Saturday, 18 July 2015
07 August 2020
مجله جاماندگان- مستان مسیر ترسیم کردند- قسمت 67

«از ترس چماق‌داران ساواک خطرناک‌تر»

2012 January 25

شراره سعیدی/ رادیو کوچه

گفتیم که سخن‌رانی روز عاشورا موجب شد تا جو عمومی به نفع رییس‌جمهوری به حرکت درآید، این نخستین واکنش مقامی رسمی در جمهوری اسلامی نسبت به شکنجه بود. اگر چه در آن دوران خصومت آقای بنی‌صدر و آقای بهشتی بر کسی پوشیده نبود، اما سخنان رییس‌جمهوری به شایعات قوت بخشیده و حتا هم‌دلی گروه‌های محجور را با او افزایش داد. قسمتی از سخنان وی در عاشورا چنین است: «در همه انقلاب‌ها بدون استثنا پس از پیروزی انقلاب نیروهای قدرت‌طلب و نیروهایی که جز قدرت انحصاری چیزی طلب نمی‌کنند کوشیده‌اند انقلاب را به ضد انقلاب تبدیل کنند و جاهلیت را در لباس جدید از نو حاکم گردانند. آیا مردم ما نباید منزلت قانونی پیدا کنند و حقوق و تکالیف‌شان در قانون معین باشد؟ آیا ما در این رژیم هم می‌خواهیم همان سنت دست‌گاه‌ پهلوی را تجدید کنیم؟ چه کسی از نهاد قضایی می‌پذیرد که ناسزا گفتن به رییس‌جمهوری تشویق داشته باشد؟ چه کسی می‌پذیرد که اگر در یک مصاحبه تلویزیونی حرف‌هایی زده شد تعقیب و زندان داشته باشد ولی اگر نقاب‌دارانی به روزنامه میزان حمله کنند تشویق داشته باشد.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

 مگر امام نگفت که امر تبلیغ جنگ به شورای عالی دفاع مربوط می‌شود پس شما چرا کاسه داغ‌تر از آش می‌شوید. این قدر با منزلت‌ها بازی نکنید. کجا دیده شده است که مسوولین یک دست‌گاهی به خود اجازه بدهند پیام رییس‌جمهوری را سانسور کنند و برای مسلط شدن به این دست‌گاه‌ از به کار بردن تیر و تفنگ مضایقه نکنند. همان‌طور که دشنام‌دهندگان به رییس‌جمهوری را نمی‌گیرید بلکه جایزه هم می‌دهید آن‌هایی را هم که می‌گویند چرا دشنام می‌دهید، نگیرید. در قانون اساسی ما مگر شکنجه حرام نشده است ممنوع نشده، در کجای دنیا در کدام دین و در کجای اسلام و کشور اسلامی و حکومت اسلامی‌اش شش نوع زندان وجود دارد چرا این‌ها تعطیل نمی‌شوند؟ چرا باید هر کسی و هر نهادی یک زندان داشته باشد؟ این‌ها باید تعطیل شوند، جو اسلامی جو اعتماد است. این همه دست‌گاه‌‌های ترسناک و مخوف درست نکنید چرا هیاتی تشکیل نمی‌شود و به کار این زندان‌های گوناگون نمی‌رسد. چرا در رژیم اسلامی انسان و جان او این همه بی‌منزلت شده است که بتوان مثل آب خوردن محکوم کرد و بدون این که کسی بفهمد کار او را تمام کرد.

چه‌طور می‌شود که اشخاص را می‌گیرند زندان می‌برند و ماه‌ها جز فراموش‌شدگان می‌شوند؟ بس کنید این کارها را. دست‌گاه‌ قضایی ما باید بی‌طرف باشد، مستقل باشد و نباید اجازه داد انواع و اقسام پیدا کند و ابزار قدرت سیاسی شود. اگر این‌طور شد این همان است که حسین به خاطرش قیام کرد و شهید شد. مسلمان مکتبی کسی است که در موقع ضعف تسلیم زورمندان نمی‌شود و در موقع قدرت زور نمی‌گوید در داخل جبهه جنگ روانی و سیاسی نداشته باشیم اقلن متارکه باشد. در دوران جنگ کوشش برای مواضع قدرت نباشد تبلیغات را چه دشمن بکند چه دوست نادان و چه دشمن دوست‌نما تاثیری در سرنوشت جنگ ندارد. این‌که می‌گوییم هر کس علم و تخصص دارد خط آمریکاست می‌شود رژیم سابق.

اگر دنبال قدرت استبدادی بودم آسان بود با این امور موافقت می‌کردم و یقینن هم به‌تر از من کسی پیدا نمی‌شد که بیاید این امور را برای شما توجیه کند.»

آقای بنی‌صدر به فاصله یک روز در حسینیه ارشاد سخن‌رانی دیگری کرد که مکمل سخنان وی در روز عاشورا بود. پس از این اظهارات آقای بنی‌صدر بود که گروه رسیدگی به شایعه شکنجه، کار خود را آغاز کرد گوشه‌هایی از سخن‌رانی حسینیه ارشاد چنین بود:

«من راجع به محدود شدن آزادی بیان هشدار می‌دهم. نپندارید که چنان‌چه آزادی بیان را با چوب و چماق مهار کنند و احتمالن درهم بریزند کار صحیحی است. همان‌طور که در اصل 9 آمده بین استقلال و آزادی تفکیکی نیست. اجتماع دیروز و امروز «عاشورا و حسینیه ارشاد» نشان داد که رادیو و تلویزیون وسیله‌ای برای محبوبیت من نبوده است. رادیو تلویزیون باید محلی برای برخورد آرا باشد و نباید یک یا چند گروه تلویزیون و رادیو را وسیله تبلیغ و استفاده قرار داده و آن را وسیله گروه‌گرایی خود سازند. مفهوم بحث آزاد این نیست که عده‌ای دور هم بنشینند و به هم اتهام وارد کنند بحث آزاد نباید میدانی برای رقابت و عرض وجود بوده و شرکت‌کننده به قصد کسب اعتبار در آن وارد شود. نقش رادیو تلویزیون ما دقیقن بر خلاف بوده و جز تضعیف و داشتن نقش در ضعف وحدت تاثیری دیگری نداشته است. رادیو تلویزیون باید کارش دادن راه حل باشد نه تحمیل عقیده و فکر. روزنامه‌ها اگر این شیوه را ادامه دهند شیوه‌ای است تخریبی. روزنامه‌ها باید به خط اسلام بروند و هدف و برنامه اسلام یعنی امر به معروف و نهی از منکر را پیشه خود کنند.

در اسلام قدرت بی‌معنا است و فقط خدا اصیل است. با تخطیه افکار و ناسزاگویی و نظایر این اعمال نمی‌توان انقلابی بود و انقلابی شد. باید منتظر باشیم تا عیب‌مان را بگویند و وقتی گفتند به جای برداشتن چوب تکفیر و چماق با منطق و استدلال عیب گفته شده را بپذیریم و راه حل‌اش را نیز بیابیم. این خلاف اسلام و نص صریح قرآن است که هر بار کسی حرفی زد بلافاصله با چماق به سرش بکوبیم و بگوییم که حرف نزند این قبیل اعمال موجب ضعف و زبونی است. ترس از این عمل و ترس از این‌که اگر حرفی بزنم با چماق به سرم می‌کوبند به مراتب از ترس چماق‌داران ساواک خطرناک‌تر است برای صلابت یافتن و هر چه نیرومندتر شدن به آزادی بیان نیازمندیم و وجود آزادی حتا در جبهه نیز حیاتی است. مگر زندگی دروغ است که ما بگوییم نمی‌خواهیم مهندس و طبیب نمی‌خواهیم.»

مناسبت بعدی که در آن سخن‌رانی مهم رییس‌جمهوری وقت انجام گرفت، 22 بهمن بود. در مراسم سال‌گرد 22 بهمن آقای بنی‌صدر برای جمعیت انبوهی که به خاطر بزرگ‌داشت سال روز پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی جمع شدند، سخن‌رانی کرد. قسمت‌هایی از آن چنین است:

«آن‌ها گمان نمی‌کردند که نیروهای مسلح ما بتوانند تجاوز را متوقف کنند و کردند. بدترین چیزها آن است که مردم از واقعیات امور کشور خویش اطلاع نداشته باشند. امروز کسری بودجه ما 80 میلیارد تومان است و با اضافه شدن بعضی اقلام دیگر به صد میلیارد تومان می‌رسد. پنبه کشور 54درصد کاهش داشته چغندر قند 19درصد و میزان سفارش گندم به خارج دو میلیون تن و صنعت نیز 30 تا 40درصد کاهش تولید داشته. میزان تورم در کلی فروشی 30 و در جزیی فروشی 35 درصد است. فقدان امنیت قضایی، وجود مراکز تصمیم‌گیری، اقدامات خودکامه و علاوه بر آن رواج روش ترور و بعضی روش‌های نادرست دیگر عاملیت و حاکمیت دولت را در بسیاری نقاط به خطر انداخته است. به شما مردم نسبت به نبود امنیت اعلام خطر می‌کنم. ما امنیت قضایی و اخلاقی می‌خواهیم. این‌که هنوز بتوان در خیابان‌ها کتاب سوزاند و هنوز بتوان به خواب‌گاه‌ها حمله کرد و هنوز بتوان به غیر از طریق مقامات قانونی مدرسه تعطیل کرد، امری نیست که با آن بتوان در جمهوری اسلامی پیش رفت. همه کارمندان ما باید امنیت شغلی و امنیت از هر لحاظ پیدا کنند.

 آقای پسندیده برادر امام گفتند که تبلیغات می‌شود که شما مسلمان نیستید قدری راجع به این که مسلمان هستید صحبت کنید. این‌که ما بخواهیم مسایل امنیتی را با چوب و چماق حل کنیم دو سال تجربه کافی نیست که ثابت کند شدنی نیست؟ این‌که بتواند با روش‌هایی که فرعون‌ها و طاغوت‌ها و استالین‌ها ابداع کرده‌اند در این جمهوری با حیثیات اشخاص بازی کنند این کاری نیست که این ملت در مقابل آن لاقید بماند. این جمهوری باید مرکز تلالو معنویت اسلام باشد. آیا در حال حاضر این آزادی‌ها که در قانون اساسی آمده رعایت می‌شود یا نه؟ می‌گویند ما می‌خواهیم مردم در لهو لعب و خراب‌کاری آزاد باشند. خطری که استقلال ما را تهدید می‌کند استقلال اقتصادی نیز هست و استقلال فرهنگی نیز در نتیجه استقلال سیاسی است. من در روش خود تغییر نخواهم داد استقامت خواهم کرد تا آزادی باز گردد. به شما روزنامه‌ها می‌گویم دروغ، ناسزا، فحش و تخریب همان‌طور که در پیام شما آمده است چیزی عاید شما نمی‌کند. آقایان گردانندگان حزب توده، سی سال است که ما حرف‌های شما را می‌شناسیم این ایجاد نفرت از آزادی شما از شماست. ایران انقلاب کرد تا عقیده اسلام حکومت کند. ایران انقلاب نکرد تا عقیده اسلام وسیله حکومت شود. مردان مسلمان من ایمان می‌دهم امسال سال، استقامت است. از استقلال و آزادی با تمام وجود دفاع می‌کنم و در این راه آماده مرگ‌ام. این ملت با حفظ آزادی‌ها با حفظ استقلال کشور با استقرار و اجرای اسلام راه را بر استبداد سد می‌کنند…»

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , , , , ,