شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
25 August 2016
سیگنال ممنوع

«آواز کریسمس از زیر زمین»

۱۳۹۲ دی ۰۵

شادیار عمرانی / رادیو کوچه

 

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

و میهمانانم آزاد عزیزیان و امیر خرم‌نژاد

شادیار: امسال هم بابا نوئل کلی از بچه‌ها را سر کار می‌گذاره. آزاد منتظر نشو، شومینه‌ی ما دودکش نداره، باید خودت به شکمت خدمت کنی.

آزاد: شیرینی زنجبیلی وای من حساسم به زنجبیل

شادیار: زود باش که دیره، باید برسیم خونه رو یه ذره جمع و جور کنیم که قراره مهمون بیاد. بپا پات رو گوزنه نره؟

آزاد: جریان این گوزنه چیه؟

شادیار: همون گوزن معروف بابانوئل، اونی که دماغش قرمزه، همه بهش میخندن.

شادیار: آنقده آهنگای کریسمس رو دوست دارم. بهش می‌گن کارول. راستش کارول‌ها اغلب اون‌قدر قدیمی هستند که کسی نمی‌دونه اولین بار کی و کجا ساخته شدند.

آزاد: شادیار کارول موسیقی کلیساییه؟

20131225shadyay-morani1

شادیار: نه نه، به موسیقی کلیسایی میگن «گاسپل» یا «ترنیم». این کارول‌ها یه‌جور در واقع موسیقی فولکلوریه که مضامینش به تولد مسیح ربط داره. جالبه که بدونی در متون اسلامی مسیح در تابستان به دنیا اومده و در متون مسیحی تاریخی برای تولدش ذکر نشده. حالا ایرانی‌ها ادعا می‌کنند که کریسمس در مقابل شب یلدا علم شده اون هم در زمانی که میتراییسم هنوز خیلی قدرتمندتر از مسیحیت و کلیسا در اروپا بود اما خیلی از بچه‌های دنیا با این کارول‌ها تخیل یه نیروی بهشتی رو از کودکی یاد می‌گیرند.

آزاد: یا به قولی بهشون یاد داده می‌شه که یه نیروی فرابشری وجود داره که همیشه اونا رو زیر نظر داره. مغزشویی از کودکی…

شادیار: اومد.

آزاد: هی امیر خرم‌نژاد، من فکر می‌کردم سن‌ات بیشتر از این باشه.

امیر:آره اتفاقن همه این رو بهم می‌گن ولی من فقط بیست و سه سالمه.

شادیار: امیر جان، شیرینی بفرما، شکلات …. از سابقه‌ی خودت بگو آزاد پاهاشو جمع کنه.
امیر: من موسیقی رو از هشت، نه سال پیش شروع کردم. اولش واسه من خیلی جدی نبود، بیشتر تفریح بود. بعدن دیدم موسیقی همه‌ی اون چیزایی رو که می‌خوام برآورده می‌کنه و همین‌طور پیش رفتم تا رسیدم به این‌جا.

20131225shadyar-omrani2

شادیار: آزاد میدونی چی آهنگای امیر منو جذب کرد؟ شعرهای سید مهدی موسوی. بعد از کارهای موفق شاهین نجفی روی شعرهای مهدی موسیقی‌ای که امیر ساخت روش ساختار  شکن بود.

آزاد: البته یه جاهایی انگار تکرار شاهین بود. مثل غزل

 شادیار: البته ریف‌های امیر قویه. ملودی‌ها و تکنوازی‌ها هم عالیه

امیر: بعضی از این تشابهات وجود داره. به نظر من به خاطر فضای شعرهای سید مهدی موسوی باشه که این فضا رو به صورت ناخودآگاه در موسیقی به وجود میاره.

آزاد: یه جا توی یه دونه از این ترانه‌ها از «پینک فلوید» می‌گی و بعد حرف از عاشورا می‌شه

«اریون» رو می‌گی؟ اون شعر طعنه‌های منتقدانه اجتماعی داره

امیر: به نظر خود من این کار یه سری طعنه‌های خیلی ریز داره که همه‌ی این‌ها واقعیت داره. ما به چشم خودمون خیلی راحت می‌بینیم که کسانی که توی چنین مراسمی شرکت می‌کنند هیچ سنخیتی با شخصیتی که باید داشته باشند ندارند. البته به نظر من هیچ اشکالی نداره که آدم موسیقی غربی گوش بده و توی این گروه‌ها شرکت داشته باشه. اما یه جورهایی خوب نیست دیگه.

20131225shadyar-omrani3

آزاد: واقعن این ژانر که از شاعرانی مثل «سید مهدی موسوی» یا به اصطلاح پست مدرن به موسیقی‌های اعتراضی یا بهتره بگیم انتقادی هم وارد شده کدوم مخاطبان را هدف خودش می‌دونه؟ از دغدغه‌های کدوم طبقه صحبت میکنه؟

امیر: به نظر من این ژانر از موسیقی یا بهتر است بگوییم این سبک از ادبیات، ادبیات عموم جامعه است. فقط با این تفاوت که لهجه‌اش عوض شده، لحنش عوض شده. این سبک موسیقی یا این سبک از شعر‌ها از توی دل عوام جامعه بیرون اومده و مربوط به قشر خاصی نیست.

شادیار: امیر، چرا زیرزمینی؟

امیر: موسیقی زیرزمینی موسیقی‌ایه که از هیچ جایی خط نمی‌گیره چون هیچ وقت دنبال گرفتن مجوز نیست. همه جا همین‌طوره نه فقط توی کشور ما. موسیقی‌ایه که اهل تجارت نیست. موسیقی‌ایه که اون حرفی رو که باید بزنه می‌زنه و اون حرفی که نباید بزنه رو نمی‌زنه. نیازی به  سانسور نداره. مساله‌ای که به صورت اشتباه جا افتاده اینه که همه فکر می‌کنند که موسیقی زیرزمینی یک موسیقی ضعیفه و چون ضعیفه ازش حمایت نشده. در حقیقت این‌طور نیست موسیقی زیرزمینی از توی دل مردم در میاد و دقیقن همین‌طور هم منتشر می‌شه ولی موسیقی‌هایی که از طریق شرکت‌ها منتشر می‌شه یه باید‌ها و نبایدهایی داره. به دلایلی که منطقی هم به نظر می‌رسه، این بایدها و نبایدها باعث میشه که صاحب اثر نتونه حرفش رو بزنه.

20131225shadyar-omrani4

آزاد: گروه های راک و رپ زیرزمینی دیگه‌ای هم میشناسی؟ این گروه‌ها در چه شرایطی تولید موزیک میکنن؟

امیر: من گروه خاصی رو نمی‌تونم نام ببرم، اما به طور کلی این نوع موسیقی نه تنها حمایت نمی‌شه بلکه چوب لای چرخش هم می‌کنند. وقتی گروه‌های موسیقی هیچ فرقی نمی‌کنه توی چه سبکی باشن، با پول خودشون یک جایی رو اجاره می‌کنند و بدون هیچ درآمدی مشغول به کار می‌شند تازه از همه طرف براشون مشکل به وجود می‌آورند. یعنی نه تنها هیچ سودی نمی‌کنند بلکه از همه طرف دارند ضرر می‌کنند. دوستان خود من به دلیل ساز زدن توی یه زیرزمین سازهای چند میلیون تومانیشون مصادره شده و واقعن هیچ پشتوانه‌ای ندارند.

شادیار: شنوندگان عزیز تا آزاد و امیر دارند گپ می‌زنند به خیابان ولیعصر از «مهدی موسوی» و« امیر خرم‌نژاد» گوش بدید

آزاد: شنوندگان عزیز حرف شادیار و امیر تازه گل انداخته ما شما را در اولین روز سال جدید همین جا با یک صدای ممنوع دیگه می بینیم. سال نوی همگی خوش و پیروز و …

شادیار: ممنوع و انقلابی

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , , ,