گالری و نمایش‌گاه فوق چنین ادامه می‌دهد:

این گالری حدود پنج سال است که در مالزی به‌ثبت رسیده و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در این‌جا انجام می‌دهد. در این مدت ما توانستیم حدود بیست نمایش‌گاه جمعی و انفرادی با حضور بیش از صد‌و‌ده هنرمند ایرانی و مالزیایی را در این گالری داشته باشیم. نمایش‌گاهی را هم که پیش‌ رو می‌بینید، نمایش‌گاه استاد «محمد هادی ابوالقاسمی»، یکی از مینیاتوریست‌ها و هنرمندان برجسته‌ی ایرانی‌ست که برای اولین بار در مالزی اجرا کردیم.

مجموعه آثاری را که شما در این نمایش‌گاه می‌بینید، ماحصل فعالیت‌های پنجاه ساله‌ی این استاد است که ایشان در سبک خودشان که مینیاتور مرصع است، به‌نوعی صاحب سبک هستند. از عمده‌ترین و ویژه‌ترین آثار این مجموعه، کوچک‌ترین پرتره‌ی دنیا هست که این پرتره متعلق به «سلطان عبدالحلیم»، پادشاه فعلی مالزی‌ست.

ما سعی کردیم که در این مدت، با توجه به فرآیند و اخبار مختلفی که در این‌جا بوده‌است، با پی‌گیری و برگزاری نمایش‌گاه‌ها، به نوعی خبرهای مثبتی را در این‌جا به نمایش بگذاریم و همه‌ی سعی و تلاش‌مان این بوده که بتوانیم آن اخبار منفی را تا آن‌جا که می‌شود، کم‌رنگ کنیم.

به لطف خدا و با یاری دوستان‌مان که به‌صورت گروهی این کارها تا امروز انجام شده‌است، آقای دکتر «عبدالرضا کردی»، جناب دکتر «ندا دیلمی» و خیلی از دوستان دیگر که در این‌جا فعالیت داشتند و حمایت‌های مادی، معنوی و ساپورت‌های این دوستان و جمع کثیری از افراد دیگر، تا الان توانستیم که این کار را به این‌جا برسانیم.

در مجموع می‌توانم بگویم که هنر، بدون نیاز به هیچ‌گونه ترجمه‌ای می‌تواند پیوند خیلی خوب و محکمی را بین اقوام و ملیت‌های مختلف به‌وجود آورد. هنر نیاز به هیچ‌نوع ترجمه‌ای ندارد و هرکس با هر نگاه و زبانی می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد و همین‌طور اثری را که در این نمایش‌گاه به‌وجود آمده که کوچک‌ترین پرتره‌ی دنیاست، پیام صلح و دوستی را دارد به ملت مالزی و به کسانی که در این‌جا هستند. و همین‌طور ما پی‌گیر آن هستیم که بتوانیم نمایش‌گاه‌های بیش‌تر و به‌تری را در این‌جا برپا کنیم تا بتوانیم یک پل ارتباطی بین دو مملکت، دو فرهنگ و دو ملت به‌وجود آوریم.

تا قبل از این، خیلی از مالزیایی‌ها فکر می‌کردند که ایرانی‌ها، اقوام اعراب هستند. اما ما سعی کردیم تا تفاوت بین این نگاه را در این‌جا نشان دهیم، هرچند که تمام ملیت‌ها و قومیت‌ها برای ما عزیز هستند. اما این‌که تاکیدی بر این‌که این قوم، فرهنگ ایرانی برگفته از یک تمدن قدیمی‌ست، دارای فرهنگ و ادبیات بسیار غنی‌ست که تمام ادبیات ایران می‌تواند پیام‌آور صلح و دوستی و شادی باشد.

برگرفته از تمام داستان‌هایی که در ادبیات ایران است، می‌توانید خیلی اتفاقات هنری خوبی را نشان دهید و تلاش ما هم در واقع بر این منوال است.

در این مدت، به هر حال، جا دارد که باز هم از رایزن فرهنگی، آقای دکتر ضیایی تشکر کنم. به‌نظر می‌رسد که ایشان، نگاه‌شان متفاوت است و نگاه مثبتی دارند به هنر و فرهنگ و ان‌شااله که بتوانیم در آینده، به‌صورت گروهی، کارهای مشترکی را انجام دهیم. به هر حال ما جمعی از ایران هستیم و به حمایت ایران نیاز داریم و این کار، یک کار گروهی‌ست. هیچ کار انفرادی، به انجام نخواهد رسید. من هر چقدر که تلاش کنم، دوستان من، هر چقدر که تلاش کنند، کار تا جایی انجام خواهد شد، اما اگر همه‌ی ایرانی‌ها دست به دست هم دهیم و به‌صورت یک کار گروهی و تیمی بتوانیم این را به سرانجام برسانیم، این می‌تواند جای‌گاه بسیار خوبی را برای ملت ایران و ایرانی‌ها به‌وجود آورد.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , 

از کوچه حمایت کنید
مجله کوچه را بخوانید:
جستجوی کوچه
side bar links