Saturday, 18 July 2015
23 September 2020
به بهانه سال‌روز درگذشت بابک بیات

«خوشا فریاد زیرآب»

2009 November 26

سروش / رادیو کوچه

souroosh@radiokoocheh.com

پنجم آذرماه مصادف با سال‌روز درگذشت بابک بیات آهنگساز موسیقی فیلم و ترانه‌های ایرانی است. بابک بیات به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی – حامی – مانی رهنما – نیما مسیحا – فرجام محمدی و… پرداخت. گفتنی است آخرین شاگرد او که تا آخرین روزهای عمرش با او بود جوانی ساروی به نام شروین شریعت بود که نتیجه همراهی با بیات آلبوم غزل او بود که در نهایت علیرغم تلاش های وی در انتشار آلبوم در شرکت های خصوصی به دلیل مشکلات فراوان به صدا و سیما واگذار شد.
20091126-bayat-koocheh
بابک بیات در سال 1325 در شهر تهران به دنیا آمد.از سن 19 سالگى در اپراى تهران و زیر نظر اساتیدی چون ثمین باغچه‌بان و نصرت‌الله زابلى با موسیقى کلاسیک و جهانى آشنا شد و در حدود پنج سال هم کارى خود را با این اپرا ادامه داد.
بابک بیات موسیقى فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم «مرگ یزد گرد» ساخته بهرام بیضایى شروع کرد و در سال 1362 موسیقى فیلم‌هاى نقطه ضعف و ریشه در خون را ساخت و در سال‌هاى بعد براى «فیلم‌هاى شاید وقتى دیگر» و «مسافران» ساخته‌هاى بهرام بیضایى، سریال «سلطان و شبان»، «کشتى آنجلیکا»،«عروس»، «پرده آخر»، «طلسم»، «مرسدس»، «جهان پهلوان تختى»، «دست هاى آلوده»، «اتوبوس»، «قرمز»، «دو زن»، «شیدا» و در حدود 90 فیلم سینمایى موسیقى نوشته است و آخرین سریالى که وى براى آن موسیقى ساخت سریال «ولایت عشق» بود.
بعد از پیروزى انقلاب بابک بیات فعالیت موسیقى را در شرکت ابتکار، همراه با دوستش ابراهیم زال زاده و با کاست «قاصدک»، زندگى نامه صمد بهرنگى و بصورت ترانه‌هاى کودکانه خانم سیمین غدیرى آغاز نمود.پس از آن کاست «خروس زرى پیرهن پرى» را به همراه احمد شاملو و  برای کاست‌هاى «سکوت سرشار از ناگفته‌هاست» و «چیدن سپیده دم» را با صداى احمد شاملو موسیقى ساخت.
ایرج جنتى عطایى شاعر و ترانه سرا و نمایش نامه نویس که از دوران کودکى تا قبل از انقلاب با بابک بیات هم گام با هم موسیقى ترانه را ادامه دادند، در زندگى بیات و خانواده‌اش بسیار موثر بود که این دوستى به ساخت ترانه‌هاى بسیارى از جمله : غریبه، جنگل، بن بست،خونه، فریاد زیر آب، على کنکورى، تپش، خاتون، سایه، خورجین (بانوى شرقى)، فصل بد خاکسترى (روح بزرگوار)، سقف، هیچ کسى مثل تو نبود، طلایه‌دار (اى بزرگ موندنى) و بسیارى ترانه‌هاى دیگر منجر شد.

بابک بیات دوبار موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم برای فیلم های عروس و ساحره شد

بابک بیات در سال 1369 پس از چند بار کاندید بودن براى موسیقى فیلم بالاخره وقتى که از پنج کاندید موسیقى فیلم سه بار نام او را اعلام کردند جایزه سیمرغ بلورین فجر را براى فیلم عروس دریافت کرد.هم‌چنین در سال 1375 وقتى که از بین چهار کاندید دو بار نامش اعلام شد، مجددن سیمرغ بلورین را دریافت نمود. در خانه سینما براى فیلم «ساحره» جایزه اول موسیقى فیلم را دریافت کرد.در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگ سازى را براى «صد سالگى سینما» از آن خود کرد.
در سال 1381 در مراسمى که در شیراز برگزار شد از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد.هم‌چنین در همین سال و در مراسمى دیگر از بابک بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدید شد که در این مراسم پیام‌هایى از ایرج جنتى عطایى، بهرام بیضایى و… قرائت گردید.
از دیگر فعالیت هاى بابک بیات در سال‌های اواخر عمر، ساخت قطعه کرال و ارکسترال «سرزمین خورشید» بود، که در سال 1376 توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبرى استاد «فریدون ناصرى»اجرا شد.
بابک بیات در کنار ساخت موسیقى، حدود هشت سال  در دانشگاه‌هاى تهران مشغول به کار بود و موسیقى فیلم تدریس مى‌کرد.
سرانجام بابک بیات در ۵ آذر ۱۳۸۵،  ب بعد از چند روز تحمل رنج نارسایی کبدی در بیمارستان ایران‌مهر تهران درگذشت.

منبع

  • parsifa.com

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: