Saturday, 18 July 2015
23 January 2021
نگاهی به زندگی‌نامه‌ی سیمین آقا رضی پس از درگذشت وی

«استاد تک‌نوازی قانون درگذشت»

2010 January 13

سیمین آقا رضی نخستین نوازنده ساز قانون پس از یک دوره بیماری دیروز در تهران درگذشت .
به گزارش خبرنگار مهر این نوازنده قدیمی قانون متولد سال 1317 در تهران بود و سهم بسزایی در نشر و گسترش این ساز مهجور داشت.
وی با ارکستر های مختلفی از جمله ارکستر مرحوم خالقی همکاری داشته و در تهیه آلبوم‌های متعدد با صدای خوانندگان مختلفی همکاری کرده بود.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید


سیمین آقارضی درمنی در پانزدهم آذر ماه سال یکهزارو سیصدوهفده در تهران و در خانواده‌ای هنر دوست و هنر پرور زاده شد. اشتیاق وافر او به موسیقی سبب شد از همان کودکی پس از سپری کردن دوره ابتدائی به هنرستان موسیقی ملی راه یابد.استعداد ژرف او سبب شد از دیگران پیشی گیرد و مراتب ترقی را یکی پس از دیگری بپیماید تا بدان پایه که به یکی یکی از استادان بزرگ و نامدار بدل شد.

20100113-news-jeld1K
سیمین آقارضی، با بهره‌گیری از آموزش‌های هنرمند فقید، محمود ذوالفنون، ردیف‌های ویولن را به طور کامل نزد استاد زنده یاد ابوالحسن خان صبا آموخت. او تنها بانوی به کمال رسیده مکتب این بزرگمرد است. وی پیانو را نزد استاد جواد معروفی، قانون را نزد استاد مهدی مفتاح، آواز را از استاد غلامحسین بنان و تنبک را نزد استاد حسین تهرانی فراگرفت.
علاوه بر سازهای نامبرده وی با نواختن رباب، بربط، قیچک و کمانچه نیز آشنایی کامل داشت. با بسیاری از نام آوران برجسته موسیقی این سرزمین کهن همچون پرویز یاحقی،  علی تجویدی،  حبیب الله بدیعی، همایون خرم، حسین تهرانی، یوسف یوسف زاده، سیروس حدادی، محمد موسوی، سیاوش زندگانی، امیرناصر افتتاح، آبتین اجلالی و… همراهی و همنوازی داشته است.
او از سال یکهزار و سیصد و چهل و یک ارکستری را به نام (ارکستر سیمین) بنیاد نهاد. آهنگ‌های این ارکستر را خود می‌ساخت و تکنوازی‌های آن را هم خود می‌نواخت.در اواخر دهه چهل به عنوان تکنواز قانون به استخدام رادیو درآمد و در ارکسترهای بزرگی مانند گلها، سازهای ملی و…مشارکتی پربار داشت. وی تا کنون کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از ایران در راستای شناساندن هنر ایران برگزار کرده است. سیمین آقا رضی نخستین نوازنده ساز قانون پس از یک دوره بیماری سحرگاه دیروز در تهران درگذشت . این نوازنده قدیمی قانون متولد سال 1317 در تهران بود و سهم بسزایی در نشر و گسترش این ساز مهجور داشت.وی با ارکسترهای مختلفی از جمله ارکستر مرحوم خالقی همکاری داشته و در تهیه آلبوم‌های متعدد با صدای خوانندگان مختلفی همکاری کرده بود.  او با بسیاری از بزرگان موسیقی همچون فرهاد فخرالدینی، مجید انتظامی، فریدون شهبازیان، بابک بیات و… همکاری داشته است.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , 

۱ Comment


  1. Behnam
    1

    بر روی جلد نوار تکنوازی سیمین که از سالها پیش تا کنون مکررا انتشار یافته می خوانیم : ” نام سیمین چو نام قانون است “. در این گفته کمترین اغراقی نیست چه ایرانیان هنردوست قانون را به نام سیمین می شناسند و بس. گر چه آثار هنرمند گرامی سرکار خانم ملیحه سعیدی در بسط و گسترش و خصوصا آموزش این ساز دارای اهمیت بسیار بوده و هست، این پنجه های سیمین بود که گوش ایرانیان را برای نخستین بار با صدای جادویی قانون آموخته ساخت.
    هنر آموخته هنرستان موسیقی ملی، استاد سیمین آقا رضی ( متولد ۱۵ آذر ماه ۱۳۱۷ – تهران ) ، از نسل برترینهای موسیقی ایرانی شمرده میشد چه توفیق آن را یافت تا به جلسه ی درس بزرگانی چون ابوالحسن صبا، حسین تهرانی، روح الله خالقی و بعدها مهدی مفتاح راه یابد. نام آوری سیمین به عنوان نوازنده منحصر به فرد قانون چنان است که فراموش میشود که ساز اولش ویولون بوده و اینکه سالها در ارکستر بزرگ گلها نقش ویولون اول را بر عهده داشته است. نکته دیگری که جز اهل فن کمتر کسی از آن با خبر است اینکه سیمین جز معدود “گوشهای مطلق ” شناخته شده در ایران بود و در واقع دیاپازون ارکستر محسوب میگشت. نباید فراموش ساخت که این تکنیک ممتازو استادانه ی سیمین بود که قابلیتهای گسترده ی قانون را به آهنگسازان ایرانی شناساند. بی جهت نبود که برجسته ترین آهنگسازان معاصر (علی تجویدی، همایون خرم، فریدون شهبازیان و…) در آفریده های ارکسترال خود بارها نقش تکنواز را به قانون سپردند. ازکارهای بیادماندنی سیمین به عنوان تکنواز ارکستر بزرگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد که البته مشتی هستند نمونه خروار :
    سلوی قانون همراه با ارکسترسمفونیک در ” رباعیات خیام” اثر فریدون شهبازیان و آواز شجریان. سلوی قانون همراه با ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون در چهارگاه اثر علی تجویدی و آواز سیمین غانم. سلوی قانون در موسیقی متن ” امام علی ” اثر فرهاد فخرالدینی. سلوی قانون در موسیقی متن “تنها ترین سردار” اثر مجید انتظامی.

    چابکی پنجه و ظرافت مضراب های سیمین در کنار بلاغت موسیقایی جمله پردازیها یش عواملی هستند که آثار وی را ( تکنوازیهایش همراه تنبک آبتین اجلالی و دو نوازیهایش با ویولون همایون خرم، علی تجویدی، سیاوش زندگانی، نی حسن ناهید و…) به نمونه های عالی و شاخص بداهه پردازی در موسیقی ایران بدل می سازند. سیمین آقا رضی- که برخی قدیمیترها به جهت زندگی مشترکش با نوازنده عود آن دوران هنوز سیمین منوچهری مینامندش – پس از بنیانگذاری ارکستری که به نام خودش خوانده می شد قطعات بسیاری تصنیف کرد که در نوع خودشان از بهترین کارهای گروهنوازی محسوب میشوند. “رقص پروانه”، “آخرین ستاره ی شب” از کارهای شنیدنی و هستند.
    نوازنده ممتاز رادیو تهران و استاد بلا منازع قانون در ایران در سکوت شرم آور رسانه ها به تاریخ ۲۱ دیماه ۱۳۸۸ در تهران در گذشت. پریچهر خواجه از جمله هنرمندانی است که بلند اقبالی درک محضر سیمین را داشته است و از شاگردان با استعداد وی به شمار می رود. چندی پیش بخشی از آثار این بانوی موسیقیدان به صورت مکتوب در کتابی به نام “گلنوش” منتشر گشت. پریچهر این قطعات را هنرمندانه نواخته است.
    در سالهای دور در ماههای رمضان صدای ساز سیمین لحظات مانده به اذان را با مناجاتی موسیقایی آکنده می ساخت و در واقع پیشدرآمدی بود بر آواز رسای سید جواد ذبیحی و آنگاه موذن زاده اردبیلی.
    روانش شاد باد.