شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
10 October 2016
چشم سوم

«پگیدا، اسلام هراسی یا خارجی ستیزی»

۱۳۹۳ بهمن ۰۶

شادیار عمرانی-بهرنگ زندی/رادیو کوچه

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

پدیده نژادپرستی در آلمان چند مدتی است که دوباره به بهانه‌ی مبارزه با «اسلام گرایی» و با شعار «اسلام ستیزی» در قالب جنبش «پگیدا» عروج کرده و فضای سیاسی این کشور را به صحنه رویارویی مخالفان و موافقان این جنبش کشانده است.

«لوتز باخمن»  روز چهارشنبه در پی انتشار عکسی از او  در شبکه‌های اجتماعی که خود را شبیه به هیتلر آراسته بود استعفا داد. خودش می‌گوید این عکس را برای شوخی گرفته است، اما اظهارات او در مورد خارجی‌ها و پناهندگان در شهر «درسدن» که آن‌ها را حیوان و کثیف خطاب کرده بود بر خلاف آن چیزی است که باخمن ادعا می‌کند.

«پگیدا» هر چند در لوگویی که طراحی کرده و آن را با خود در تظاهرات‌هایش حمل می‌کند، صلیب شکسته و داس و چکش و پرچم داعش را با هم در سطل آشغال می‌ریزد، اما در پوشش مبارزه با اسلام رادیکال به خارجی‌ها و پناهندگان این کشور فشار وارد می‌کند.

روز ٢۴ دی‌ماه جامعه مسلمانان آلمان با پرپایی تظاهراتی علیه تروریسم اسلامی در برلین شرکت کردند. تظاهراتی که «آنگلا مرکل» هم در آنجا حضور داشت و رییس جمهور آلمان هم سخنران آن بود.

22

هیچ‌کدام از این اقدامات نتوانسته است مانع از رشد «پگیدا» در آلمان به بهانه «اسلام ستیزی» شود. این جنبش کار خود را با تظاهرات ٣۵٠ نفری در ٢٠ اکتبر شروع کرد و در کمتر از ٣ ماه در ١٢ ژانویه ٢٠١۵ تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات پگیدا به بیش از ٢۵ هزار نفر رسید.

بر خلاف استرالیا که چند وقت پیش شاهد یک عملیات ترویستی از جانب یک مسلمان افراطی بود و نیز حادثه مرگبار شارلی ابدو در پاریس فرانسه، آلمان تا کنون با حمله تروریستی اسلام‌گراها رو ‌به رو نشده است. در زمان شروع جنبش پگیدا هم تا آن تاریخ گزارشی مبنی بر اقدام گروههای اسلامی تروریستی در آلمان منتشر نشده است.

مسلمانان در آلمان طیف‌ها و گروه‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد. با وجود آزاد بودن تبلیغات ضد مذهب در آلمان، پناهنده‌ای اگر حتی به دلیل «آتئیست» بودن قادر به ادامه زندگی در کشور اسلامی نیست و به آلمان پناهنده شده است و یا در آلمان عضو کلوپ بی‌مذهب‌ها باشد، او را به عنوان یک خارجی و متولد کشوری می‌دانند که مذهب رسمی در آن‌جا اسلام است. به همین دلیل روشن است که اسلام ستیزی «پگیدا» با خارجی ستیزی مترادف می‌شود و حقوق پناهندگان را مورد تعرض قرار می‌دهد.

در رابطه با آخرین تحولات در این زمینه در کشور آلمان گفت‌وگویی داشتیم با حسن معارفی‌پور فعال سیاسی در آلمان که جزییات بیش‌تر را از زبان این فعال سیاسی بشنوید.

33

پگیدا. طرحی از سهیل اکبرپور – رادیو کوچه

 

بهرنگ زندی: « کشور آلمان چند وقتی است که شاهد عروج راست افراطی و جریانات راسیستی و فاشیستی در این کشور است. حمله به چند کمپ پناهندگان در این کشور موجبات نگرانی را به خصوص برای غیر آلمانی‌ها فراهم کرده است. به تازگی هم جریان راست افراطی و نازیسم در آلمان یعنی«پگیدا» عروج کرده و شعارهایی را در مورد خطر اسلام‌گرایی مطرح کرده است. در این رابطه ویژه برنامه چشم سوم به بحث فاشیسم در آلمان می‌پردازد. همراه با حسن معارفی‌پور هستیم.»

من سوال اولم را اینطوری آغاز می‌کنم، مساله آتش‌ زدن کمپ پناهندگان و حمله به آن در روزنامه اشپیگل هم بسیار جهت دارانه در مورد آن صحبت شد و به صورت مستقیم به نقش گروه‌های راست افراطی و نازیستی در آلمان اشاره نشد. وضعیت پناهندگان در کشور آلمان به کدام سمت می‌رود؟

حسن معارفی‌پور: «به نظر من وضعیت پناهندگان و خارجیان کسانی که به خاطر مسائل سیاسی و اجتماعی به آلمان پناهنده شدند همیشه در آلمان به عنوان شهروندان درجه دوم و درجه سوم به آن‌ها نگاه می‌شود. اگر کسی تاریخ آلمان را مطالعه کند می‌بیند که در آلمان راسیسم و فاشیسم یک جنبش‌های خیلی قوی بودند و همیشه بخش چشم‌گیری از کشور آلمان همیشه متوهم بوده به این‌که که می‌تواند از طریق فاشیسم یا از طریق نازیسم آلترناتیو خود را به جامعه تحمیل کند و بتواند بحران‌های اقتصادی را در مقاطع مختلف کنترل کند. آتش زدن کمپ پناهندگان به نظر من انعکاس صدای پارلمان‌تاریست‌های راستی است که امروز در پارلمان آلمان علیه خارجی‌ها موضع می‌گیرند. علیه پناهنده‌ها و خارجی‌ها به بهانه اسلامی شدن آلمان، به بهانه‌ی تعداد اسلامی‌ها رو به افزایش است. این‌ها زمانی که از پارلمان آلمان و رسانه‌های این کشور به جامعه خط می‌دهند، دقیقن آن بخش از جامعه که همیشه پتانسیل رایت بودن و پتانسیل نازیست بودن را دارد سازمان‌دهی می‌کنند و در جهت ضدیت با خارجی‌ها و در جهت تلاش برای اخراج حارجی‌ها در این کشور سازمان‌شان می‌دهند.

11

این وضعیت در آلمان همیشه وجود داشته است، این اولین باری نیست که کمپ پناهندگان را به آتش می‌کشند و آخرین بار هم نخواهد بود. در آلمان ما چند سال پیش دیدیم که چند کمپ را به آش کشیدند و ١٩ نفر را قتل‌عام کردند، ترک‌ها را سر می‌برند و گروه‌های نئونازیستی آلمان در روز روشن تظاهرات می‌کنند و پلیس آلمان و دولت آلمان چشم‌پوشی می‌کند. ظاهرن راست پارلمان‌تاریست حتی فاشیست‌ترین آن‌ها می‌گویند که ما ضدخارجی نیستیم و با خارجی‌ها مشکلی نداریم ولی زمانی‌که  یکی از اعضای پارلمان اعلام کرد که خارجی‌ها باید در آلمان و در خانه‌هایشان هم باید آلمانی صحبت کنند اگر می‌خواهند اینجا بماند در غیر این‌صورت اگر آنها انتگره نشوند باید برگردند. ما دیدیم چند روز بعد سریعن نئونازیست‌ها در نورنبرگ به چند کمپ پناهندگان حمله کردند و آنجا را به آتش کشیدند. من خودم دقت کردم هر موقع نیروهای دست راستی در پارلمان یک نوع گرایش راسیستی را مثلن از افزایش میزان پناهندگان در سال و رشد پناهندگی صحبت می‌کنند دارند به صورت متمدناننه فاشیست‌های جامعه را به خط می‌کنند علیه خارجی‌ها. و به طور واقعی در دانشگاه‌های آلمان، رسانه‌ها و سیستم آموزشی آلمان سیستم کاملن دست راستی و افراطی حاکم است. در سال‌های گذشته همیشه از افزایش میزان پناهندگان، از افزایش میزان ترک‌ها، از افزایش جمعیت آلمان، از بیکاری، می‌خواهند تمام این مشکلات را به گردن خارجی‌های که به این کشور می‌آیند و ناچار هستند که کشور خودشان را ترک کنند. در صورتی که این‌ها به قضیه‌های دیگری نگاه نمی‌کنند.

ما می‌بینیم که دولت آلمان به عنوان یکی از اعضای اصلی ناتو و سیاست‌های جنگی را در خاورمیانه و اوکراین به پیش می‌برد. دولت آلمان یکی از متحدان آمریکا در به جنگ کشیدن اوکراین است. رسانه‌های آلمان سعی می‌کنند که اخبار را در مورد اوکراین و خاورمیانه جعل کنند. دولت آلمان یکی از صادرکنندگان اصلی اسلحه به کشور خاورمیانه و به دولت‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه است و جایگاه سوم را در صادرات اسلحه در جهان دارد. این مسائل در نظر گرفته نمی‌شود. ما می‌دانیم که اسلحه‌های آلمانی در دست نیروهای تروریستی مثل داعش و نیروهای دیگری وجود دارند که اسلحه‌های آلمانی از طریق فروش به عربستان صعودی، به عراق فروخته می‌شود و بعدن همین اسلحه‌ها در دست نیروهای تروریست می‌افتد و به صورت کاملن راحت به عربستان صعودی، قطر و دیگر نیروهای خارومیانه می‌رسد و مردم سوریه، عراق مجبور هستند که کشور خود را ترک کنند و از آن‌جا آواره می‌شوند. بعد موقعی که این‌ها کشور خود را ترک می‌کنند و به اینجا می‌آیند، ما شاهد این هستیم که رسانه‌های آلمانی می‌گویند که ما سونامی پناهندگی را در آلمان داشتیم. در صورتی که در کشوری مثل سوریه 13 میلیون نفر خانه و کشانه خود را از دست دادند ولی از این ١٣میلیون نفر فقط ٢۵هزار نفر توانستند وارد آلمان شوند. یعنی ما با یک سیاست کاملن پیچیده روبه‌رو هستیم، از یک طرف سرمایه‌داری و امپریالیسم و نئولیبرالیسم برای پیش‌برد منافع خود از هیچ جنایتی فروگذار نیست و از صدور اسلحه گرفته تا صدور فاشیسم به کشورهای دیگر، تا انتقال سرمایه از کشور آلمان به کشورهای چین تا استثمار کارگر ترک و تا هر مساله‌ای دیگرو از طرف دیگر ما با جنبش‌های فاشیستی در جامعه روبه‌رو هستیم که می‌گوینذ خارجی ممنوع و ما ترس داریم که جامعه ما فردای اسلامی شود. ما از اسلامی می‌ترسیم.»

pegida

آقای معرفی پور اتفاقن می‌خواستم به همین نقطه برگردیم. مساله خارجی ممنوع در چند ماه اخیر به خصوص در شروع سال جدید ما شاهد عروج مجدد جریانات راست افراطی که حضور خیابانی و جنبشی دارند و با پلاکاردهایشان در خیابان به بهانه مبارزه با اسلام‌گرایی که بخشبی از آن مستتر در خارجی‌ستیزی است  حضور پیدا کردند. پگیدا جنبشی که ما اسمش را شنیدیم و در آلمان عروج کرده و دیروز و پریروز هم شاهد تظاهرات ضدپگیدا از طرف خارجی‌های آلمانو شما نظرتان چیست؟ در این شرایط واقعن خطر اسلاموفوبیا و اسلام‌ستیزی و اسلام‌گرایی در آلمان .جود دارد؟ آن چیزی که من می‌بینیم ما یک مورد عملیات تروریستی گروه‌های اسلام‌گرا را در آلمان ندیدیم. چرا این‌ها این مساله را بهانه کردند و دوباره موج خارجی‌ستیزی را به اسم پگیدا راه انداختند. ریشه‌های این مسائل چیست و می‌خواهم نظر شما را در این مورد بدانم.

حسن معارفی‌پور: « پگیدا مخفف یک جمله آلمانی به معنی یک اروپای میهنی علیه اسلامی کردن غرب. پگیدا سابقه طولانی ندارد. جنبش‌های اجتماعی دیگری هستند به عنوان احزاب رست که در پارلمان هم حضور داشتند و این‌ها سابقه‌شان به مراتب بیش‌تر است. پگیدا از ٢٠ اکتبر ٢٠١۴ به صورت هفتگی تظاهرات خودش را به صورت علنی در آلمان برگزار کرده و علیه اسلامیزیون و به بهانه اسلامی کردن و در واقع به بهانه بالا رفتن آمار خارجی در آلمان. به نظر من اسلامی‌ها و رادیکالیسم اسلامی در المان هیچ خطری محسوب نمی‌شود. اتفاقن دولت‌های اروپایی از جمله دولت آلمان خودشان همکار مستقیم یا غیرمستقیم رادیکالیسم اسلامی هستند.

ما اشاره کردیم که این‌ها غیرمستقیم یا مستقیم اسلحه می‌فرستند و این‌ها را تقویت می‌کنند و به جان مردم خاومیانه می‌اندازند. بنابراین من فکر می‌کنم که دولت آلمان به طور راحت می‌تواند در رایطی که در اینجا تنفس آدم‌ها کنترل می‌شود، تلفن‌ها هم کنترل می‌شود و همه چیز کنترل می‌شود می‌تواند به راحتی اسلامی‌های رادیکال را در آلمان کنترل کنند و این‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند خطر جدی برای آلمان محسوب شوند. از تمام جمعیت آلمان فقط 5 درصد اسلامی هستند یا سابقه اسلامی بودن دارند و از کشورهای اسلام‌زده آمدند و در اینجا به عنوان اسلامی شناخته می‌شوند. مایی که از کشورهای اسلامی آمدیم و ماهایی که از دست اسلام فرار کردیم، ماهایی که از دست جنیت‌کاران اسلامی در کشورهای اسلام‌زده فرار کردیم در آلمان به عنوان اسلامی محسوب می‌شویم. ما به اینجا می‌آییم و به عنوان پناهنده کیس آتئیست میدهیم و هر کیسی که می‌دهیم شما از نظر آلمانی یک مسلمان محسوب می‌شوید. بنابراین جنگ فاشیست‌های آلمانی و نئونازیست‌های آلمانی با اسلامیست‌های رادیکال نیست، جنگ آن‌ها با خارجیانی هست که در این کشور هستند.

44

مساله‌ی دیگری که هست بعضی از نیروهای سیاسی اعلام می‌کنند که ما در تقابل با پگیدا می‌آییم و طرف اسلامی‌ها را می‌گیریم و این‌ها غیرمستقیم به اسلام سیاسی در این جامعه کمک می‌کنند.  سابقه مولتی کالچرالیسم یا نسبیت فرهنگی در اروپا روشن است. خود دولت‌های اروپایی به ارتجاعی‌ترین تزها و به ارتجاعی‌ترین چیزها تن دادند برای این‌که بتوانند این نظریه نسبیت فرهنگی را حقانیت ببخشند. ما می‌دیدیم که در روز روشن مسلمان‌ها، مسیحیان، یهودیان و نیروهای ارتجاعی و سنتی دختران خودشان را در روز روشن و در کشورهای مختلف اروپایی مب‌کشتند و این‌ها می‌گفتند که این فرهنگ خودش است و این نسبیت فرهنگی است و هیچ مجازاتی برای آن در نظر نمی‌گرفتند. امروزه راست‌ترین احزاب اروپایی، احزابی که در آلمان گفتم سوسیال مسیحی‌ و دموکرات مسیحی‌ها هستند، نماینده آن‌ها اعلام کرد که از این به بعد باید مساله نسبیت فرهنگی در آلمان از بین برود و هر کسی که هر جرمی مرتکب می‌شود بدون توجه به این‌که چه مذهب و قومیتی دارد در دادگاه به صورت عادلانه محاکمه شود. یعنی این‌که ما در یک سیستم پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم که خود سرمایه‌داری به این سیستم پیچیده دامن زده و راسیسم در این سیستم همیشه در غیاب آلترناتیو رادیکال و مترقی در جامعه عروج می‌کند. اگر در شرایط فعلی در آلمان یا در کشورهای اروپایی چپ رادیکال یا چپ کمونیست می‌توانست میدان دار و بتواند جامعه را از چرخش به راست منحرف کند ما شاهد گسترش نیروهای راسیستی و یا تظاهرات وسیع ده‌ها هزار نفری در سطح وسیع نبودیم. ولی متاسفانه تحرکاتی که از طرف چپ‌ها صورت می‌گیرد در سال‌های گذشته سایقه چندانی ندارد. نیروهایی هستند که به صورت آکسیونی کار می‌کنند مثلن آنتی‌فاشیست‌ها و نیروهایی هم که طرفدار صلح هستند سابقه زیادی ندارند. ما از مارس ٢٠١٣ شاهد گسترش نیروهایی هستیم که مخالف دولت آلمان، میدیای رسمی، جنگ هستند.»

آقای معارفی‌پور شما اشاره کردید به این‌که حتی اگر ما در آلمان عنوان کنیم که آتئیست و ضد دین هستیم و از قربانیان خشونت اسلامی در کشورهایمان هستیم و به آلمان پناهنده شدیم، باز هم کشور آلمان ما را به عنوان یک فرد مسلمان به حساب می‌آورد. من در میان پلاکاردهایی که دیروز در اعتراض به پگیدا در دست بخشی از نیروهای ضدپگیدا در دست بود و یک بخشی هم جریانات ایرانی بودند در آنجا، این شعار را نوشته بودند که مبارزه با اسلام‌گرایی آری ولی خارجی‌ستیزی نه. شما این مساله را چگونه تحلیل می‌کنید که چه‌طور می‌شود که هم‌زمان هم با خارجی‌ستزی مبارزه کرد و هم ضداسلام‌گرایی بود. مگر کشور آلمان همه شما را به یک چشم نگاه نمی‌کند؟

22

حسن معارفی پور

 

حسن معارفی‌پور: « در بین نیروهایی که شما هم اشراه کردید به نیروهای اپوزیسیون ایرانی ما یک نیرو می‌بینیم به اسم اکس مسلم با این‌که این نیرو در ابتدا تظاهرات پگیدا را پوشش می‌داد و در کنار فاشیست‌های ضدمسلمان قرار گرفت ولی موقعی که این فاشیست‌ها در بین افکار عمومی آلمان رسوا شدند و مردم آلمان به چشم فاشیست و نیروهایی که از نئونازیسم دفاع می‌کنند به این‌ها نگاه کردند، سریع موضع خودشان را پس گرفتند و با اخد یک موضع دوگانه می‌خواستد آن موضع همراهی که با پگیدا داشتند را انکار کنند و بگویند که ما همزمان ضد دوتای این‌ها هستیم. ولی این نیرو به طور واقعی همدست پگیدا است. نیرویی که در آلمان اعلام می‌کند صرفن اکس مسلم است یک نیروی فاشیست است چون تمام مایی که در آلمان هستیم و از کشورهای اسلام‌زده آمدیم و اسلام با ما مثل برده‌ها رفتار کرده و آمدیم اینجا و از اسلام بیزاریم، اکثر ایرانی‌ها و افغانی‌ها که از این دست کشورها می آیند از اسلام و حکومت اسلامی بیزار هستند، ولی ما به عنوان اسلامی شناخته می‌شویم. شما می‌توانید ١٠٠تا مقاله راجع به مارکسیسم و علیه مذهب بنویسید .لی در آلمان و مردم آلمان شما را به عنوان یک اسلامی می‌شاسند و می‌گویند که ریشه شما از یک کشور اسلامی برخاسته و پس شما یک اسلامی هستید. برای همین موضوعیت اکس مسلم در آلمان به نظر من موضوعیتی ندارد و اکس مسلم در آلمان به معنای فاشیسم است. شما می‌توانید در آلمان ضد مذهب باشید، شما می‌توانید اعلام کنید که ما یک نیروی بی مذهب هستیم و نه تنها ضد اسلام هستیم بلکه ضد تمام مذاهب هستیم. اتفاقن در آلمان مسیحیت به مراتب خطرنا‌ک‌تر از اسلام است یعنی گروه‌های افراطی همانند سوسیال مسیحی‌ها یک گروه‌های فاشیستی هستند که از رادیکالیسم مسیحی دفاع می‌کنند.»
ادامه را در فایل صوتی بشنوید…

مطالب مرتبط

پناهندگان در اروپا، قربانیان مستقیم فاشیسم

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , , , ,