شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
25 August 2016
سینمای جهان

«راهنمای فیلم‌های روز جهان ـ هفته ششم»

۱۳۹۳ فروردین ۰۵

امید حبیبی نیا / رادیو کوچه

نخستین راهنمای فیلم در سال خورشیدی تازه پیش روی شماست.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

هدف ما از این معرفی، مرور بسیار مختصر و ارزش‌گذاری فیلم‌های روز جهان، پیشنهاد برخی از فیلم‌هایی که یا ارزش دیدن را دارند یا موضوعی برای بحث و تبادل‌نظر پیش می‌آورند است.

از همین‌رو نظرات شما می‌تواند به بحث‌های جدی‌تر و عمیق‌تری که در این مرور فرصت پرداختن به آن‌ها را نداریم منتهی شوند و این امر در زمانه‌ای که جریان‌های اصلی رسانه‌ها فرصت و ظرفیت تعمق و پویایی را برای برخورد انتقادی مخاطبان را محدود کرده‌اند، سبب بالندگی و تعامل اندیشه‌ها خواهد شد.

در راهنمای فیلم این هفته، قسمت دوم فیلم جنجال‌برانگیز لارس فون تریه که می‌تواند به مباحثی در زمینه فرهنگ و هژمونی دامن بزند به همراه آخرین فیلم‌های جیم جارموش، رومن پولانسکی و ژاک دویون را به اختصار معرفی کرده‌ام.

زن حشری، قسمت دوم ☆☆☆☆

Nymphomaniac: Vol. II

کارگردان: لارس فون تریه، فیلم‌نامه: لارس فون تریه، بازیگران: شارلوت گزینبورگ (جو)، شیا لابوئف (جروم)، استلان اسکارگرد (سلیگ من)، کریستین استیلر (پدرجو)، اوما تورمن (خانم اچ)، میا گوت (پی)، درام روانشناختی، ۱۲۳ دقیقه، دانمارک، بریتانیا، بلژیک، فرانسه، آلمان ، ۲۰۱۳

خلاصه: جو در ادامه بیان خاطراتش در گفت‌وگو با سلیگ من که او را پناه داده به شرح گرایش‌های جنسی بیمارگونه خود می‌پردازد که سبب می شود تا در زمینه سکس توام با آزار و سلطه مهارت یافته و به این کار اشتغال یابد، اما هنگامی که پی نوجوان را به استخدام خود در می‌آورد رابطه او با جروم سبب حسادت جو می‌شود و تصمیم به انتقام می‌گیرد.

اگر بخش نخست، بلوغ و جوانی جو با میل جنسی شدیدش (هایپرسکسوالیتی) جذاب و اغواگرانه به نظر می‌آمد، بزرگ‌سالی جو سراسر تلخی و سیاهی است با رنگی که گرایش به دگر/ خودآزاردهی (سادوـ مازوخیسم جنسی) می‌یابد.

PIC-1-nymphomaniac

 قسمت دوم شامل سه فصل است: کلیسای شرقی و غربی در سرگشتگی و حرمان، آینه در کشف «خود» واقعی و تفنگ در تجلی میل به نیستی (تاناتوس)، از این رو تحلیل روان‌کاوی زن حشری برای منتقدانی چون من که خاستگاه نخست‌شان روانشناسی بالینی است به قدر کافی جذاب و تامل‌برانگیز است که بتوان مدت‌ها درباره آن به بحث و تعامل پرداخت، اما فون تریر ما را از میان برداشتن بکارت هنگامی که جو پشت به دوربین رو به روشنایی می‌رود تا سیاهی مطلق شلیک به محرم اسرار در دنیایی از فقدان عشق، فقدان پدر و فقدان ایده‌آل و کمال سرگردان رها می‌کند.

جو در پایان ناچار می‌شود تحلیل‌گر/ مخاطب و یا به گفته خودش تنها دوستش را هم از میان بردارد تا فیلم در سیاهی مطلق غوطه‌ور شود، سیاهی که حتا از اروپا (۱۹۹۱)، ضدمسیح (۲۰۰۹)  و مالیخولیا (۲۰۱۱) هم تیره‌تر به نظر می‌آید.

اگر لارس فون تریه را دوست داشته باشید و ارجاعات او به روان‌کاوی، تاریخ معاصر اروپا و پایان تاریخ و پایان روایت ازلی را دنبال کرده باشید، این فیلم را حداقل یک بار دیگر هم خواهید دید ولی اگر انتظار دیگری از فیلمی که کارگردانش با اغوا تماشاگر را به تماشایش وادار کرده، داشته باشید در همان دقایق نخست از سینما بیرون خواهید زد. این کار البته برای اجتناب از تاثیر عمیق سیاهی و پرسش‌گری جسورانه فیلم‌های فون تریه برای این دسته از تماشاگران سینما بد نیست، اما برای کسانی که در سینما باقی می‌مانند فون تریه از لیبیدوی وسوسه‌برانگیز مدرن به مرگ تمنا می‌رسد، مرگ زندگی در مدرنیسم!

محبوبیت: نامزد پنج جایزه از جوایز بودیل دانمارک و برنده جایزه بهترین بازیگر زن (قسمت دوم هنوز در بسیاری از کشورها به نمایش درنیامده است).

ونوس در پوست خز ☆☆☆

La Vénus à la fourrure

کارگردان: رومن پولانسکی، فیلم‌نامه: رومن پولانسکی براساس رمانی از لئوپولد فون زاخر مازوخ و نمایش‌نامه‌ای از دیوید آیوس، بازیگران: امانوئل سیگنر (وندا)، متیئو آمارلیک (توماس)، درام، ۹۶ دقیقه، فرانسه، لهستان، ۲۰۱۳

خلاصه: توماس کارگردان تئاتری که در حال انتخاب بازیگر برای نمایش بعدی خود است به طرز غیرمترقبه‌ای با بازیگر سمجی روبه‌رو می‌شود که اصرار دارد او را متقاعد کند برای نقش اصلی نمایش او مناسب است.

PIC-2--la-venus-a-la-fourrure

پس از موفقیت بسیار کشتار (۲۰۱۱) ، پولانسکی ترغیب شد تا روایت خود از ونوس در پوست خز را بسازد، کتاب و نمایشی که تاکنون چند بار فیلمی براساس آن‌ها ساخته شده بود اما اغلب چندان موفق نبودند.  پولانسکی اما با افزودن طنز سیاه خود به آن و تغییر زاویه روایت اثری به کلی متفاوت ساخته است که فیلمی جذاب و دیدنی از کار درآمده است.

وسوسه، اغوا، سلطه، آزاردهی و آزارخواهی بخشی از بازی هستند که بازیگر و کارگردان درگیر آن می‌شوند اما در این‌جا رفته رفته جای بازیگر با کارگردان عوض می‌شود، حضور و خروج طوفانی وندا در صحنه هم‌چون حضور ناگهانی زنی غریب درصحنه زندگی کارگردان او را به کشف «بازی» وا می‌دارد.

پولانسکی ما را به «بازی» فرا می‌خواند و ناگهان در اوج آن ما را از صحنه بیرون می‌کشد تا شاید به نقش خود فکر کنیم.

محبوبیت: نامزد نخل طلای جشنواره کن، نامزد هفت جایزه در جوایز سالیانه سزار و برنده جایزه بهترین کارگردانی، نامزد جایزه بهترین بازیگر زن و برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه از جوایز لومیر.

فقط عاشقان زنده می‌مانند  ½☆☆☆

Only Lovers Left Alive

کارگردان: جیم جارموش، فیلم‌نامه: جیم جارموش،  بازیگران: تام هیلدستون (آدام)، تیلدا سوینتن (ایو)، میا واسکوسکا (ایوا)، درام ـ ترسناک ـ عاشقانه، ۱۲۳ دقیقه، آمریکا، بریتانیا، آلمان، قبرس، فرانسه، ۲۰۱۳

خلاصه: آدام و ایو، دو خون‌آشامی که قرن‌هاست عاشق یک‌دیگر هستند شب‌ها با هم در شهر پرسه می‌زنند تا این‌که ایوا خواهر ایو به دیدن آن‌ها می‌آید و آرامش آن‌ها را برهم می‌زند.

یازدهمین فیلم بلند سینمایی جارموش باز هم در شب می‌گذرد اما چه راز دیگری در شب باقی مانده که جارموش به آن نپرداخته؟ خون آشام ها!

PIC-3-only-lovers-left-alive

نخست این‌که مانند سایر فیلم‌های جارموش، این فیلم را هم باید در سینما دید چرا که صفحه تلویزیون هر چقدر هم بزرگ باشد و کیفیت صدا هر چقدر هم خوب باشد باز هم نه می تواند تماشاگر بالفعل سینمای او را به درکی زیبایی شناختی از فیلم برساند و نه او را در فضای سینما قرار دهد یعنی تجربه تماشای عمومی فیلم در سالن تاریک با تماشاگران ناآشنای دیگر و آداب خاص آن. هر چند که طبعن این کار برای مخاطبان داخل کشور مقدور نیست اما باید در نظر داشت که بخش مهمی از «فضای فیلم» یعنی چیزی که جارموش دقتی وسواس گونه در خلق آن دارد در جای دیگری جز سینما از کف می‌رود.

تنها عاشقان زنده می‌مانند، شاید شاعرانه‌ترین فیلمی باشد که درباره خون آشام‌ها ساخته شده و این رویکرد در تعارض وخاست‌گاهی ابزورد با کاراکترهای اصلی فیلم نکته‌ای ست که فیلم را سحرآمیزتر جلوه می‌دهد.

خون‌آشام‌ها در این‌جا شاهدان تاریخ بشریت هستند هم از گذشته او خبر دارند و هم از سرانجام‌اش اما هر چقدر آن‌ها عمیق‌تر ومتفکرتر به نظر می‌رسد، انسان‌ها چون توده‌ای بی‌هویت و سردرگم جلوه می‌کنند.

آدام که ترانه‌سرای هارد راک است نمی‌تواند ایوای جوان را که درکی زیبایی‌شناختی از زندگی ندارد و حتا مانند خون آشام‌های قرون گذشته، خون پسر مورد علاقه‌اش را می‌نوشد تحمل کند، اما ایو برای او مانند نیمه دیگر او است. بازی هر دو بازیگر به ویژه تیلدا سوینتن (من عشقم، ۲۰۱۰) در این نقش غریب دیدنی است، اما مانند همیشه این موسیقی و سکوت است که در کنار کنتراست‌ها و سایه روشن‌هایی که کیفیتی بی‌نظیر به تصاویر رویاگونه فیلم می‌بخشند،در فیلم جارموش نقش اصلی را برعهده دارد.

گذشته از ترانه‌های راک زیرزمینی از جمله قطعه اصلی مزه خون ساخته جوزف ون ویزم و اسکیورل، یکی از ترانه‌های فیلم هم اجرای یاسمین حمدان، خواننده آلترناتیو لبنانی ست.

اگر سینمای جارموش را دوست دارید و از یکی دو فیلم آخرش چندان راضی نیستید، این فیلم تا مدت‌ها با شما زندگی خواهد کرد.

محبوبیت: نامزد نخل طلای جشنواره کن، نامزد جایزه بهترین فیلم جشنواره نیویورک

ورونیکا مارس ☆☆

Veronica Mars

کارگردان: راب توماس، فیلم‌نامه: راب توماس، دایان رگگیرو، بازیگران: کریستین بل (ورنیکا مارس)، جیسون دورینگ (لوگان)، انریکو کولانتونی (کیت مارس)، کریستن ریتر (جیا گودمن)، کمدی ـ جنایی ـ درام، ۱۰۷ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴

PIC-4-veronica-mars-movie

خلاصه: سال‌ها پس از دوری از زادگاه، ورنیکا مارس برای کمک به دوست پسر سابقش که درگیر ماجرای یک قتل اسرارآمیز شده به شهرش بازمی‌گردد و درهمان حال با پیشنهاد کار در یک شرکت معتبر حقوقی در نیویورک هم روبروست.

برای فیلمی که براساس رمان و سریال محبوبی بنا شده است، جذب مخاطب کار چندان سختی نیست اما مشکل این‌جاست که راب توماس تلاش می‌کند تمام چالش‌هایی  که در طول سریال ورونیکا با آن روبرو بوده را در کمتر از دو ساعت به تماشاگر القاء کند کاری که سبب می‌شود ریتم فیلم نامتعادل جلوه بنماید.

از آن‌جا که اغلب بازی‌ها نسبتن بد هستند، بازی کریستن ریتر در نقش دختر خلاف یا زن قاتل معمولش برجسته‌تر جلوه می‌کند و عجیب است که با این همه سریال و فیلمی که بازی کرده چرا درست و حسابی کشف نمی‌شود!

طبعن برای کسانی که سریال را ندیده‌اند یا علاقه‌ای به آن نداشته‌اند، این فیلم فقط دنباله‌ای برای آن سریال است و نه یک فیلم مستقل، از همین‌رو است که فقط فیلمی است برای هوادارانش که سرمایه تهیه آن را پرداخت کرده‌اند و از این نظر شاید یکی از کم نظیرترین فیلم‌های تاریخ سینما باشد؛ فیلمی که بازیگر اصلی و کارگردانش از هواداران سریال خواست تا سرمایه تولید آن را فراهم آورند و ظرف ده ساعت ۲ میلیون دلار جمع‌آوری شد و سرانجام نزدیک به شش میلیون بودجه فیلم توسط حدود ۹۱ هزار نفر در مدت کوتاهی فراهم شد.

استقبال از فیلم در گیشه نشان‌گر آن است که هواداران سریال کم و بیش راضی بوده‌اند.

محبوبیت: یکی از فیلم‌های محبوب مخاطبان در هفته گذشته.

جدال‌های عشق ½☆☆

Mes séances de lutte

کارگردان: ژاک دویون، فیلم‌نامه: ژاک دویون، بازیگران: سارا فورستیر (ال)، جیمز تیرئه (لویی)، درام، ۹۹ دقیقه، فرانسه ۲۰۱۳

PIC-5-mes-seances-de-lutte

خلاصه: ال پس از فوت پدرش به روستای محل سکونتش می‌رود و با دوست پدرش رابطه نامتعارفی برقرار می‌کند.

برای ال که هیچ‌گاه محبتی به پدرش نداشته، فقدان او و عقده از میان رفتن فرصتی برای ابراز محبت، در رابطه‌ای غریب با لویی دوست صمیمی پدرش تبلور می‌یابد، رابطه‌ای که سکس نمودی است از یاس، خشونت، بغض و حرمان لویی از فقدان پدر و رابطه‌ای که می‌توانست وجود داشته باشد.

آخرین فیلم ژاک دویون بیش از حد شخصی و غیرمتعارف و آن چنان دور از معیارهای گیشه‌ای است که حتی در فرانسه هم مهجور مانده است اما با رویکرد روانشناسانه به درام، فیلمی قابل بحث و تامل‌برانگیز است، هر چند که ممکن است در همان نیمه نخست اغلب تماشاگران که انتظار داستان سر راست یا صحنه‌های اروتیک دارند را از کف بدهد ولی برای تماشاگرانی که باقی می‌مانند حداقل چالشی است بین منطق‌روایی این گونه فیلم‌ها و حفظ تعادل روی لبه تیغ درام.

عنوان انگلیسی فیلم فریبنده است زیرا در این‌جا با عشق به معنای متداولش روبه‌رو نیستیم، عنوان اصلی فیلم را می توان «نوبت مجادله من» در نظر آورد، زیرا این ال است که اکنون با جدال و کشاکشی سخت و عمیق در درون خود روبه‌رو است و تظاهر فیزیکی آن رابطه جنسی متواتر و غیرمتعارف، خشن و تاحدی سادوـ مازوخیستی با کسی است که جایگزینی است برای ارضای ناکامی‌های او در ارتباط با پدرش.

بازی متفاوت هر دو بازیگر البته یکی از دلایل موفقیت و باورپذیر بودن فیلم است. اگر این فیلم شما را تشویق کند تا سایر فیلم‌های دویون مثلن ورتر جوان (۱۹۹۳) و راجا (۲۰۰۳)  را هم ببنید، نشان‌گر توفیق آن در روایت غیرمتعارفی از درام روانشناختی است.

محبوبیت: یکی از فیلم‌های محبوب سال منتقدان مجله پوزتیف

برنامه‌های راهنمای فیلم اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم را از اینجا دنبال کنید

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

TAGS: , , , , , , , , 

۱ Comment


  1. Johnb575
    1

    Superb post but I was wanting to know if you could write a edeaagdgkbbe