Saturday, 18 July 2015
24 September 2021
نمایش‌گاه عکس‌های داستانی 8 جوان مالزیایی

«کاوش در زندگی با دوربین عکاسی»

2012 July 17

نفیسه مطلق / رادیو کوچه

این روزها در گالری «آنکس» در شهر کوالالامپور نمایش‌گاهی از آثار 8 عکاس مالزیایی برپاست. این عکاسان جوان طی یک کارگاه آموزشی توسط عکاس پر سابقه‌ی آمریکایی «جاستین موت» مامور شدند تا یک پروژه در رابطه با مسایل اجتماعی یا زیست محیطی انتخاب کرده و در 2 تا 3 جلسه عکاسی کنند.

هنر عکاسی در مالزی طرف‌داران زیادی دارد. انجمن‌ها، مراکز،‌ گروه‌های اینترنتی و حتا کمپانی‌های بزرگ تجهیزات عکاسی نیز با برگزاری مسابقه‌ها، کارگاه‌های آموزشی و نمایش‌گاه‌های عکاسی هر سال تعدادی زیادی از جوانان مالزیایی را به این هنر تشویق می‌کنند. اما در میان ژانرهای مختلف این هنر تصویری، عکاسی مستند و اجتماعی طرف‌داران کم‌تری دارد. در رسانه‌های مالزی نیز به ندرت عکس‌های داستانی را می‌توان دید که به موضوع‌های اجتماعی بپردازد. همین موضوع «پنگ کی‌تیک»، مدیر گالری آنکس را بر آن داشت تا با حمایت مالی سفارت آمریکا در کوالالامپور و برگزاری یک کارگاه عکاسی مستند اجتماعی به استعدادیابی و تشویق عکاسان جوان این کشور بپردازد. وی در این‌باره می‌گوید: «ما شناختی از چند و چون افرادی که می‌توانستند در این کارگاه شرکت کنند نداشتیم. نمی‌دانستیم آیا بهتر است از فعالان اجتماعی که دید عمیق‌تری به مسایل دارند برای آموزش عکاسی دعوت کنیم یا عکاسانی که به مسایل اجتماعی علاقه دارند را تشویق کنیم تا نگاه عمیق‌تری به پیرامون‌شان داشته باشند. بعد از بررسی‌ کارهای متقاضیان متوجه شدیم تعداد محدودی از عکاسان هستند که هر دو ویژگی را با هم دارند. یعنی هم بر فن عکاسی مسلط هستند و هم نگاه خوبی به مشکلات و مسایل اجتماعی یا زیست‌محیطی اطراف‌شان دارند. این افراد که تعدادشان 8 نفر بود برای آموزش در این کارگاه انتخاب شدند و اکنون شاهد نتیجه‌ی کارهای آن‌ها در گالری آنکس هستیم.

«استیون» جوان 29 ساله‌ای‌ست که از محل نگهداری سگ‌های ولگرد در خارج از شهر عکاسی کرده. این مرکز توسط یک زن مالزیایی و با کمک انجمن حامیان حیوانات اداره می‌شود. او که خود عاشق سگ‌هاست و در منزل‌اش از 5 سگ نگهداری می‌کند با شور و هیجان خاصی از پروژه‌اش سخن می‌گوید: «سگ‌ها مثل آدم‌ها هستند. من از دیدن آن‌ها در این مرکز احساس عجیبی داشتم. این که تعداد زیادی سگ معلول و ناتوان به علت بی‌توجهی انسان‌ها در چنین وضعیتی بسر می‌برند دل من را به درد می‌آورد اما از سوی دیگر اشتیاق و حس مسولیت این زن خوش‌حالم می‌کرد. در این پروژه من همه‌ی عکس ها را از زاویه‌ی پایین ثبت کرده‌ام تا محیط را از دید سگ‌ها نگاه کنم. گاهی روی زمین دراز کشیدم تا از غذا خوردن، بازی کردن و استراحت آن‌ها عکس بگیرم». استیون می‌خواهد بعد از این نمایش‌گاه باز هم به سراغ مرکز برود، عکس‌های بیش‌تری بگیرد و پروژه را با عکاسی از خاک‌سپاری یکی از سگ‌ها در همان محل کامل‌تر کند.

«دنی» عکاس دیگری‌ست که با پروژه‌ی آلودگی رودخانه‌های کوالالامپور در این نمایش‌گاه حضور دارد. او بیش‌تر به عنوان نویسنده آزاد برای روزنامه‌های مالزی مطلب می‌نویسند. در این پروژه دنی تلاش کرده تا تاثیر انسان‌ها بر رودخانه‌های شهری را نمایش دهند. او در تمام عکس‌ها محیط‌های زیرزمینی را برای عکاسی انتخاب کرده و می‌گوید: «وقتی از سطح شهر پایین‌تر می‌روید همه چیز تغییر می‌کند؛ گویی وارد دنیای جدیدی می‌شوید، افرادی را می‌بینید که زیر پل‌های نمور و تاریک زندگی می‌کنند،‌ با ماهی‌گیری از رودخانه‌های آلوده ارتزاق می‌کنند و با صدای بلند و اکو شده رودها به خواب می‌روند». دنی نیز معتقد است دو روز عکاسی برای چنین موضوعی کافی نیست و باید باز هم این موضوع را پی‌گیری کند. او معتقد است که عکاسی برای بسیاری از مالزیایی‌ها در عکاسی از عروسی،‌ فشن و طبیعت خلاصه می‌شود. می‌گوید: «به نظر من جوانان ما ایده‌پردازان خوبی نیستند اما اگر کسی به آن‌ها ایده‌ای را بدهد و بگوید چطور روی آن کار کنند شاهد نتایج خوبی خواهیم بود. در عین حال، باید توجه کنیم که این ژانر از عکاسی درآمدزا نیست و اگر رسانه یا انجمن‌های غیردولتی از عکاسان اجتماعی حمایت نکنند بعید می‌دانم این عکاسی در مالزی پا بگیرد چون عکاسان نمی‌دانند چطور باید هزینه‌های خود را پوشش دهند».

«مزلان» یکی از عکاسان خوب خبری در مالزی‌ست که سال‌هاست در خبرگزاری «برناما» فعالیت می‌کند. او می‌گوید در رسانه‌های مالزی این آزادی عمل به عکاسان داده نمی‌شود که بتوانند بر روی چنین پروژه‌هایی کار کنند. مزلان با عکس‌های تکان‌دهنده از زندگی یک شهروند سال‌مند در مالزی که به تنهایی روزگار می‌گذراند قوی‌ترین مجموعه‌ی عکس نمایش‌گاه را ارایه داده. او در نشستی با بازدیدکنندگان نمایش‌گاه درباره‌ی پروژه‌اش می‌گوید: «سخت‌ترین کار ارتباط اولیه با سوژه است. از سوی دیگر در عکس‌های داستانی باید به فکر آغاز و پایان خوبی باشیم تا در زمان انتخاب مجموعه با مشکل رو به رو نشویم. ما عکاسان باید بتوانیم داستان عکس‌هایمان را بنویسیم تا فرصت بیش‌تری برای چاپ آن در مطبوعات داشته باشیم.». مزلان که موفق شده مجموعه‌ی خود را در یکی از روزنامه‌های چینی‌زبان مالزی منتشر کند تاکید می‌کند که این اتفاق تنها به علت شانس او به عنوان خبرنگار خبرگزاری برناما بوده چراکه روزنامه‌های مالزی کم‌تر صفحه‌ای را به این نوع عکاسی اختصاص می‌دهند.

در این کارگاه دو دختر مالزیایی نیز شرکت کرده‌اند. «ازرین» زندگی بومی‌ها یا اورانگ اصلی‌هایی که در قسمت مدرن شهری زندگی می‌کنند را به تصویر کشیده بود  و «زینیگ» زندگی ماهی‌گیران استان کداح را. هر دو کار بر پروژه‌ها را سخت دانستند اما مایل هستند که عکاسی را ادامه دهند. ازرین می‌گوید: «‌من 6 سال است که در منطقه «دامانسرا» زندگی می‌کنم. مجتمع مسکونی ما درست مقابل یک منطقه‌ی جنگلی‌ست که چند خانه در آن وجود دارد. در هر کدام از این خانه‌ها بیش از 20 نفر از اهالی بومی منطقه زندگی می‌کنند. همیشه برایم جالب بوده تا سری به آن‌ها بزنم؛ این کارگاه بهترین فرصت را به من داد تا نگاه دقیق‌تری به زندگی آن‌ها بیاندازم و با عکس به تصویر بکشم. زینیگ نیز تجربه‌ی 48 ساعت زندگی در دریا با ماهیگران را جالب خواند و گفت: «من تنها زن توی آن کشتی کوچک ماهی‌گیری بودم اما کم‌کم حضورم برای همه عادی شد و می‌توانستم به راحتی به هر قسمت کشتی بروم و حتی از روی بادبان آن‌ها را عکاسی کنم. خوش‌بختانه یک انجمن غیردولتی با دیدن عکس‌ها قبول کرده تا من را در ادامه‌ی این پروژه حمایت مالی کند. از این بابت بسیار خوش‌حال هستم».

به نظر می‌رسد این نمایشگاه مخاطب زیادی داشته؛ افرادی که دیدن عکس‌های اجتماعی بر دیوار یک گالری هنری را پدیده‌ای جدید اما تاثیرگذار می‌دانند. علاقمندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا تاریخ 22 جولای به گالری آنکس واقع در مرکز خرید «سنترال مارکت» کوالالامپور مراجعه کنند. ساعات بازدید 11 صبح الی 7 بعد از ظهر.

شرح عکس

عکس 1: مزلان عکس‌های منتشر شده‌اش در روزنامه‌ی چینی‌زبان مالزی را نشان می‌دهد.

عکس 2:  دنی در کنار پروژه‌ی رودخانه‌های آلوده کوالالامپور

عکس 3: استیون در کنار پروژه‌ی مرکز نگهداری از سگ‌های خیابانی

عکس 4: زینیگ در کنار پروژه ی ماهی‌گیران استان کداح

عکس 5: ازرین در کنار پروژه‌ی زندگی بومیان یا اوران اصلی‌ها در منطقه‌ی مدرن شهری

عکس 6: بازدیدکنندگاه نمایشگاه

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , ,