Saturday, 18 July 2015
12 July 2020
در نظام ولایت

«سردار سرلشگر جعفری، سردار اسلام»

2014 June 08

فیروز نجومی / مقاله وارده / رادیو کوچه

 

هم‌چنان که نظام ولایت دوران میانه سالی را پشت سر می‌گذارد و وارد دوران کهولت می‌شود که به خوبی در  چهره مظهر آن، ولی فقیه بازتاب می‌یابد، معنا و مفهوم «دمکراسی دینی» و یا «مردم‌سالاری دینی» شفافیت بیش‌تری پیدا می‌کند. همین بس که به سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار سرلشگر، محمدعلی جعفری گوش فرا دهی. ویدیوی این سخ‌نرانی را محمد نوری‌زاد در فیس بوک خود انتشار داده است و گرد و غبار زیادی هم  در فضای مجازی برپا نمود.

سردار سرلشگر جعفری در برابر سران نظام، از جمله نماینده ولی فقیه، حجت‌الاسلام، عل سعیدی، پس از ابقا قدرت در دست ولایت‌مداران در سال ٨٨،  سخن می‌گوید. وی در طی این سخن‌رانی در واقع گزارش می‌دهد چگونه «دغدغه» پیروزی «دوم خردادی‌ها» او را وا داشته بوده است که فعالانه وارد تغییر نتیجه انتخابات شود. به همین دلیل، نهاد‌های «امنیتی»، نیروهای بسیج و سپاهی را از پیش آماده ساخته که با تبعات و پی آمد‌های آن برخورد نماید. این نیروها، وی خاطر نشان می‌نماید، پس از خطبه‌های «تاریخی» حضرت ولایت در جمعه ٢٩ خرداد ٨٨، سرکوب قاطعانه تظاهر کنندگان را آغاز نمودند. اگرچه دستگیری‌ها، بگیر و ببندها از جانب دیگر نهادهای امنیتی زودتر شروع شده بود.

خطبه‌هایی که در آن خداوندگار خامنه‌ای با معترضین و رقبای انتخاباتی، میرحسین موسوی و  مهدی کروبی، اتمام حجت را تمام کرده آن‌ها را مسوول عواقب ادامه تظاهرات خیابانی خواند، گویا نقطه عطف ماجرا بوده است که زنگ فرمان حمله و تار مار ساختن اعتراض کنندگان را به صدا در می‌آورد.  چون پس از شنیدن آن خطبه‌ها و  خواست مردم، سردار سپاهی می‌گوید که «طبیعی» بود که سپاه باید با تمام قوا وارد میدان می‌شد و به سرعت آتش «فتنه» را قبل از آن‌که شعله‌ور شود فرونشاند، فتنه‌ای که خود یکی از طراحان اصلی آن بود. سخنان سرلشگر جعفری این واقعیت تاریخی را مورد تایید قرا می‌دهد که فتنه همیشه از بالا برمی‌خیزد نه از پایین.  وی از دستگیری‌های گسترده به ویژه در «لایه‌های» رهبری، آن‌ها که مقاومت را تشویق و ترغیب و سازمان‌دهی می‌کردند، اختلال در مخابره پیامک‌ها و رسانه‌های اینترنتی و به کارگیری قهر و خشونت خبر داد، چنان‌که معترضین تاب و توان تحمل آن‌را نداشتند، لنگ انداختند و میدان را ترک نمودند. البته به آن دلیل که از «بالا شهری‌ها»  بودند، سردار سپاهی یادآوری می‌کند. سخنان سرلشگر جعفری باید گزارشی خواند بسی بسیار فروتنانه که در نهایت آرامش و خون سردی، بیان می‌شود.

mohammadali-aziz-jafari20130930

 

شاید، آقای نوری‌زاد که زمانی خود از نزدیکان و کارگزاران خاص رهبر انقلاب، خداوندگار خامنه‌ای بوده است، و می‌شود گفت تنها کسی است که یک تنه پرچم مقاومت را در برابر رژیم دین بر افراشته و از تسلیم و اطاعت سر باز زده است، دست به انتشار سخن‌رانی سردار سرلشگر حعفری زده است به آن دلیل که نشان دهد مسوول به پا کردن سرکوب جنبش اعتراضی در سال ٨٨ چه کسانی بوده‌اند، اگرچه این انگیزه را نمی‌توان رمزگشای علنی ساختن سخنانی که مخفی بوده است، دانست.

انتشار این سخنرانی برغم سر و صدایی که به پا کرد، ارایه کننده چیز تازه‌ای نیست. چرا که کمتر کسی هست که نداند «عاشورای تهران» (١٣٨٨) پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، به دست چه کس و یا چه کسانی طراحی و به دست چه نیروهایی راه‌اندازی گردیده است. گاردهای شورشی و لشگر بسیجی و لباس سخصی‌ها و قمه‌کشان و چماقداران، به خوبی شناخته شده بودند، اما، نه به عنوان لشگر دین، نه به عنوان لشگر اسلام، اسلامی که مظهر آن ولایت است. که جعفری سردار و فرمانده لشگر اسلام است و خود را مرید و تابع نظامی می‌داند که ادامه دهنده رسالت پیامبر است و امامت. اما نه سوار بر شتر و با خود و زره، سردار اسلام، اگرچه خود یک جوجه مجتهد است، با این وجود  از تمامی تسلیحات مدرن سود می‌برد که لشگری را سازماندهی نماید بر اساس معیارهای نوین. در دست‌یابی به تکنولوژی هسته‌ای چه هزینه‌ها که نپرداخته‌اند، اما تنها به یک منظور: نگاهداری و حفاظت آن‌چه کهنه و پوسیده است، در دفاع از افسانه‌ها و توهماتی که به حقیقت تبدیل شده‌اند. نه این‌که لشگر دین در پی انباشت ثروت و توسعه آن نیست. سپاه دین به فرماندهی سرلشگر جعفری، شکی نیست که در تمام زوایای اقتصادی حضور یافته است، و صاحب سرمایه هنگفتی  گردیده است، اما آن‌را مدیون حکومت  آیت‌اله‌ها و حجت‌الاسلام‌ها می‌داند. دستگاه عریض و طویل سپاه دین، دستگاهی است وابسته به وجود ولایت، چون هستی خود را در این نظام به دست آورده است و بر اساس ارزش‌های اسلامی نیز بنیاد گذارده شده است.همین چندی پیش بود که خداوندگار خامنه‌ای یادآوری نمود که اسلام تنها معیار برگزیدن نخبگان و فرهیختگان برای مدیریت است و بس.

در ساختار لشگر دین هیچ فردی لباس پاسداری بر تن نکند اگر به اصل و اصول ارش‌های دینی پایبند نباشد و به فرائض آن عمل نکند. این بدان معنا است که سردار جعفری از سرکوب خشونت‌بار و قهرآمیز هم‌وطنان خود به گونه‌ای سخن می‌گوید گویی که در رکاب پیامبر اسلام شمشیر زده است و سرهای بی‌شماری را برزمین افکنده است در راه رضای اله. به چنگ آوردن تظاهر کنندگان زیر مشت و لگد و باتوم و سپردن آنان به دست بازجویان دوزخ خداوندگار خامنه‌ای، نه تنها شرم‌ساری برانگیز نیست برای فرمانده لشگر دین، بلکه  وظیفه‌ای «طبیعی» و لاجرم مقدس به شمار می‌رود. وی دقیقن توصیح می‌دهد که در چه لحظه‌ای آتش را بر سر تظاهر کنندگان گشود – البته به زبان ترجمه- و آن زمانی بود که ولی فقیه از معترضین و بازندگان انتخابات خواست که تسلیم شده و سر اطاعت فرو آورند. «بالطبع» وظیفه او مشخص شده بود: آن‌هایی را که  از تسلیم و اطاعت از اراده و میل ولایت و «مردم»  سر باز زده و رای خود را مطالبه می‌کردند به تسلیم و اطاعت وا دارد و نظام مردم‌سالاری دینی را تحکیم و تداوم بخشد.

khamnei

نظام ولایت از منظر سردار سپاهی یک نظام مردمی است. از دیدگاه او وقتی ولی فقیه سخن می‌گوید، اراده مردم را بیان می‌کند. یعنی که ولایت و ملت یکی هستند و جدا ناپذیر که خود زیر بنای مردم‌سالاری دینی است. اگر ارتش مدرن شاهنشاهی، بدون هیچ‌گونه مقاومتی تسلیم شد و پرچم سفید را بر افراشت، به آن دلیل بود که یک نخ آرمانی و یا عقیدتی اجزای ساختار ارتش را به هم ندوخته بود. سربازان شاهی اکثرن روستایی بودند و ناتوان از خواندن و نوشتن. حال آن‌که هیچ پاسداری پروانه ورود به لشگر دین را به دست نیاورد اگر  مدرسه رفته نباشد. چه برای شستشو دادن مغز و نهادن یک شیوه‌ای از شعور و بینش، سطح متوسطی از سواد لازم و ضروری است. تعهد و میزان اطاعت از اراده ولایت که جلوه اله است تعیین کننده پاسدار و شرط ارتقا در ساختار سپاه است. سردار سپاهی حعفری از فرمانبری مطلق و بدون قید و شرط بوده است که به فرماندهی رسیده است. سخن‌رانی سرلشگر جعفری تنها به این دلیل جالب و شنیدنی است، چیزی که معمولن بدان توجه نمی‌شود، که سرلشگر جعفری با شمشیر شریعت سر مخالفین را بر زمین می‌افکنند.  بدون باور به آرمانی که حق است و پاسدار را در کنار خداوند یکتا و یگانه قرار می‌دهد کشتار و خونریزی بسی سخت و دشوار است.

برای فرمانده کل قوای دین مهم نیست که بخش عظیمی از مردم چه می‌گویند و یا چه می‌خواهند، آنها جزء ملت نیستند چون از تسلیم و اطاعت نسبت به اراده ولایت سر باز زده‌اند، پس از نظر فرمانده کل سپاه مستحق هرگونه ضرب و شتم و هرگونه تحقیر و خواری هم هستند. چه نماینده اصلی مردم، ولی فقیه است، که خدای یکتا و یگانه، اله خود برای حکومت بر مردم برگزیده است، هم‌چنان که رسول اله، پیامبر اسلام را بر گزیده است. بنابراین اگر او شمشیر بر کشیده است و سر صدها جوان را بر زمین افکنده است در دفاع از شریعت اسلام، ولایت و مردم، بوده است، یعنی به وظیفه اخلاقی دینی و مهم‌تر از همه «طبیعی» خود عمل کرده است.

آری، سردار سپاهی سرلشگر جعفری، وقتی از طرح سرکوب جنبش «رای من کجاست» سخن می‌راند در واقع از عاشورایی، سخن می‌راند که در آن امام، یزید شده بوده است و امامت، خلافت، عاشورایی که در آن نه امام حسین، نوه پیامبر اسلام، به خاک خون خود می‌غلتد، بلکه وی عاشورایی را توصیف می‌کند که در آن نماد آزادی و زیبایی، ندا آقا سلطان و صدها تن دیگر هم‌چون وی به خاک خون خود غلتیدند. چه جوان‌ها که مقتول و مفقود نشدند و چه خانواده که داغدار نگردیدند. گویا حضرت ولایت و سردار سپاهی فراموش کرده بودند که بنام خدایی دست به کشتار و خونریزی  می‌زنند که او را «رحمان» و «رحیم» می‌خوانند، کشتار کسانی که گناه بزرگ‌شان مقاومت در برابر اراده ولایت بوده است، چنان‌که گویی که ولی فقیه، خدای یکتا و یگانه، اله است که هیچ چیز هم‌چون کشتار و کشته شدن، یعنی جهاد و  شهادت، او را راضی و خشنود نمی‌سازد. کسی چه می‌داند شاید اگر امام حسین هم بر یزید، خلیفه مسلمین پیروز می‌شد، فراموش می‌کرد که اله، رحمان و رحیم است و خود نیز زمانی در برابر قدرت به مقاومت برخاسته بوده است.

سخنان سرلشگر جعفری، را باید یادآوری این واقعیت خواند که این شمشیر شریعت است که برگردن مخالفین فرود می‌آید و ملت را به اسارت می‌کشد. که این لشگر، دین، پاسداران و بسیجی و مزدوران قمه‌کش و چماقداران، سربازان اسلام‌اند که هر گونه مقاومتی را با به کارگیر حداکثر قهر و خشونت و بیرحمی سرکوب می‌کنند. این هم کیشی با این نیروئی جهنمی است که ملت را به عقب‌نشینی وا می‌دارد. تنها زمانی رهایی و آزادی فرا می‌رسد که ملت تکلیف خود را نه با شمشیر بلکه با شریعت روشن کند.

 

 

 

 

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , ,