Saturday, 18 July 2015
19 February 2020
پس‌نشینی تند

«مالزی و نگاه به انتخابات پیش‌ رو»

2012 April 29

اکبر ترشیزاد / رادیو کوچه

روز گذشته بار دیگر تظاهرات به نسبت پرشمار مخالفان حزب حاکم در مالزی با نام «برسیه 3» برگزار شد. این گروه خواستار برگزاری انتخابات پس از انجام اصلاحات در قانون انتخابات است و در حقیقت همین خواسته بوده که گروه‌های مختلف را گرد این ائتلاف جمع کرده‌است. گروه‌ها و احزاب اصلی این ائتلاف را سه حزب اسلامی مالزی (پاس)، حزب چینی اقدام مردم (داپ) و حزب عدالت مردم مالزی تشکیل می‌دهند. می‌توان گفت که سال‌هاست گروه‌های مختلف مخالف در مالزی تلاش کرده‌اند تا قدرت را از چنگ حزب حاکم «آمنو» خارج کنند اما هیچ‌گاه در این راه به‌طور کامل موفق نبوده‌اند. ریشه‌ی این عدم موفقیت را می‌شود در مسایل متفاوتی دید.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

مخالفان اصلی حزب حاکم «آمنو» که «ماهاتیر محمد» را به‌عنوان یک نوع پدرخوانده در بالای سر خود دارد با خواسته‌های متضادی گرد هم جمع شده‌اند که این ائتلاف را از پایه شکننده کرده‌است. حزب اسلامی «پاس» که در مناطق روستایی و عقب‌مانده‌تر مالزی طرف‌داران پرشماری دارد، دارای عقاید بنیادگرایانه‌ی اسلامی است و رهبران آن عمومن گرایشات سلفی داشته و برخی از آن‌ها در مدارس علوم دینی عربستان سعودی درس خوانده‌اند. این حزب در انتخابات سال 1999 موفق شد تا برای اولین بار کنترل ایالت «ترنگانو» را که از اکثریت مالایی برخوردار است از دست جبهه ملی خارج کند. با این‌حال، در انتخابات سال 2004 حزب «پاس» با از دست دادن 20 کرسی، موفق به کسب تنها هفت کرسی شد. رهبر این حزب «عبدالهادی آونگ» نیز کرسی خود را در مجلس از دست داد و این ایالت بار دیگر به دست ائتلاف حاکم افتاد. در انتخابات سال 2008، پاس موفق به جبران شکست دور قبل شد و با رای اقشار سنتی در پای‌گاه‌های اصلی خود، یعنی ایالت‌های سنتی‌تر شمال کشور مالزی، هم‌چون «کلانتان»، «کداه» و «ترنگانو» اکثریت را در دو ایالت به‌دست آورد.

در طول سال‌های گذشته، حزب «پاس» آشکارا و سرسختانه با ترویج فرهنگ غرب در مالزی مخالفت کرده و بر اجرای احکام شریعت پای فشرده‌است. از نمونه‌های آشکار این حرکات می‌توان به مخالفت با برگزاری جشن «ولنتاین»، جلوگیری از برگزاری چندین کنسرت موسیقی، ضرب سکه‌های اسلامی «درهم» و «دینار» به‌جای واحد «رینگیت» در ایالت «کلانتان»، تصمیم به اجرای حدود اسلامی در این ایالت، اجباری کردن حجاب و ممنوعیت پوشش شلوار برای زنان مسلمان در ادارات این ناحیه و هم‌چنین تعیین روز جمعه به‌عنوان روز تعطیل اشاره کرد.

از دیگر سو انگیزه‌ی دیگر گروه‌ها در این ائتلاف بیش‌تر اقتصادی است. اقلیت‌های چینی و هندی‌تبار سرسختانه بر این باورند که هنوز در این کشور به آن‌ها به‌چشم خارجی نگاه می‌شود و از حقوق برابر با مالایی‌تباران برخوردار نیستند. درست است که شرایط چینی‌تبارها به‌لحاظ اقتصادی در مالزی بسیار مناسب است اما آن‌ها هم‌واره از چرخه‌ی دخالت در امور رده‌بالای سیاسی حذف شده‌اند. حزب حاکم اما با زیرکی راه خود را می‌رود، از سویی با تصویب و اجرای برخی از قوانین اسلامی ملایم هم‌چون ممنوعیت بوسه در وسایل نقلیه‌ی عمومی و موافقت با لغو برخی از کنسرت‌ها قصد دارد تا دل اسلام‌گرایان را به‌دست آورد و از سویی دیگر با عدم حمایت از اجرای حدود اسلامی در مالزی آن را یک حرکت تبلیغاتی و ریاکارانه از سویی حزب «پاس» برای جلب آرای تندرویان مسلمان می‌داند. حزب حاکم به تغییر در قانون انتخابات تن درنداده‌است اما قول داده‌است تا نظارت شدیدتری را بر برگزاری سالم آن اعمال کند. با این حال، حزب «پاس» نیز سعی کرده‌است که مواضع خود را تعدیل کند و به اقلیت‌های غیرمسلمان اطمینان خاطر بدهد که حضور این حزب در قدرت، خطری برای آنان نخواهد بود و حکم‌رانی کارآمد برای احزاب اسلام‌گرا، مهم‌تر از اجرای حدود و قوانین شرعی است. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که هنوز برای قضاوت درباره نتیجه‌ی انتخابات زودرس مالزی خیلی زود است و باید منتظر تغییرات و آرایش سیاسی جدیدی بود که غیر قابل پیش‌بینی است.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , , , , ,