شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
25 August 2016
سینمای جهان

«راهنمای فیلم‌های روز جهان / هفته دوم»

۱۳۹۲ دی ۱۳

امید حبیبی‌نیا / رادیو کوچه

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

راهنمای فیلم بیشتر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند فیلمی را برای تماشا انتخاب کنند، از همین رو اولین راهنمای فیلم چند رسانه‌ای می‌کوشد تا هر هفته فیلم‌هایی که از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت هستند را معرفی و ارزش‌گذاری کند، این هفته هفت فیلم جدید در گونه‌های مختلف معرفی شده است از سینمای هالیوود گرفته تا سینمای مستقل سوئد.

بازی گرسنگی: آتش سوزی (The Hunger Games: Catching Fire) ☆☆☆

کارگردان: فرانسیس لاورنس، فیلم‌نامه: مایکل آرنت، سیمون بوفی، براساس داستانی از سوزان کالینز، بازیگران: جنیفر لاورنس (کتنیس اوردین)، لیام همثورث (گیل)، جک کواید (مارول)، وودی هارلسون (هیمیش)، حادثه‌ای، ۱۴۶ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳

خلاصه: کتنیس اوردین به همراه پیتا بار دیگر برای شرکت درمسابقه ویژه‌ای به مناسبت هفتاد و پنجمین دوره که پرزیدنت اسنو ترتیب داده، برای زنده ماندن ناچار به مبارزه می‌شود اما در انتها مسیر رخداد‌ها به انقلاب راه می‌یابد.

دومین قسمت از بازی گرسنگی هر چند که دارای صحنه اکشن کمتری به نسبت قسمت قبلی ست اما فیلم بهتری ست چرا که این بار بیش از آن‌که بر خشونت فیزیکی تاکید شود بر خشونت ذاتی نظام فاشیستی تاکید می‌شود.

تضادهای روان‌شناختی کتنیس با جهان وانموده‌ای که او را احاطه کرده آن چنان شدید است که در ‌‌نهایت راهی جز طغیان برای او باز نمی‌گذارد، او رسمن قهرمان دوره قبل است و حالا باید برای مردم مناطق مختلف در تور پیروزیش نقش قهرمان را بازی کند، در حالی که دل به دیگری بسته است هم‌چنان باید رسمن نقش نامزد پیتا را ایفا کند و در نمایش‌های مضحک حضور یابد و در عین حال برای حکومت فاشیست او را بدل به خطری بالقوه می‌سازد که درتب و تاب مبارزات مردم می‌تواند نقش رهبری انقلاب را به او بدهد.

katniss_in_the_hunger_games_catching_fire-wide

این فیلم که با بودجه‌ای تقریبا دو برابر فیلم نخست ساخته شده است توجه بسیاری از منتقدان را جلب کرده و از جمله کالین کاورت، منتقد معروف نوشته است: «اجبار کتنیس به حضور تحقیرآموز کتنیس در نمایش تنازع بقای داروینی شبکه سرگرم کننده/ حکومتی با روحیه ضد هالیوودی جنیفر لاورنس او در زندگی واقعی جفت و جور شده است، به هر طریقی این فیلمی تماشایی‌ست، من با فیلم اول سرگرم شدم اما این یکی حسابی جذبم کرد.»

ترکیب کتاب پر فروش سوزان کالینز، کارگردانی لاورنس که سابقه ساخت فیلم‌های موفقی در ژانرهای درام و علمی تخیلی همچون من اسطوره هستم (۲۰۰۷) و آب برای فیل (۲۰۱۱) را دارد و بازی جنیفر لاورنس، ترکیب موفقی است که به محبوبیت فیلم منجر شده است.

ترانه اصلی فیلم، اطلس، علاوه بر جدول موسیقی روز، نامزد چند جایزه مهم از جمله گرمی و گلدن گلوب است.

دو قسمت بعدی بازی گرسنگی نیز در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اکران خواهند شد، بنابراین کسانی که فیلم اول را دیده‌اند با دیدن فیلم دوم می‌توانند مطمئن باشند که حداقل دو فیلم دیگردر انتظار آن‌ها است.

ما (Vi) ½☆☆

کارگردان: مانی مسرت آگاه، فیلم‌نامه: ینس یانسون، بازیگران: گوستاف اسکارگرد (کریس‌تر)، آنا آستروم (ایدا)، ربکا فرگوسن (لیندا)، درام، ۹۲ دقیقه، سوئد، ۲۰۱۳

خلاصه: ایدا معلم تازه کار دبیرستان عاشق کریسترهمکار مسن‌تر می‌شود، اما کم کم اختلاف‌ها سرباز می‌کنند و کار را به جدایی می‌کشانند.

Gurra-US-c

سومین فیلم بلند مانی مسرت آگاه، کارگردان ایرانی تبار سوئدی همچون نخستین فیلم او (سلام خوشگله، ۲۰۰۷) مضمونی عاشقانه دارد، رابطه عاشقانه ایدا و کریستر که در ابتدا به نظر ایده‌آل می‌رسد رفته رفته از وقتی که آن‌ها با یک‌دیگر زندگی می‌کنند دچار بحران می‌شود، کریس‌تر سعی می‌کند ایدای کوچولوی خودش را کنترل کند و مالک او باشد و ایدا درمی‌یابد که اگرچه به یک حامی احتیاج داشته اما آزادی و حتی وسوسه‌هایش برای خیال‌پردازی‌های جنسیش در این رابطه جدید محدود شده است، شخصیت‌پردازی ایدا و کریستر کاملن واقعی و ملموس به نظر می‌رسد و فضای داخلی و تنگ و تاریک فیلم گاه آدم را به یاد درام‌های دهه هشتاد وودی آلن می‌اندازد.

اوج بحران این رابطه که دیگر شکل بیمارگونه سلطه/خودشکنی یافته در پایان فیلم وقتی با ادرار تمام می‌شود، ایدا را به فرار از این رابطه فرا می‌خواند تا بار دیگر آزادی و وسوسه‌های سرکوب شده‌اش را دریابد.

ما، فیلمی‌ست با ساختار روان‌شناختی برای درک زوایای پنهان یک رابطه احساسی و شاید بازنمایی عینی این‌که برای یک زندگی مشترک عشق لازم است اما کافی نیست.

حرام‌زده‌ها (Les Salauds) ☆☆☆

کارگردان: کلر دنیس، فیلم‌نامه: ژان پل فارگو، کلر دنیس، بازیگران: وینسنت لیندون (مارکو سیلوستری)، کیارا ماسترویانی (رافائله)، لولا کرتون (ژوستین)، درام، رازگونه، دلهره آور، ۸۳ دقیقه، فرانسه، آلمان ۲۰۱۳

خلاصه: ناخدا سیلوستری پس از خودکشی شوهر خواهرش به پاریس بازمی‌گردد و در می‌یابد که یک تاجر مشهور از خواهرزاده و دختران کم سن و سال برای سواستفاده وآزار جنسی تاجران مسن بهره‌کشی می‌کند.

فیلم تازه کلر دنیس که اشاره‌ای‌ست آشکار به رسوایی‌های جنسی اخیر برخی از صاحبان کمپانی‌های بزرگ در فرانسه، توجه بسیاری را در آن کشور برانگیخته است.

Les-Salauds-2013-9

فیلم یک نئو نوار دلهره‌آور است که تماشاگر را با ناخدا در کشف واقعیت وحشتناک بهره‌برداری جنسی از نوجوانان توسط مردان سالخورده سرمایه‌دار همراه می‌سازد و به خوبی می‌تواند حس تعلیق و هم‌چنین نفرت را به او منتقل سازد و از برخی جهات شبیه به چشمان باز بسته آخرین فیلم کوبریک شبیه می‌شود.

تکان‌دهندگی و غافل‌گیری صحنه پایانی فیلم، اشاره آشکاری‌ست به بهره‌کشی نظام سرمایه‌داری، دنیس واقعیت عینی را در برابر چشم تماشاگر می‌گذارد. از همین رو فیلمی تاثیرگذار، اندیشمندانه و خلاف جریان جلوه می‌کند که تا مدت‌ها در خاطر تماشاگر باقی می‌ماند.

این فیلم که کاندیدای جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن امسال بود، با استقبال بسیار منتقدان روبرو شده است و یکی از بهترین فیلم‌های کلر دنیس پس از ۳۵ گیلاس از رام (۲۰۰۸) خوانده شده است.

دان جان (Don Jon) ☆☆

کارگردان: جوزف گوردن لوئت، فیلم‌نامه: جوزف گوردن لوئت، بازیگران: اسکارلت جوهانسون (جان)، جوزف گوردن لوئت (باربارا)، جولیان مور (استر)، کمدی، درام، عاشقانه، ۹۰ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳

خلاصه: جون پسر جوان خوش‌گذرانی‌ست که زندگیش در دختربازی و پورن خلاصه شده، اما وقتی با باربارا آشنا می‌شود تصور می‌کند عاشقش شده چون او همه مشخصات یک دختر سکسی را دارد، اما پس از مدتی درمی‌یابد که اشتباه کرده و رابطه‌اش با استر گرم می‌شود که از او مسن‌تر است.

برای این‌که فیلم اولتان گل بکند چکار باید بکنید؟ «سکسی‌ترین زن جهان» را ابتدا با یک سناریو شلم شوربا شامل سکس، خوشگذرانی، پورن، کلیسا، خانواده، پارتی، دانشگاه ترکیب کرده، سپس البته هپی‌اند و پیام اخلاقی را نیز به آن می‌افزاید. نتیجه: ۳۰ میلیون دلار سود خالص از اکران فیلم در آمریکا!

M_047BG_DJA_01981_02754_03076rv2

اگرچه جوزف گوردن لوئت بازیگری‌ست که در بسیاری از فیلم‌هایش خوش درخشیده اما این دلیل نمی‌شود که منتقدان نسبت به نخستین فیلم او هم روی خوش نشان دهند، در واقع اگر به خاطر اسکارلت جوهانسون نبود شاید کسی چندان تمایلی به دیدن این فیلم نداشت، با این حال به جز بازی خوب اسکارلت هانسون و تا حدی جوزف گوردن لوئت، برخی لحظه‌های خوب هم دارد مثل وقتی سرانجام خواهر جان که همیشه سرش توی موبایلش است به سخن درمی‌آید یا وقتی بالاخره جان در آخرین اعترافش از کشیش می‌پرسد مبلغی که باید بپردازد را چطور حساب کرده؟

این‌که سرانجام جان با کمک یک زن مسن‌تر درمی‌یابد که عشق مهم‌تر از سکس است اما بدجوری با شیوه زندگی جان و دیدگاه جنسیتی شده او نسبت به زنان مغایرت دارد.

نخستین فیلم جوزف گوردن لوئت البته یک حامی قدرتمند هم دارد: پورن‌هاب که یکی از پرمخاطب‌ترین وب‌سایت‌های تاریخ اینترنت است، برای فیلمی که در باره اعتیاد به پورنوگرافی است البته این تقارن جالبی است. با این حال اگر خیلی سخت‌گیر نباشید کم و بیش می‌توانید برای روزهای تعطیلات سال نو با کمی چیپس و تخمه یا پاپ‌کورن از فیلم بدتان نیاید.

بهشت: امید (Paradies: Hoffnung) ☆☆☆

کارگردان: اورلیش سیدل، فیلم‌نامه: اورلیش سیدل، ورونیکا فرانتز، بازیگران: ملانی لنتز (ملانی)، ورنا لئبوار (ورنا)، جوزف لورنتز (پزشک)، درام، ۹۲ دقیقه، آلمان، فرانسه، اتریش، ۲۰۱۳

خلاصه: ملانی به اردوگاه مخصوص نوجوانان دارای اضافه وزن می‌رود، به پزشک دل می‌بازد و با ورنا ول‌گردی می‌کند.

سومین قسمت از تریلوژی بهشت اورلیش سیدل، به نوعی ادامه فیلم نخست و ماجرای ملانی‌ست که به خانه خاله‌اش رفته بود تا در غیاب مادرش که برای خوش‌گذرانی به کنیا رفته تنها نباشد. خاله‌اش هم که سرگرم تبلیغات مذهبی است (بهشت: ایمان، ۲۰۱۳) او را در طول تعطیلات تابستانی به ارودگاه نوجوانان دارای اضافه وزن می‌فرستد.

سیدل تلاش می‌کند که از طریق این سه زن (مارگارت، آنا ماریا و ملانی) سرگشتگی انسان امروز در جامعه پست مدرن کنونی را هویدا سازد، مارگارت به عنوان یک توریست جنسی از آفریقایی‌ها بهره کشی می‌کند، آنا ماریا به دنبال یافتن معنویتی در زندگی به مذهب روی می‌آورد و ملانی برای هم‌سازی با الگوی زیبایی‌شناختی مرسوم از تصویر بدن به اردوگاهی برای کاهش وزن می‌رود اما پنهانی غذا و شکلات می‌خورد.

omid1

اگرچه ریتم هر سه فیلم به شدت کند و تقریبن بدون نقطه اوج مرسوم در سینمای روایی‌ست، اما به نظر می‌رسد سیدل با این تریلوژی ما را به ریتم فیلم‌های خود برای درک بهتر زندگی ملالت بار و کسل کننده شخصیت‌های اصلی فیلم‌هایش عادت می‌دهد، من که فیلم نخست را در جشنواره کن دیدم شاهد بودم برخی از منتقدان و روزنامه نگاران سینمایی البته این ریتم را تاب نیاوردند و در میانه فیلم از سالن خارج شدند،

با این حال آخرین فیلم از این سه گانه که امید نام دارد همان‌طور که عشق و ایمان در فیلم‌های قبلی مفهومی دور از دسترس به نظر می‌آمد، ملانی را در برزخی میان امید و ناامیدی تنها می‌گذارد، درست‌‌ همان مفهوم انتزاعی که ما از بهشت داریم.

بوسه پوتین (Putin «s Kiss) ½☆☆☆

کارگردان: لیز بریک پدرسون، با حضور: اولگ کاشین، ولادمیر پوتین، مستند، ۸۵ دقیقه، دانمارک، روسیه، ۲۰۱۲

خلاصه: ماشا یک دختر ۱۹ ساله است که جذب یک تشکیلات جوانان دست‌راستی طرفدار دولت پوتین به عنوان ناشی شده و به مقام سخن‌گویی آن ارتقا پیدا کرده است اما ارتباط با روزنامه‌نگاران مخالف و اشتغال به روزنامه‌نگاری سبب جدایی او از این تشکیلات که در تهدید و ضرب و جرح مخالفان و روزنامه‌نگاران دست دارد، می‌شود.

مستندی درباره یکی از مخوف‌ترین رژیم‌های جهان که روزنامه‌نگاران و منتقدان نه تنها در داخل بلکه در خارج از روسیه نیز از تهدیدات آن در امان نیستند.

این فیلم که برنده جایزه مستند در جشنواره سن دانس سال گذشته شده، یکی از نمونه‌های خوب روزنامه‌نگاری تحقیقی و مستندسازی است که سیر تحول یک دختر جوان را از مدافع پرشور پوتین به منتقد وی نشان می‌دهد و البته برای روزنامه‌نگاران ایرانی که اغلب عادت کرده‌اند حرفه خود را در مناسبات ساختاری قدرت ببینند نیز قابل توجه است.

ماشا که از پانزده سالگی وارد گروه دست راستی ناشی شده است رفته رفته در می‌یابد از پس جوگیری نوجوانانه و احساسی طرفداری از قدرت حاکم، چگونه پوتین و اعضای دولتش بر آینده کشور که می‌توانست با دمکراسی، رسانه‌های آزاد و عدالت متفاوت با روسیه امروز باشد، چنبره افکنده‌اند.

Putins_Kiss_

لیز بریک پدرسون، مستندساز دانمارکی است که با همین فیلم به شهرت رسیده است، پیش از این او چهار مستند کوتاه دیگر ساخته بود که از اتفاق یکی از آن‌ها (مارگاریتا، ۲۰۰۳) درباره یک دختر نوجوان شاعر روس است که در دانمارک زندگی می‌کند.

ماندلا: راهی طولانی به سوی آزادی (Mandela: Long Walk to Freedom) ☆☆

کارگردان: جاستین چادویک، فیلم‌نامه: ویلیام نیکلسون براساس خود زندگی نامه نلسون ماندلا، بازیگران: ادریس البا (نلسون ماندلا)، نوئامی هریس (وینی مادیکیزلا)، زندگی‌نامه‌ای، درام، تاریخی، ۱۳۹ دقیقه، بریتانیا، آفریقای جنوبی، ۲۰۱۳

خلاصه: زندگی نلسون ماندلا از شروع مبارزه سیاسی برعلیه آپارتاید تا زندانی شدن و انقلاب، آزادی و سرانجام انتخاب او به عنوان نخستین رییس جمهور آفریقای‌جنوبی که در یک انتخابات دمکراتیک برگزیده شد.

همزمانی مرگ ماندلا و اکران فیلم سبب جلب توجه بیشتر به تازه‌ترین فیلم سینمایی در باره زندگی یکی از مشهور‌ترین چهره‌های تاریخ مبارزه برای دمکراسی در نیم قرن اخیر شده است. اما فیلم چیزی جز سال‌شمار ماندلا نیست و کسانی که با زندگی او آشنایی دارند را دست خالی به خانه می‌فرستد.

با این حال همان‌طور که برخی از منتقدان نیز اشاره کرده‌اند ساختن فیلمی در باره نیم قرن زندگی ماندلا که در برگیرنده تاثیرات فرهنگی و سیاسی او بر جنبش ضد آپارتاید باشد دشوار به نظر می‌رسد.

MANDELA-LONG-WALK-TO-FREEDOM-2

توازن رخدادهای تاریخی نیز به نظر می‌رسد در فیلم چندان رعایت نشده است و در این میان سهم بخش سوم یعنی پس از آزادی بسیار کمتر از دو بخش دیگر است، در حالی که اگر فیلم روی یک بخش از زندگی ماندلا تمرکز می‌کرد شاید موفق‌تر جلوه می‌کرد.

گروه U۲ برای ترانه اصلی فیلم، عشق معمولی، در کنار ادریس البا بازیگر و الکس هفس سازنده موسیقی متن فیلم کاندیدای جایزه گلدن گلوب هستند.

برنامه قبلی را از اینجا دنبال کنید

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

TAGS: , , , , , , , 

۱ Comment


  1. میثم
    1

    عالی بود .. ممنون … منتظر برنامه بعدی و معرفی فیلم های جدید هستیم .