شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴
18 September 2016
دایره‌ی شکسته

«مرد جاودانه‌ی هالیوود»

۱۳۸۹ اسفند ۲۴

مه‌شب‌تاجیک/ رادیو کوچه

«کلینتون‌ ایستوود جی‌ آر» در 31 می ‌1930 در سان‌ فرانسیسکو درایالت‌ کالیفرنیا چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ «کلینتون‌ ایستوود» و مادرش‌ «مارگارت‌ روت‌رانر» بودند. طبق‌رسوم‌ خانوادگی‌ نام‌ پدر خانواده را‌ بر روی‌ فرزند تازه‌ به‌دنیا آمده‌ گذاشتند. کلینت زمانی که نوجوان‌ شد‌ هدف بزرگی‌ را دنبال‌ می‌کرد. او می‌خواست‌ پا در عرصه‌ی‌ سینما بگذارد. برای همین تصمیم‌ گرفت‌ برای‌ تحصیل‌ در دبیرستان‌ راهی ‌شهر «لس‌ آنجلس‌« شود. کلینتون با ورود به‌ مدرسه‌ی‌ هنر‌پیشگی‌ در لس‌آنجلس‌ تازه‌ متوجه‌ شد از این هنر چیزی ‌نمی‌داند، اما ناامید نشد و با بازی‌ در چند تاتر خیابانی‌ به‌ تجربیاتش‌ افزود و چند نقش‌ کوچک‌ و پیش‌ پا افتاده‌ در فیلم‌هایی‌ چون‌ «چراغ»‌ و «شهرآشوب‌گران»‌ داشت‌. پس‌ از دهه‌ طلایی‌ هالیوود، تااواسط دهه ‌1950، ایستوود در فیلم‌ معروف‌ و قابل‌ توجهی‌بازی‌ نکرده‌ بود. اولین‌ فیلم ایستوود با نام‌ «رطیل» در سال‌ 1955 ساخته‌ شد و نقش‌ بسیار کم‌رنگی رابر عهده‌ داشت‌. البته‌ بازی‌ در این فیلم‌ پس‌ از به ‌اتمام‌ رسیدن دوران‌ سربازی‌اش‌ بود.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

کلینت ایستوود که در سال‌های دهه‌ی ۶۰ با بازی در وسترن‌های آمریکایی در نقش ‌کابوی‌های بزن‌بهادر به شهرت رسید. «سرجیو لیونه» از او برای بازی در فیلم به خاطر یک مشت دلار 1964 دعوت به عمل آورد. حضور در این فیلم مسیر زندگی ایستوود را تغییر داد. او سپس با بازی در دو فیلم بعدی «لیونه» یعنی «به‌خاطر چند دلار بیش‌تر»  و «خوب، بد، زشت»  تیپ کابوی تنها و بی‌نام و نشان را به جهانیان معرفی کرد و به وسترن اسپاگتی اعتبار بسیاری بخشید. اما به موقع از این جریان جدا شد. در  سال 1968 که لیونه برای ساخت نروزی روزگاری در «غرب» در هالیوود به‌سر می‌برد به ایستوود پیشنهاد کرد به هم‌راه «لی وان کلیف» و «ایلای والاک» نقش سه کابویی را که در ابتدای فیلم  به‌دست «چارلز برانسون» کشته می‌شوند بازی کند که ایستوود این پیشنهاد را رد کرد تا رابطه‌اش با استادش لیونه تیره شود.  این تیرگی تا زمان مرگ لیونه در 1987 ادامه داشت و ایستوود دیگر هرگز در فیلمی از او بازی نکرد.

او در سال 1968 در سه فیلم مطرح و پر‌فروش بازی کرد «طناب اعدام»، «بلوف کوگان» و «قلعه عقاب‌ها». در 1969 با «جین سیبرگ» در «دلیجان»، «خود را رنگ کن» و در 1970 با «شرلی مک لین» در «دو قاطر برای خواهر سارا» هم بازی شد. فیلمی که به لحاظ مضمون بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و منتقدان به آن نام شهوت در غبار را دادند. این لقب را به‌طور معمول به وسترن‌های با فضای بیش از حد اروتیک می‌دادند.

http://radiokoocheh.net/wp-content/files/20110315_tajik_koocheh.jpg

کلینت ایستوود هشت‌بار برای کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم‌هایش نامزد دریافت جایزه اسکار شده. بزرگ‌ترین‌ موفقیت‌ کلینت ایستوود در جای‌گاه ‌کارگردانی‌ رقم‌ خورد. وی‌ در سال‌ 1992 باساختن‌ فیلم‌ «نابخشوده‌« و در سال‌ 2004 با «عزیز میلیون‌ دلاری‌« هر بار موفق‌ شد جایزه‌ اسکار بهترین‌ کارگردان‌ و بهترین‌ تهیه‌ کنندگی‌ را از آن‌ خود کند. آکادمی‌ اسکار در سال‌ 1995 با دادن‌ اسکاری‌ دیگر به‌ او برای‌ کار تهیه‌ کنندگی‌ از او تشکر کرد. هم‌چنین برای «رودخانه مرموز» و «نامه‌هایی از ایووجیما» نیز نامزد دریافت اسکار بود. او 2 بار نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازی‌گر مرد برای «نابخشوده» و «عزیز میلیون دلاری» شده است که هیچ‌گاه آن را نبرده است. او یکی از سه کارگردان زنده‌ای است هم‌راه «میلوش فورمن» و «فرانسیس فورد کاپولا» که برنده‌ی دو جایزه اسکار بهترین فیلم است. ایستوود در سال 2007 برای فیلم «عزیز میلیون دلاری» نامزد دریافت جایزه گرمی بهترین موسیقی متن شد.

‌وی‌ چهارده بار مسوولیت‌ کارگردانی‌، تهیه‌کنندگی و‌ بازی‌گری را در یک‌ فیلم به‌طور هم‌زمان‌ انجام‌ داده‌ است‌. هم‌چنین یکی‌ ازموفقیت‌های‌ او هدایت‌ قطعه‌ی‌ موسیقی‌ Kelly’s hero بود. او حتا مدتی‌ را نیز به‌ خوانندگی ‌پرداخت‌ و سپس‌ شهردار کارمل در کالیفرنیا شد. او در یک‌ رای‌گیری‌ 72 درصد آرا را آورد و به‌ مدت‌ 2‌سال‌ در مقام‌ شهردار به ‌فعالیت پرداخت‌. اما به‌ عقیده‌ی‌ خودش‌ دنیای ‌سینما دل‌چسب‌تر از سیاست ‌است. ایستوود در اوایل سال 2007 نشان افتخار فرانسه که بالاترین نشان شهروندی دولت فرانسه است را از دست «ژاک شیراک» دریافت کرد. شیراک او را «بهترین هالیوود» خواند. او هم‌اکنون در حال کار روی پروژه‌ی «اولین مرد» درباره «نیل ارمسترانگ»، اولین انسانی که قدم بر ماه گذاشت، است.

فیلم‌هایی که کلینت ایستوود در دهه 1990 ساخت همگی آثاری قابل توجه هستند و نشان از بلوغ فکری ایستوود دارند یک دنیای کامل‌، پل‌های «مدیسون کانتی»‌، «قدرت مطلق»‌،  «نیمه شب در باغ خیر وشر»، که هرکدام به نوبه خود منتقدان را متحیر می‌کردند و البته بدون شک درام عاشقانه پل‌های مدیسون کانتی با بازی زیبای مریل استریپ در کنار ایستوود گل سر سبد این مجموعه است. در سال 2000 با ساخت کابویی‌های فضایی به ژانر کمدی رو آورد که چندان موفق نبود ولی بلافاصله با ساخت درام جنایی و خوش ساخت «اثر خون» به جای‌گاه اصلی خود بازگشت. تا این‌که در سال 2003 یکی دیگر از شاه‌کارهایش را ساخت. «رودخانه مرموز» که بدون شک اگر «بازگشت پادشاه» «پیتر جکسون» نبود دومین اسکار را یک سال زودتر برایش به ارمغان می‌آورد. هر چند بازی‌گران فیلم «شان پن» و «تیم رابینز» و فیلم‌نامه‌نویس آن «آنبرایان هلگلند» که پیش از این فیلم‌نامه‌ای چون  فیلم‌نامه‌ی محرمانه لس‌آنجلس را نوشته بود. اسکار گرفتند. ایستوود در ادامه‌ی روند خلاقانه فیلم‌سازیش در سال ۲۰۰۶ دست‌به ساخت دو فیلم ضد جنگ «پرچمهای پدران ما» و «نامه‌هایی از ایوجیما» زد که به خاطر دومی کاندیدای دریافت جایزه اسکار هم شد.

«بچه جای‌گزین» یا «بچه اشتباهی» یکی دیگر از فیلم‌هایی به کارگردانی کلینت ایستوود است که درباره‌ی یک داستان واقعی رخ داده در دهه‌ی ۱۹۲۰ میلادی می‌باشد. داستان فیلم درباره‌ی داستان واقعی زنی می‌باشد که متوجه می‌شود که پسری که پس از یک ماجرای بچه دزدی به او بازگردانده شده است در واقع پسر واقعی او نیست. «آنجلینا جولی» بازی‌گر اصلی فیلم است. این فیلم در شصت‌و‌یکمین دوره‌ی جشن‌واره‌ی فیلم «کن» به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان مواجه شد. فیلم دیگرکلینت ایستوود به‌نام «گرن تورینو» بود که خود در آن نقش اصلی را بازی می‌کرد.

«ژیل ژاکوب‌« هنگام اهدای جایزه‌ نخل طلای جشن‌واره کن به‌خاطر فعالیت‌های سینمایی‌ کلینت ایستوود از او به‌عنوان استادی بزرگ در اوج هنرش یاد کرد و گفت، «این جایزه شاهدی است بر ستایش من و یک ربع قرن مشارکت در سینما.»

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , , , ,