شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
25 August 2016
سینمای جهان

«راهنمای فیلم‌های روز جهان ـ هفته چهارم»

۱۳۹۲ بهمن ۰۸

امید حبیبی‌نیا / رادیو کوچه

در راهنمای فیلم این هفته، پنج فیلم روز را معرفی و ارزش‌گذاری کرده‌ام که این روز‌ها و به خصوص پس از گلدن‌گلوب و قبل از اسکار توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

آخرین فیلم اسکورسیزی که فیلمی جذاب و پرشور است، یکی از غیرمعمول‌ترین فیلم‌های سال از اسپایک جونزکه فیلم‌نامه‌ای رومانتیک دارد، آخرین فیلم فرانسوا اوزن یکی از محبوب‌ترین کارگردان‌های فرانسه، یکی از بهترین فیلم‌های کانادا در سال گذشته که به زندگی یک ترانس سکشوال می‌پردازد و دومین فیلم ربکا زلوتوسکی که با داستان چند لایه و رومانتیک خود سال گذشته در کن با نقدهای تحسین‌آمیز بسیاری روبرو شد.

ویدیوی این مرور هفتگی را نیز در همین‌جا می‌توانید ببینید یا به صدای آن گوش بدهید.

گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street) ½☆☆☆

کارگردان: مارتین اسکورسیزی، فیلم‌نامه: ترنس وین‌تر براساس کتابی به همین نام از جردن بلفورت، بازیگران: لئوناردو دی کاپریو (جردن بلفورت)، مارگوت روبی (نوامی لاپگلیا)، جان هیل (دانی آزوف)، زندگی نامه‌ای، درام، کمدی، ۱۸۰، آمریکا، ۲۰۱۳

خلاصه: جوردن بلفورت که با اعمال غیرقانونی‌اش در بورس به ثروت کلانی دست یافته است به خاطر کلاهبرداری و پول‌شویی تحت تعقیب اف بی‌آی قرار می‌گیرد.

تماشای فیلم‌های اسکورسیزی کم و بیش به یک واقعه هیجان‌انگیز شبیه است، این حس را البته برخی از کارگردان‌های دیگر نظیر تارانتینو ممکن است برانگیزد اما موتیف‌های تکراری در آثار اسکورسیزی برای کسانی که سینمای او را دوست دارند سبب می‌شود که با شور و شوق بیش‌تری به تماشای آن بشتابند.

آن‌ها احتمالن حتی اگر داستان فیلم را هم از قبل ندانند می‌توانند حدس بزنند که در این‌جا هم خیانت، کلاهبرداری، یکه‌تازی و سرانجام نابودی در انتظار آن‌ها است. اما در مقایسه با سه فیلم قبلی او که  در هر سه نیز لئوناردو دی کاپریو بازی کرده است (شاید جایگزینی نه چندان دلچسب برای رابرت دو نیرو در سال‌های نخست)، این فیلم به مراتب به روز‌تر و سکسی‌تر به نظر می‌آید که علی‌رغم برخی شباهت‌ها به کازینو (۱۹۹۵) ـ که هنوز بهترین فیلم او در ۲۰ سال گذشته است ـ و رفقای خوب (۱۹۹۰) به نسل تازه‌ای از سرمایه‌داران تازه به دوران رسیده که با کلاهبرداری و پول‌شویی به ثروت‌های هنگفت دست یافته‌اند می‌پردازد.

حتا در این مرور فشرده هم نمی‌توان به نقش زنان در حداقل نیمی از فیلم‌های اسکورسیزی که بدل به الگوی ثابت او شده اشاره نکرد، زن‌هایی اغواگر که تصور می‌کنند با به دام انداختن مردان قدرت‌مند صاحب قدرت و پول می‌شوند اما در ‌‌نهایت این مردان هستند که از آن‌ها بهره می‌برند. این البته تنها تشابه ظاهری کازینو در  شروع رابطه بین جینجر و نیکی و رابطه/ هویت تازه نائومی و جردن در ابتدای شروع قصه در گرگ وال استریت ـ در فراری سفید رنگ در حال سبقت ـ نیست اما به نظر می‌رسد تصویرسازی از زنان حداقل در این ژانر که مورد علاقه اسکورسیزی هم هست هم‌چنان ثابت مانده است.

گرگ وال استریت طولانی‌ترین فیلم در طول بیش از نیم قرن فیلم‌سازی اسکورسیزی،  شرح داستان واقعی جردن بلفورت به روایت خودش است که طبعن بازنمایی اسکورسیزی از آن چنان جذاب، پرحادثه و‌گاه بامزه است که از ابتدا تا انتها تماشاگر را با خود می‌کشاند.

the-wolf-of-wall-street-leonardo-di-caprio-recensione-anteprima

گرگ که اسکورسیزی خاطر نشان می‌کند اسم مستعار هیتلر بوده است وقتی با کارمندانش سخن می‌گوید و آن‌ها را به کسب سود بیش‌تر تشویق می‌کند سایه‌ای از سلطه را نشان می‌دهد که همواره ساختار هژمونیک سرمایه‌داری را برملا می‌سازد.

محبوبیت: منتقدان: ۷۷ درصد، تماشاگران: ۸۳ درصد. نامزد ۵ جایزه اسکار و نامزد ۴۹ جایزه دیگر از جمله: بهترین فیلم کمدی یا موزیکال در گلدن گلوب، برنده ۱۶ جایزه از جمله: بهترین بازیگر مرد در گلدن گلوب و بهترین فیلمنامه اقتباسی از شورای ملی نقد آمریکا.

جوان و زیبا (Jeune & Jolie) ☆☆☆

کارگردان: فرانسوا اوزن، فیلم‌نامه: فرانسوا اوزن، بازیگران: مارینه وچ (ایزابل)، ژرالدین پایل‌هاس (سیلوی)، فردریک پیرو (پاتریک)، درام، ۹۵ دقیقه، فرانسه، ۲۰۱۳

خلاصه: یک دختر ۱۷ ساله به روسپی‌گری روی می‌آورد، یکی از مشتریانش که مرد مسن پولداری‌ است در حین هم‌بستری سکته می‌کند و می‌میرد و این امر سبب می‌شود پلیس به ماجرا پی ببرد.

فیلم در چهار فصل زندگی یک دختر نوجوان را از اولین رابطه جنسی‌اش تا روسپی‌گری برای کسب پول را دنبال می‌کند. رفتار ایزابل در این‌جا هم نمادی از کالا شدگی روابط انسانی است و هم برآمده ازعقده الکترا.

با آن‌که فیلم چیز زیادی ازتعارض‌های درونی ایزابل به ما نشان نمی‌دهد اما تماشاگر را وا می‌دارد تا دلایل رفتار او را دراوج بحران هویت دوران بلوغ را کشف کند.

زندگی دوگانه ایزابل درست از لحظه‌‌ رها شدن از شر بکارت آغاز شد جایی که ایزابل دیگری شاهد آن صحنه بود، فرانسوا اوزن این دوگانگی را به جامعه تسری می‌دهد؛ هیپوکراسی که جامعه را از درون می‌خورد و حتی رییس‌جمهورش برای سر زدن به معشوقه‌اش مخفیانه سوار بر موتور راهی خانه دوست مشترکشان می‌شو.

وقتی ایزابل مجبور می‌شود نزد روان‌شناس بالینی برود از گفته‌های او درمی‌یابیم که انگیزه پنهانی او برای برقراری رابطه جنسی با مردان مسن و اغلب تنها احساس قدرت بوده است. او در نقش دوم خود به عنوان یک دختر تلفنی به قدرتی دست می‌یافت که او را ارضاء می‌کرد.

Jeune-&-Jolie

فرانسوا اوزن که یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های سینمای امروز فرانسه به حساب می‌آید در این فیلم نیز با قصه غریب خود هم‌چون استخر (۲۰۰۳) و در خانه (۲۰۱۲) تماشاگر را به کشف زوایای پنهان می‌کشاند.

 محبوبیت: منتقدان ۷۶ درصد، تماشاگران: ۸۱ درصد، نامزد بهترین فیلم نوعی نگاه جشنواره کن و جایزه لومیر (۲۰۱۴) و هم‌چنین برنده جایزه نگاهی دیگر جشنواره سن سباستین.

او (Her) ☆☆☆

کارگردان: اسپایک جونز، فیلم‌نامه: اسپایک جونز، بازیگران: جواکین فونیکس (تئودور تومبلی)، اسکارلت جوهانسون (سامانتا)، ایمی آدامز (ایمی)، رونی مارا (کا‌ترین)، درام، علمی ـ تخیلی، ۱۲۶ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳

تئودور که در آستانه طلاق گرفتن از همسر خود است با یک سیستم عامل هوش‌مند جدید آشنا می‌شود که اسم خودش را سامانتا گذاشته، رابطه تئودور و سامانتا به مرور پیچیده‌تر و غریب‌تر می‌شود.

تنهایی تئودور را که در جایی برای برقراری ارتباط با دیگران کار می‌کند، فقط یک سیستم عامل هوش‌مند که دارای خودآگاهی‌ست می‌تواند پر کند. آینده‌ای که اسپایک جونز ما را به آن می‌کشاند، جایی‌ست که تلفن‌های هوش‌مند که امروز بخشی از اوقات فراغت بسیاری را به خود مشغول کرده‌اند، بدل به مونس آدم‌های تنها می‌شوند. اما حداقل تئودور از پس رابطه پر شورش با سامانتا می‌تواند نزد ایمی برود و بار دیگر رابطه‌ای انسانی را تجربه کند.

فیلم‌نامه، فضاسازی و بازی خوب فونیکس سبب محبوبیت بسیار فیلم شده است و البته سامانتا اگر صدا پیشگی اسکارلت جوهانسون را نداشت شاید تا این حد جذاب و عاطفی به نظر نمی‌آمد.

Her

شبه اتوپیای آینده نزدیک جونز اما چیزی کم دارد: رابطه انسانی!

محبوبیت: منتقدان: ۹۴ درصد، تماشاگران: ۸۶ درصد. نامزد ۵ جایزه اسکار، برنده ۳۸ جایزه از جمله: بهترین فیلم‌نامه در گلدن گلوب، بهترین فیلم و بهترین کارگردان از شورای نقد آمریکا ونامزد ۵۳ جایزه دیگر از جمله: بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد نقش اول در گلدن گلوب و بهترین فیلم‌نامه از انجمن فیلم‌نامه نویسان آمریکا.

به هرحال لارنس (Laurence Anyways) ½☆☆

کارگردان: خاویر دولان، فیلم‌نامه: خاویر دولان، بازیگران: ملویل پوپاد (لارنس آلیا)، سوزان کلمنت (فرد بل ائر)، ناتالی بی‌(جولین آلیا)، درام ـ عاشقانه، ۱۶۸ دقیقه، کانادا، فرانسه، ۲۰۱۳

خلاصه: لارنس معلمی است که با دوست‌دخترش فرد سال‌ها زندگی کرده اما رفته رفته تمایلات تغییر جنسیت او را به پوشیدن لباس‌های زنانه می‌کشاند و به این ترتیب سبب بروز تعارض‌هایی با شریک زندگی‌اش و دیگران می‌شود.

یکی از بهترین فیلم‌های کانادا در سال گذشته بیان‌گر رابطه غریب مردی است که تلاش می‌کند هویت جدید خود را در بین دیگران و زن مورد علاقه‌اش جا بیندازد.

اگرچه فیلم کمی کشدار و طولانی به نظر می‌رسد ولی به خوبی فضای ذهنی لارنس را در طول مبارزه ده ساله‌اش برای تثبیت هویت جدید خود ترسیم می‌کند، نیمه دوم فیلم یعنی زمانی که لارنس انیمای خود را بازیافته و با موفقیت ظاهری بازگشته و عشق قبلی خود را تعقیب می‌کند جذاب‌تر به نظر می‌رسد اما در ‌‌نهایت فیلمی‌ است که با بازی خوب ملویل پوپاد به سرعت آن را فراموش نخواهید کرد.

Laurence-Anyways

محبوبیت؛ منتقدان: ۸۱ درصد، تماشاگران: ۷۵ درصد. جوایز: ۱۴ جایزه از جمله: کویر پالم (نخل دگرباشی) در جشنواره کن ۲۰۱۲، بازیگری زن در بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۲، سینمای هنری از جشنواره هامبورگ، جایزه لومیر، بهترین فیلم کانادایی در جشنواره تورنتو، و ۲۲ نامزد از جمله: نوعی نگاه جشنواره کن، سزار.

نیروگاه اتمی (Grand Central) ½☆☆☆

کارگردان: ربکا زلوتوسکی، فیلم‌نامه: گائل مسه، بازیگران: طاهر رحیم (گری ماندا)، لئا سئدو (کارول)، دنیس منوشت (تونی)، درام ـ عاشقانه، ۹۴ دقیقه، فرانسه، ۲۰۱۳

خلاصه:‌ گری که بیکار و سابقه‌دار است ناچار برای کار به نیروگاه اتمی می‌رود و در آن‌جا با کارول نامزد تونی رابطه‌ای پنهانی می‌یابد اما کارول باردار می‌شود و رابطه آن‌ها پیچیده می‌شود.

درگیری و حزن مثلث عشقی، گری/ کارول/ تونی با سرنوشت کارگران در نیروگاه اتمی گره خورده است، جایی که نه تنها کوچک‌ترین بی‌احتیاطی می‌تواند به قیمت جان آن‌ها تمام شود بلکه دایم هم در معرض اشعه‌های رادیو اکتیو هستند.

در این‌جا به نظر می‌آید که جبری محتوم اراده پرسوناژ‌ها را به تسخیر کشانده، تعارضی که میان سرپیچی از قواعد زندگی روزمره طبقه کارگر و واقعیت عینی که کار در محیط خطرناک نیروگاه اتمی برمی‌انگیزد، سرانجامی جز حرمان ندارد. عشق‌بازی پنهان در بوته‌زار که در ابتدا تنها وسوسه‌ای ساده به نظر می‌آید و کم کم به رابطه‌ای عاطفی منتهی می‌شود دست‌آخر‌ گری و کارول را از یک‌دیگر جدا می‌کند، کارول برای ادامه زندگی ناچار است با تونی ازدواج کند و به کار در نیروگاه ادامه بدهد و‌گری هم بار دیگر مانند غریبه‌ای به جاده بزند و به دنبال کار دیگری برود.

grand-central

طاهر رحیم و لئا سئدو سال گذشته در کن خوش درخشیدند هم برای این فیلم که در کنار یک‌دیگر بودند و هم دو فیلمی که نامزد جایزه بودند: آبی گرم‌ترین رنگ است که نخل طلا را دریافت کرد و گذشته اصغر فرهادی.

لئا سئدو پس از حرام‌زاده‌های باشکوه (تارانتینو، ۲۰۰۹) هر سال با فیلم‌های مطرح‌تری به شهرت بیش‌تری رسیده است که تاکنون اوج آن در آبی گرم‌ترین رنگ است بوده است اما برای فیلم نیروگاه اتمی نیز نامزد جایزه لومیر است.

از اتفاق یکی از اولین فیلم‌هایی که توجه همه‌گان را به او برانگیخت اپین زیبا (۲۰۱۰) ساخته ربکا زلوتوسکی بود، این دومین فیلم زلوتوسکی است که نشانه‌هایی از عشق ناکام در فیلم نخست او نیز در آن دیده می‌شود.

محبوبیت: منتقدان: ۱۰۰ درصد، تماشاگران: ۱۰۰ درصد. جایزه: فیلم‌های رومانتیک کابورگ، نامزد: نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۳ و چهار جایزه در جشنواره لومیر ۲۰۱۴.

قسمت‌های اول دوم و سوم این برنامه را از اینجا ببینید

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

TAGS: , , , , , , ,