شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
25 August 2016
جشنواره فیلم استکهلم - ۳

«دخترانه»

۱۳۹۳ آذر ۰۷

امید حبیبی نیا / رادیو کوچه

 

گزارش رادیویی جشنواره را بشنوید

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

امید حبیبی نیا، منتقد فیلم درجشنواره استکهلم

SFF1

دخترانه

بیست و پنجمین جشنواره فیلم استکهلم با اهدای جوایز به برگزیدگان به کار خود خاتمه داد، جشنواره‌ای که رخدادی بی‌نظیر برای حدود ۳۰ هزار ایرانی ساکن استکهلم برای تماشای آثاری از ایرانیان در داخل و خارج از کشور بود از میان این فیلم‌ها بدون شک «رفتار شایسته» دزیره اخوان که اکران عمومی آن به زودی در آمریکای شمالی آغاز می‌شود، با استقبال بسیار مخاطبان روبرو شد و اگر فیلم کم و بیش هالیوودی حسین امینی را جدا کنیم از بقیه فیلم‌هایی که ایرانی‌ها و ایرانی‌تبارها ساخته بودند به مراتب بهتر بود.

SFF2

رفتار شایسته

از دزیره اخوان پرسیدم که دلیل انتخاب این سوژه برای نخستین فیلم‌اش چه بوده و او پاسخ داد که پس از پایان ناکام نخستین رابطه جدیش که با یک زن بود، تلخی شکست حاصل همواره با من بود به ویژه پس از آن که من او را با شهامت به خانواده‌ام به عنوان شریک زندگی‌ام معرفی کرده بودم و پس از آن حس می‌کردم دیگر نمی‌توانم در چشم آن‌ها بدون احساس شرم و گناه نگاه کنم. با این حال این یک فیلم خود زندگی نامه‌ای نیست هر چند سعی کرده‌ام تا جایی که امکان دارد صادق و واقع‌گرا باشم، اما تلاش اصلی‌ام بر آن بوده که تعادلی میان تجربه شخصی و تجربه همگانی از چنین رابطه‌ای برقرار کنم.

SFF3

سلین سیاما کارگردان دخترانه

 

جایزه اصلی جشنواره، اسب برنز، به فیلم دخترانه ساخته سلین سیاما اهدا شد، فیلمی مستقل از گروهی از دختران سیاه پوست حومه پاریس که گروه و دسته خودشان را دارند و دوران بحران هویت و تجربه عشق ورزیدن را سپری می‌کنند.

جشنواره امسال استکهلم که بهترین دوره جشنواره خود را با گرد آوردن ۲۰۱ فیلم از سراسر جهان و برنامه‌های متنوع با تم اصلی «امید» ، برگزار کرد همچنان جشنواره‌ای زنانه و حامی فیلم‌های مستقل باقی مانده است.

SFF4

با گیت شینوس، مدیر جشنواره

با گیت شینوس، یکی از بانیان این جشنواره و مدیر آن که گفت‌وگو می‌کردم تاکید کرد که جشنواره استکهلم توجه ویژه‌ای به فیلمسازان جوان زن از سراسر جهان دارد. او همچنین گفت که سینمای ایران را از نزدیک دنبال می‌کند و همچنین به آثار سینماگران ایرانی در تبعید و یا نسل دوم ایرانیان در خارج از کشور نیز توجه نشان می‌دهد. این امر با توجه به جمعیت بسیار ایرانیان ساکن استکهلم و سوئد که یکی از پرشمارترین مهاجران غیراروپایی در این کشور هستند دارای اهمیت بسیاری است.

یکی از این فیلم‌سازان جوان در غیاب دو فیلم‌سازان ایرانی‌تبار جشنواره که فیلم‌های هر دو در بخش سینمای مستقل آمریکا (که جدا از مستندها و بخش مسابقه و فیلم‌های برگزیده سایر جشنواره‌ها یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های جشنواره بود) شرکت داشتند، عافیا ناتانیل از کشور همسایه، پاکستان بود.

SFF5

عافیا ناتانیل

در گفت‌وگو با او از وجوه تشابه فیلم‌سازی زنان در ایران و پاکستان سخن گفتیم و او تاکید کرد که زنان پاکستان هم کمابیش با همان مبارزه‌ای که زنان ایرانی علیه تحجر روبرو هستند دست به گریبان هستند اما در پاکستان سانسور به شکلی که در ایران حاکم است وجود ندارد، با این حال صحنه‌ای از فیلم او که مادر برای دختر خردسال خود که باید به عقد مرد مسن قبیله دیگری درآید از شب زفاف سخن می‌گوید سبب برآشفته شدن هیات سانسور پاکستان شده است.

SFF6

نیما جاویدی در اکران فیلم‌اش در جشنواره

 

نیما جاویدی که نخستین جایزه خود را برای فیلم‌نامه «ملبورن» دریافت کرد، تنها سینماگر ایرانی حاضر در این جشنواره بود که گفت این فیلم را با بودجه و امکانات محدود ساخته است.

اگر فیلم رفتار شایسته دزیره اخوان در بخش مسابقه حضور داشت شاید سه جایزه اصلی جشنواره به زنان تعلق می‌گرفت، زیرا جایزه اولین فیلم نیز به جولی جونگ برای فیلم دختری پشت در من تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم کوتاه نیز به اونا گونجاک، فیلم‌ساز زن بوسنیایی تعلق گرفت و مخاطبان نیز مامی از زاویه دولان را برگزیدند.

SFF7

برگزیدگان جشنواره

جشنواره فیلم استکهلم که امسال با استقبال به مراتب بیش‌تری از سوی تماشاگران روبرو شده بود، فرصت خوبی است برای تماشای فیلم‌های مستقل به ویژه فیلم‌سازان جوان از سراسر جهان که ممکن است در سال‌های آینده شاهد فیلم‌های دیگری از آن‌ها در سینما باشیم.

مطالب مرتبط

جشنواره‌ای زنانه

هشت چهره ایرانی

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

TAGS: , , , , , , , , ,