شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
05 October 2016
نگاهی به فیلم مستند «ایرانیوم»

«پس در پرنده است»

۱۳۸۹ بهمن ۲۱

رادیو کوچه

در آمریکا و کانادا فیلمی مستند یک ساعته‌ای تحت عنوان «ایرانیوم» (ترکیبی از کلمات ایران و اورانیم) به کارگردانی «آلکس ترایمن» یک اسراییلی ساکن کرانه باختری و تهیه‌کنندگی «رافائل شور» فیلم‌ساز اسراییلی-کانادایی روی پرده‌های سینما رفته که موضوع‌اش «برنامه هسته‌ای ایران» است.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

فیلم غالبن با استفاده از شخصیت‌های سیاسی راست‌گرا و تندروی آمریکا مشهور به بازهای جنگ‌طلب از جمله «جان بولتون»، «کند تیمرمن» و «مایکل لدین» و آرشیو خبری شبکه فاکس نیوز درست شده است و گویا تلاش دارد به اوباما القا کند که زمان برای ریاست جمهوری او و دمکرات‌ها به پایان رسیده و اکنون نوبت ماست. چنان که جایی در پایان فیلم می‌‌شنویم که گوینده متن فیلم (شهره آغداشلو) می‌گوید: «زمان به سرعت در حال سپری شدن است و دیگر زمان عمل فرار رسیده است.»

در این فیلم علاوه بر افراد فوق سه چهره ایرانی مقیم آمریکا چون «محسن سازگارا» و «امیر‌عباس فخرآور» و «ماندانا زندکریمی-اروین» نیز ظاهر می‌شوند و به ارایه تحلیل و ابراز‌نظر می‌پردازند.

«ایرانیوم» در واقع مجموعه‌ای از تحریف‌های تاریخی ‌و اغراق‌آمیز است که در برابر چشم مخاطب عمومن بی‌اطلاع آمریکایی قرار می‌گیرد. آن‌چنان که گویی آمریکا با خطری اجتناب‌ناپذیر و قریب‌الوقوع حمله اتمی از سوی ایران در خاک خود روبه‌رو است.

در این فیلم علاوه بر افراد فوق سه چهره ایرانی مقیم آمریکا چون «محسن سازگارا» و «امیر‌عباس فخرآور» و «ماندانا زندکریمی-اروین» نیز ظاهر می‌شوند و به ارایه تحلیل و ابراز‌نظر می‌پردازند

این در حالی است که علی‌رغم ادعاهای که در این فیلم مطرح می‌شود آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هنوز این موضوع را تایید نکرده است که ایران در پی ساختن بمب اتمی است و صرفن از عدم دلایل کافی‌ و نیاز به بازرسی‌های بیش‌تر تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داده است.

با این حال جان بولتون، کند تیمرمن و مایکل لدین و دیگر کسانی که در این فیلم علیه ایران سخن می‌گویند، به وضوح در سابقه کاری خود نشان داده‌اند که برای حمله به یک کشور اساسن خود را ملزم به ارا‌یه دلایل و مدارک مستدل نمی‌بینند و برای رسیدن به هدف، دست زدن به هرنوع دروغ‌پردازی را مجاز می‌شمارند، دقیقن مانند نقشه‌ای که برای حمله به عراق طراحی کردند.

می‌گویند یکی‌ از فنون سفسطه چیدن صغرا و کبرای غلط و گرفتن نتیجه دل‌خواه است، برای مثال:

«در باز است،

باز پرنده است،

پس در پرنده است!»

این شیوه‌ای است که به کرات در فیلم «ایرانیوم» به کار رفته است. جالب این‌جا است، افرادی که در این فیلم از دست داشتن ایران در حملات تروریستی سال ۱۹۹۶ در الخوبر- عربستان، سال ۱۹۹۸ به سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا، سال۲۰۰۰ به ناو هواپیمابرUSS Cole  در خلیج عدن و حمایت فنی‌ ایران از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و در سال ۲۰۰۳ در عربستان یاد می‌کنند، توجه‌ای به این نکته ندارند که همه‌ی حوادث ذکر شده پیش از این به عنوان دلیل حمله آمریکا به افغانستان و عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

باید از کسانی‌ که در این فیلم به ارایه تحلیل می‌پردازند پرسید اگر حقیقتن ایران پشت همه‌ی این حوادث بوده است، چرا ده سال پیش هدف اول حمله نیروهای ائتلاف قرار نگرفته است؟ وارونه‌نمایی این فیلم تا آن‌جا پیش می‌رود که ادعا می‌کند پشت تمام حملات تروریستی بر علیه آمریکا، دست ایران پنهان است.

در این فیلم هم‌چنین از ایران به عنوان عامل گروگان‌گیری شهروندان فرانسوی و آمریکایی‌ در دهه هشتاد میلادی در لبنان یاد می‌شود، بدون این‌که اشاره شود که ماجرای ایران- کنترا (مک فارلین) بر اساس این اصل شکل گرفت که دولت ایران نقش سازنده‌ای در آزدی گروگان‌ها ایفا کند ‌و در عوض کمک‌هایی تسلیحاتی از دولت آمریکا دریافت کند.

جالب این‌جا است که خود مایکل لدین از دست‌اندرکاران اصلی‌ این رسوایی بود. در سوابق جنگ‌طلبانه وی همین بس که در سال ۲۰۰۲ با نوشتن مقاله‌ای تحت عنوان «سریع‌تر لطفن» خواستار حمله پیش‌دستانه به ایران شد. جان بولتون و دیگران نیز در این فیلم بر بیهوده بودن راه‌کار دیپلماتیک در قبال دولت ایران پای می‌فشارند.

در آوریل۲۰۰۳ بولتون به هم‌راه دیک چینی و دونالد رامسفلد در برابر کالین پاول ایستاد و مانع مذاکره بر سر نقشه‌ی راه‌ پیشنهادی دولت خاتمی شد تا موضع جریانات مسالمت‌جوی چه در ایران و چه در آمریکا تضعیف شود و موجب استعفا کالین پاول از سمت خود در وزارت خارجه شد. موضعی که یکی از عوامل برسر کار آمدن دولت تندروی احمدی‌نژاد در ایران بود.

از دیگر صحنه‌های اغراق‌آمیز فیلم سبز کردن قسمت‌های اعظمی‌ از خاورمیانه، غرب و شرق آفریقا، آمریکای جنوبی و مرکزی است که از آن به عنوان مناطقی یاد می‌شود که ایران می‌خواهد برای پرتاب موشک‌های اتمی به سوی اروپای غربی و‌ حتا خود آمریکا استفاده کند و آن را با قدرت تسلیحاتی اتحاد جماهیر شوروی در بحران موشکی کوبا در دهه‌ی شصت میلادی مقایسه می‌کند.

نکته ظریف دیگر تاکید بیش‌تر بر خطرناک بودن ایران برای آمریکا است و با اشاره‌ای ضمنی به وجود چنین خطری برای اسراییل، فیلم از کنار آن می‌گذرد.

در قسمتی‌ از فیلم سناریوی علمی – تخیلی از توانایی ایران در ساخت بمب‌های الکترو‌مغناطیسی‌ ارایه می‌شود که در آن این بمب‌ها سوار بر کشتی‌های تجاری می‌شوند و قصد دارند‌ نه تنها واشنگتن و نیویورک را هدف قرار دهد بلکه بر فراز آمریکا منفجر خواهند شد تا کل آمریکا را نابود سازند یا حمله با بمب‌های هسته‌ا‌ی دستی‌ که از مرز مکزیک به درون آمریکا وارد خواهند شد.

«ایرانیوم» با استناد به این‌که احمدی‌نژاد و حاکمیت ایران به دنبال جنگ نهایی خیر و شر در خاورمیانه و جهان هستند، سعی در باور‌پذیری این سناریو برای مخاطب دارند بی‌آن‌که اشاره‌ای به تفکرات «اوانجلیستی»[1] جان بولتون و مایکل لدین بکند، همان تفکری که آمریکا را به سوی جنگ با عراق برد.

در سکانس پایانی فیلم کارگردان با استفاده از صحنه‌هایی اعتراضات انتخاباتی ایران و آمارگیری‌هایی که نشان می‌دهد ۶۱درصد آمریکایی‌ها موافق حمله نظامی به ایران هستند، تلاش دارد بیننده را به این نتیجه‌گیری برساند که علاوه بر اکثریت مردم آمریکا حتا خود مردم ایران نیز خواهان حمله نظامی از قبیل آن‌چه که در عراق و افغانستان افتاده است، هستند.

اما نکته بسیار تاسف‌بار این‌جاست که ایرانیان حاضر در این فیلم، عملن به نمادی برای تایید ضمنی تفکرات جنگ‌طلبانه این دسته از سیاست‌مداران آمریکایی تبدیل شده‌اند.

در همین ارتباط بخوانید:

شصتی که از راست به سوی چپ روان است!

آن‌ها معمولن به قاهره می‌رسند!

«شرکت سهامی ایالات متحده آمریکا»

«اگر کاوه‌ای نیست پس اسکندری باید«یا این‌که» خوش‌بینی انسان را به جهنم می‌برد؟»

اندیشه‌ی ناظر بر کسب قدرت، پرده‌ی دوم

با صلح می‌آیند و با جنگ می‌روند.

…………………………………………..

1- اوانجلیست‌ها فرقه‌ای از مسیحیان‌اند که بر این باورند برای ظهور دوباره مسیح باید دولتی یهودی در اورشلیم تشکیل شود و در پی آن جنگ نهایی در خاورمیانه و در پای تپه «هرمجدون» صورت گیرد که به نبرد آرماگدون مشهور شده است.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , ,