شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
25 August 2016
تصویر جامعی از هنر معاصر

« میراث ماندگار ملکه نوگرا به نمایش در می‌آید»

۱۳۹۳ خرداد ۰۷

احسان علیرضایی/رادیو کوچه

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

«مجید ملا نوروزی»، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران که چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایبنا» خبر از نمایش برخی آثار دیده نشده «موزه هنرهای معاصر تهران» در جهت تلاش برای خروج این موزه از رکود مطلق را داده بود، به تازگی به سایت آلمانی زبان «فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ»گفته است که: «ما می خواهیم برای نشان دادن تصویر درستی از ایران، یک پل فرهنگی بنا کنیم و آثاری را به نمایش بگذاریم که ٣۵ سال است کسی به آن ها دسترسی نداشته است.»

بنابر گزارش این سایت بخش‌های دیده نشده‌ای از این مجموعه قرار است در نمایش‌گاه‌هایی در اروپا و در شهرهای لندن، پاریس و برلین به نمایش گذاشته شود.

tmoca_01

این مجموعه که به باور بسیاری از کارشناسان بزرگ‌ترین گنجینه هنر مدرن دنیا خارج از آمریکا و اروپا است، به کوشش و ابتکار «فرح دیبا» ملکه سابق ایران برای «موزه هنرهای معاصر تهران » خریداری شده است.

«فرح دیبا» در مصاحبه با روزنامه «گاردین» بیان می‌کند که فکر اولیه تاسیس این موزه پس از گفت‌وگو با «ایران درودی» نقاش معاصر به ذهنش رسیده است.

طراحی و ساخت بنای «موزه هنرهای معاصر تهران » در سال ١٣۴٩ توسط کامران دیبا معمار برجسته ایرانی آغاز و در سال ١٣۵۶ به اتمام می‌رسد. بنایی که به دلیل طراحی متفاوت آن ،خود نیز تبدیل به یک اثر شاخص هنری شده است.

tmoca-02-Henri-Moore

این گنجینه شامل آثار بی‌نظیری از هنرمندانی چون ونسان ون گوگ، پابلو پیکاسو، سالوادور دالی، جکسون پولاک، مارک ردتکو، هنری مور، اندی وارهول، الکساندر کالدر، فرانسیس بیکن، واسیلی کاندینسکی و دیگر هنرمندان بزرگ معاصر دنیا و هم‌چنین دارای مجموعه کاملی از هنرمندان معاصر ایران است.

پس از انقلاب بیم آن می‌رفت که این گنجینه نابود شود اما خوش‌بختانه با درایت مسولین وقت موزه چنین نشد. به دلیل رکود فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر این آثار ارزشمند سال‌ها در زیرزمین و انبارهای موزه خاک می‌خوردند تا در دوران ریاست «علی‌رضا سمیع آذر» که فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر دوباره از سر گرفته شد، بخشی از آن گنجینه چند بار به نمایش گذاشته شد، اما برخی از آن‌ها به دلیل مغایرت با شیونات اسلامی بیش از ٣۵ سال است که هرگز به نمایش در نیامده‌اند.

tmoca-03-Rene-Magritte-

بنابراین شاید اگر در آن مقطع زمانی فرح دیبا ملکه ایران با توجه به پیشینه هنری‌اش ضرورت ایجاد موزه هنرهای معاصر را درک نمی‌کرد فرصت تاریخی گردآوری چنین مجموعه ارزشمندی برای همیشه از دست می‌رفت، چرا که با وجود تمام ریخت‌و‌پاش‌های بی‌حساب و کتاب و بی‌حاصل این سال‌ها در زمینه‌های مختلف نه تنها اثر ممتازی به این مجموعه اضافه نشده است بلکه هنوز هم گروهی می‌کوشند تا این مجموعه و به طور کلی خریداری آثار هنری را یک ول‌خرجی شاهانه جلوه دهند. این مجموعه که  اکنون ارزش مادی آن بیش از چهار و نیم میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و روز به روز نیز بر ارزش مادی و معنوی آن افزوده می‌شود ،به گفته «کامران دیبا»، اولین رییس موزه هنرهای معاصر در کتاب «باغی میان دو خیابان» تنها با صرف هزینه «سه میلیون و ششصد و سی و یک هزار دلار» برای خریداری آثار خارجی و «شش هزار و پانصد دلار» برای خریداری آثار ایرانی آن گردآوری شده است.

tmoca-04-Jackson-Pollock

به دلیل دقت و وسواسی که در انتخاب تک تک این هنرمندان و آثار آنها صورت گرفته است بسیاری از مورخان و منتقدان هنر معاصر، از جمله «ادوارد لوسی اسمیت» (Edward Lusie Smith) معتقد هستند که این موزه یکی از مهم‌ترین و کامل‌ترین مجموعه از شاهکارهای هنر معاصر جهان را در اختیار دارد که می تواند تصویر جامعی از هنر معاصر و جنبش‌های هنری قرن بیستم از امپرسیونیسم تا مینمالیسم ارایه کند.

 

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

TAGS: , , , , , , , , , , ,