Saturday, 18 July 2015
29 November 2020
استاتوس

«جک‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مردمی یا مدیریت شده»

2014 September 04

مسیب سروندی – الهام رحیم‌زاده / رادیو کوچه

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

هم‌راه شما خواهیم بود با استاتوس شماره بیستم، برنامه‌ای که مانند هفته‌های گذشته با ۵ آیتم آماده شنیدن می‌شود و در آن در رابطه با بیان کردن مشکلات اجتماعی موجود در ایران تلاش می‌شود. در این برنامه هم‌چنین به موضوع شوخی‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت که دلیل برای بیشتر فیلتر شدن اپلیکیشن‌های موجود در ایران شده است.

خبر تنوری

«هجمه‌های وایبری برخاسته از مردم نیست»

چند روزی است که جریان‌سازی جدیدی مبنی بر انتشار لطیفه‌هایی درباره برخی بزرگان نظام در نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل از جمله «وایبر» و «لاین» مشاهده می‌شود که به سرعت نیز انتشار پیدا می‌کنند. یک استاد رشته ارتباطات برای مقابله با چنین جریان‌هایی معتقد است که باید سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد شود تا با شناسایی ریشه‌های این‌گونه جریان‌سازی‌ها، از توسعه آن جلوگیری شود.

دکتر «اسماعیل قدیمی» مدرس علوم ارتباطات در دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، بیان کرد: من باورم نمی‌شود که این نوع جریان‌ها خودجوش، یعنی برخاسته از مردم باشند، بلکه بیشتر به نظر می‌رسد که اینها جریان‌سازی‌های سیاسی است که حتا می‌تواند بیرون از مرزها شکل گرفته باشد.

وی افزود: اصولن ریشه‌ جوک سیاسی گفتن، به‌خصوص در بین ما ایرانی‌ها، استعماری است. اکنون به صورت کاملن سیستماتیک و حساب‌شده و با یک جریان دقیق، مدام در حال مسخره کردن اقوام هستند و برایشان جوک می‌سازند؛ کاملن معلوم است که پشت این قضیه یک جریان تجزیه‌طلب قرار دارد.

این استاد ارتباطات ادامه داد: استمرار این قضیه، یک نوع بدبینی و ناخشنودی قومی را در جامعه نهادینه می‌کند و سپس نارضایتی‌هایی را ایجاد می‌کند که به مرور زمان، عمیق می‌شوند؛ هرچه بیشتر نسبت به قومی جوک و لطیفه ساخته می‌شود، آن قوم بیشتر احساس جدایی و نارضایتی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همه این جریان‌ها زمینه‌هایی است در راستای تهاجماتی که از طریق تلویزیون‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های در دسترس دیگر صورت می‌گیرد.

قدیمی جریان‌سازی‌های فضای مجازی، به ویژه نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل را دشمنی با کلیت نظام، مردم و اتحاد بین مردم دانست و گفت: یکی از تجربه‌های تلخ تاریخی ما همیشه این بوده است که در طول تاریخ در سیر رابطه‌ مردم با یک‌دیگر و مردم با حکومت و برعکس، تضاد دیده می‌شده است و همیشه هماهنگی، هم‌دلی و گفت‌وگو، یک ساز‌و‌کار غایب بوده است.

tel

این استاد دانشگاه اظهار کرد: جسارت به بزرگان یا مقدسات که الان مدتی است اتفاق افتاده، همه، نشان‌دهنده این است که می‌خواهند ملت ایران را از همه آن چیزی که دارند، بگیرند. بالاخره یک عده جوان در جامعه هستند، عده‌ای تاریخ نخوانده‌اند یا اطلاعات ندارند، بنابراین ممکن است تحت‌تاثیر این جریان‌ها قرار گیرند و نتیجه‌ همه اینها آسیبی است که به وحدت و ملیت ما وارد می‌شود و بسیار خطرناک است.

قدیمی در پاسخ به این پرسش که با جریان‌سازی‌هایی که در نرم‌افزارهای ارتباطی ایجاد می‌شود چگونه می‌توان مقابله کرد؟ گفت: در حال حاضر که چنین جریان‌هایی وجود دارد، ما نمی‌توانیم فیلترینگ را انتخاب کنیم و اصل وایبر و غیره را حذف کنیم؛ بنابراین راه حل درست، آموزش و مقابله‌ سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده است که اهداف جریان‌سازها را افشا کند.

او ادامه داد: به جرات می‌توانم بگویم که هرکس که این‌گونه جریان‌سازی می‌کند، قصدش نابودی کشور است، چون اگر ما همه مقدسات را زیر سوال ببریم دیگر حرفی برای گفتن نداریم و در واقع عاملی برای وحدت باقی نمی‌ماند.

این استاد ارتباطات هم‌چنین درباره‌ این‌که عده‌ای معتقدند جریان‌سازی‌های این‌چنینی نشات گرفته از داخل است تا کسب بهانه‌ای برای فیلتر کردن نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل باشد، عنوان کرد: همه‌ این احتمالات وجود دارد، در هر صورت وسایل ارتباط جمعی قطعن و یقینن همواره در جامعه به وجود می‌آیند و توسعه پیدا می‌کنند و مردم نیز به آنها روی خوش نشان می‌دهند یا از آنها استفاده می‌کنند.

وی معتقد است: هیچ روش و رویه‌ای نمی‌تواند وسایل ارتباط جمعی را حذف کند و هرکس که به فکر حذف این وسایل است، مسلمن آب در هاون می‌کوبد و نسبت به واقعیت جامعه و این فناوری‌ها متوجه و آگاه نیست چون جامعه توسعه پیدا می‌کند و انتظارات، تمایلات، خواسته‌ها و نگاه نسل‌ها تغییر می‌کند. این وسایل ارتباط جمعی وسایلی هستند که توسعه‌ ارتباطات را در پی دارند.

قدیمی در پایان پیشنهاد کرد: باید سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد شوند تا با این قضایا مقابله‌ جدی کنند، ریشه‌های این جریان‌ها را شناسایی کنند و نگذارند این رویه‌های غلط و بداخلاقی‌های رسانه‌ای و ارتباطی توسعه پیدا کنند و همه چیز این کشور را به باد دهند.

سوتی هفته

«موفقیت ایران در باز کردن حعبه سیاه هواپیما با کمک روس‌ها»

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از بازخوانی ‌موفقیت‌آمیز همه اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما در هشتمین جلسه کمیته بررسی سانحه هواپیمای ایران ١۴٠ خبر داد.

22

به گزارش خبرگزاری فارس، «علیرضا جهانگیریان» بیان کرد: با تلاش و پیگیری مستمر کارشناسان داخلی و خارجی و با وجود وارد شدن صدمات زیاد به جعبه‌های سیاه این هواپیما همه اطلاعات ذخیره شده که برای بررسی علت سانحه نقش حیاتی دارند با موفقیت باز‌خوانی و در اختیار کمیته بررسی سانحه قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در هشتمین جلسه کمیته بررسی سانحه هواپیمای ایران ١۴٠ توضیحاتی از دو گروه شاهدان عینی و بررسی سیستم‌های هواپیمای ‌١۴٠ ارایه شد و اعضای کمیسیون به بحث و تبادل نظر پیرامون نتایج حاصل از بررسی اطلاعات خروجی از دستگاه‌های ثبت و ضبط پروازی FDR و CVR، پرداختند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هم‌چنین مقرر شد قطعات و تجهیزات مختلف هواپیما جهت انجام آزمایشاتی نظیر تست خستگی، بررسی ساختارهای مولکولی و متالوگرافی به آزمایشگاه‌های معتبر داخلی یا در صورت نیاز به مراکز خارجی ارسال شود.

وی بیان کرد: در این جلسه گزارشی از بازدید قاضی پرونده و اعضای معرفی شده از سوی سازمان بازرسی کل کشور از شرکت هواپیمایی سپاهان ارایه و مقرر شد در جلسات آینده‌ بررسی یافته‌های تخصصی دیگر گروه‌های کمیته به صورت کامل ارایه شود.

حوادث

«انتقام‌جویی از معلم خصوصی در اینترنت»

فردی که با انتشار تصاویر و هتک حیثیت معلم خصوصی‌اش در یکی از صفحات اجتماعی قصد انتقام‌جویی از وی را داشت توسط ماموران پلیس فتای شهرستان قائم‌شهر شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، سرهنگ «محمدرضا قدمی» فرمانده انتظامی شهرستان قائم‌شهر گفت: در پی شکایت فردی به نام «سارا–ب» مبنی بر این‌که شخص یا اشخاصی با ایجاد صفحه‌ای با نام وی در یکی از صفحات اجتماعی و با قرار دادن عکس شخصی و شماره هم‌راه، موجب ایجاد مزاحمت و هتک‌حیثیت وی شدند موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا شهرستان قائم‌شهر قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان قائم‌شهر افزود: پس از انجام تحقیقات فنی و پلیسی ماموران موفق شدند متهم به نام «پیمان–الف» را شناسایی کرده و با هماهنگی مراجع قضایی در اقدامی غافلگیرانه وی را دستگیر کنند.

سرهنگ قدمی ادامه داد: متهم ضمن اعتراف به ایجاد مزاحمت برای شاکی تصریح کرد که نام‌برده مدت ۶ سال معلم خصوصی وی بوده است ولی به دلیل اختلافات خانوادگی پیش آمده عکس و شماره تلفن وی را در سایت اجتماعی فیس‌بوک قرار داده تا از وی انتقام بگیرد.

net

این مقام انتظامی در خاتمه با اشاره به این‌که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد، خطاب به کاربران سایت‌های مجازی هشدار داد: مراقب عکس‌ها و تصاویر خصوصی خود بوده و به هیچ عنوان عکس‌های شخصی و خانوادگی خود را در شبکه‌های اجتماعی یا در اختیار دیگران قرار ندهند.

یادی از تادیخ

«بی‌بی‌خانم استرآبادی نخستین زن طنزنویس ایران»

«بی‌بی‌خانم استرآبادی» یا «بی‌بی‌فاطمه استرآبادی» از نویسندگان دوران مشروطه است. او در روزنامه‌های حبل‌المتین، تمدن و نشریه مجلس مقاله می‌نوشت. بیشتر مقالات او در دفاع از آموزش دختران است. او اولین دبستان دختران را بنیان گذاشت. بیشتر شهرت بی‌بی‌خانم استرآبادی به خاطر کتاب معایب‌الرجال است که به طنز و در پاسخ به تادیب‌النسوان نوشته ‌است. او را نخستین زن طنزنویس ایران می‌دانند.

بی‌بی‌خانم استرآبادی حاصل ازدواج «خدیجه» ملاباجی ناصرالدین شاه و «محمدباقرخان» سرکرده ایل انزان مازندران است. محمدباقرخان در یکی از سفرهای ناصرالدین شاه به مازندران با دلاوری شیری را از پا درآورد و لقب شیرکش گرفت و در رکاب شاه به پایتخت آمد و به سمت «ایشیک آقاسی باشی» منسوب شد. محمدباقر با ملاباجی آشنا شد و از شاه اجازه ازدواج با او را گرفت و با هم ازدواج کردند و به روستای نوکنده از روستاهای بندرگز از توابع استرآباد رفتند.

بی‌بی و برادرش حسین‌علی در نوکنده به دنیا آمدند، اما مادرشان خدیجه علاقه‌ای به تداوم ازدواجش نداشت زیرا باقرخان شیرکش پنج زن دیگر هم داشت. خدیجه پس از مدتی موفق می‌شود خانه همسر را با دو فرزندش به بهانه زیارت کربلا ترک کند، اما از کربلا به تهران می‌آید و مجددن به دربار می‌رود و به شغل ملاباجی دربار مشغول می‌شود. دو سال بعد محمدباقرخان در اختلافات قومی کشته می‌شود و خدیجه دیگر هرگز به مازندران باز‌نمی‌گردد.

بی‌بی در دربار درس می‌خواند و بزرگ می‌شود تا آن‌که با افسر جوانی از اهالی قفقاز که به تهران مهاجرت کرده بود، به نام «موسی‌خان وزیراف» آشنا شد. این دو به هم علاقه‌مند شدند و چون خدیجه‌باجی با وصلت‌شان مخالف بود بی‌بی از خانه می‌گریزد و با موسی‌خان ازدواج می‌کند.

33

در سال ۱۳۰۹ (قمری) کتابی به قلم شخص ناشناسی به نام تادیب زنان نوشته و منتشر شد. هر فصل این رساله به نحوه اصلاح رفتار و کردار ناپسندی می‌پردازد که نویسنده منتسب به زنان می‌داند: فصل اول درباره «سلوک زن»، فصل دوم «حفظ زبان»، فصل سوم «گله‌گزاری»، فصل چهارم «قهر کردن»، فصل پنجم «طرز راه رفتن»، فصل ششم «آداب غذا خوردن»، فصل هفتم «پاکیزه نگه داشتن بدن و استعمال بعضی از عطریات»، فصل هشتم «طرز لباس پوشیدن»، فصل نهم «آداب خوابیدن» و فصل دهم درباره «آداب صبح برخاستن از خواب» است. چند سال بعد بی‌بی‌خانم استرآبادی در سال ۱۳۱۳ (قمری) اندکی قبل از ترور ناصرالدین شاه کتابی به نام معایب‌الرجال نوشت که ردیه‌ای بر آن بود. بی‌بی‌خانم در این کتاب ضمن برشمردن معایب مردان سعی کرده ‌است راه و رسم درست زناشویی را توضیح دهد. او در این رساله علاوه بر آن‌که پاسخی جداگانه به هر ده فصل کتاب تادیب‌النسا می‌دهد، چهار فصل را نیز به معایبی که در مردان می‌بیند نسبت می‌دهد. او در این کتاب مردان را دعوت می‌کند که «دست ار تادیب کردن نسوان بردارند و در پی تادیب و تربیت خود برآیند». در بخش آخر بی‌بی خانم به شرح داستان زندگی خود و داستان بی‌وفایی شوهرش می‌پردازد.

بی‌بی‌خانم در این کتاب آورده‌است:

نه هر مردی از هر زنی فزون‌تر است و نه هر زنی از هر مردی فروتر.

نثر معایب‌الرجال پر از کلمات و عبارات عربی است و نویسنده جا به جا برای روشن کردن منظور خود از شعر و آیات قرآن و احادیث بهره برده ‌است. زبان آن تند و بی‌پروا و به دور از عفت کلام و محافظه‌کاری است.

استاتوس

آیتم پایانی برنامه این هفته نیز موضوع هفته گذشته را در ابتدا بیان خواهد داشت و در آن موضوع از شما سوال شده بود که نظرتان را در خصوص چالش سطل آب یخ در ایران با توجه به بی‌آبی‌های موجود بنویسید و از آنجایی که نظرات پر تعدا و متفاوت بودند، برنده‌ای از سوی شما انتخاب نشده است.

اما در این هفته موضوع ما در خصوص هجمه‌های ظنزی است که در فضای مجازی به‌وجود آمده و در خصوص چهره‌های بزرگ رژیم ایران به موضوعات طنز می‌پردازد، حال از شما سوال می‌کنیم که راه افتاد چنین هجمه‌ای را شما اتفاقی یا مدیریت شده می‌دانید؟

مطالب مرتبط

چالش سطل آب یخ برای ایرانیان امری واجب یا اشتباه

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , , , ,