Saturday, 18 July 2015
22 January 2021
در گفت و گو با هنرمندان

«امسال نماینده ایران دراسکار کیست؟»

2009 August 12

ایسنا – با نزدیک‌شدن به زمان معرفی فیلمی از سینمای ایران به اسکار، بحث و بررسی اینکه چه فیلمی با چه ویژگی‌هایی می‌تواند نماینده‌ی سینمای ایران در اسکار باشد،حایز‌‌ اهمیت است و در ارزیابی برگزاری جلساتی که برای معرفی فیلم به اسکار هر ساله برگزار می‌شود، برخی از هنرمندان مواردی را مطرح و پیشنهاداتی را ارایه کردند.

رییسیان: کارشناسان برای معرفی فیلم به اسکار نباید آنها را داوری کنند

علیرضا ریسییان رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در ارزیابی سینمای ایران در معرفی فیلم به اسکار گفت: «برای معرفی فیلم به اسکار، یکسری معیار و ملاک وجوددارد که خود قوانین اسکار تعیین می‌کنند، از جمله این‌که باید دریک محدوده تاریخی حتما اکران عمومی شده‌باشد و کارشناسان سینمایی آن کشور، نه مقامات رسمی و دولتی، آن فیلم را معرفی‌کنند.»

20090812_cul_oscar

او خاطرنشان کرد: «طی 6،7 سال گذشته یعنی پس از دوره‌ مدیریت آقای سیف‌الله داد، دوباره برگزاری جلسات معرفی فیلم به اسکار به دست بنیاد سینمایی فارابی بااعمال نظر زیاد افتاد.»

رییسیان با اشاره به حضور اعضا هیات رییسه آکادمی اسکار طی چند ماه گذشته در ایران خاطرنشان کرد: «ما در ملاقات‌های اخیری که با اعضا آکادمی داشتیم، به‌عنوان کانون کارگردانان سینمای ایران، پیشنهاد کردیم، فیلم نماینده سینمای ایران به اسکار حتما از طرف کارشناسان خانه سینما معرفی شود.

اما دقیقا نمی‌دانم دراین فاصله این توافقات پیگیری شده است یا نه؟! به هر حال در همان جلسه‌ای که این پیشنهاد مطرح شد، رییس آکادمی و اعضاء هیات رییسه هم پذیرفتند که بهترین شیوه این است که خارج از مسیر معادلات دولتی، این معرفی اتفاق بیفتد.»

کارگردان «ایستگاه متروک» در ادامه‌ی این گفت‌وگو به ایسنا گفت: «یکی از فاکتورهای مهم در داشتن شانس برای فیلم معرفی شده به اسکار، جوایز بین‌المللی است و فاکتور مهم دیگر، داشتن پخش‌کننده بین‌المللی است. با توجه به این امتیازات نظر شخصی من این است که،«درباره‌ی الی» این شانس را داشته باشد.

با توجه به این امتیازات نظر شخصی من این است که،«درباره‌ی الی» این شانس را داشته باشد

رییسیان با تاکید بر اینکه امسال اشتباهاتی که چند سال گذشته در معرفی فیلم به اسکار صورت گرفته است، نباید تکرار شود، توضیح داد: «کارشناسان فقط باید امتیاز و شانس‌ها را نسبت به فیلم‌ها بسنجند، نه اینکه آنها را داوری‌کنند. چون برای ارسال فیلم به اسکار قضیه داوری منتفی است. باید ببینند چه فیلمی بیشترین امتیاز و بیشترین شانس را دارد و نماینده خوبی برای سینمای ملی و نه سینمای دولتی هست.»

او ادامه داد: «در غیراین‌صورت امسال هم اگر قرار باشد باهمان اعمال‌نظرهای دولت و فارابی، معرفی فیلم به اسکار اتفاق بیافتد، من خیلی خوش‌بین نیستم که جریان درستی حاکم شود. ولی اگر خانه سینما این موضوع را مدیریت بکند، من فکر می‌کنم فیلم که دارای بیشترین شانس است، معرفی خواهد شد.»

این کارگردان ادامه داد: «دلیل این تاکید برای معرفی فیلم توسط خانه سینما مسایل پیش‌آمده در جشنواره همدان امسال و دو دوره‌ی اخیر جشنواره‌ی فجر است که نشان‌گر سو تدبیر و مدیریت در بنیاد سینمایی فارابی است.»

رییسیان با اشاره به چگونگی انتخاب فیلم‌ها برای اسکار اذعان داشت: «اگر از لحاظ تاریخچه‌ای، فیلم‌هایی که در اسکار بهترین فیلم خارجی زبان موفق بودند را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم اکثرا در ایران اشتباه صورت گرفته‌است. چون فیلم‌های در اسکار موفق‌تر بودند که آن فیلم شاخص فرهنگی امروزی آن کشور را داشته باشد.»

او در پایان تاکیدکرد: «ما باید فکرکنیم نماینده سینمای ملی کیست و کاری به مسائل حاشیه‌ای و مدیریتی نداشته باشیم.»

شجاع‌نوری: متاسفانه سو‌تفاهم و توهمی در ایران در مورد اسکار وجود دارد

علیرضا شجاع‌نوری نیز با اعتقاد بر این که جلسات برای معرفی فیلم به اسکار باید به سمتی پیش برود که مناسبت‌ترین فیلم انتخاب شود، ادامه داد: «مناسب‌ترین هم، فیلمی است که بیشترین شانس را برای برنده‌شدن و برای گزیده‌شده توسط آکادمی اسکار داشته باشد.»

او ادامه داد: «متاسفانه سوتفاهمی و توهمی در ایران در مورد اسکار و انتخاب فیلم برای اسکار وجود دارد و خیلی از رسانه‌ها هم به آن دامن زده‌اند و آن توهم این است که اگر فیلمی از ایران به آکادمی اسکار معرفی شد، حتما باید آنجا جزو نامزدها و برنده‌ها باشد، در صورتی‌که اصلا این‌گونه نیست. چون این‌همه فیلم از سراسر دنیا به اسکار می‌رود و در یک رقابت شرکت می‌کنند و ممکن است انتخاب بشوند و یا نشوند.»

شجاع‌نوری خاطرنشان کرد: «از زمانی‌که فیلمی برای معرفی به اسکار انتخاب می‌شود، در روزنامه‌ها شروع می‌کنند راجع به این فیلم نوشتند و بزرگش می‌کنند و توقعی را در خوانندگان و مردم ایجاد می‌کنند که این فیلم حتما شانس بسیار زیادی دارند. در حالیکه این‌گونه نیست، فیلمی که در اینجا انتخاب می‌شود به نظر آن گروه مناسب‌ترین فیلمی بوده‌است که حالا باید برود در رقابت بین هزاران فیلم شرکت بکند و شاید مورد توجه واقع بشود.

شجاع‌نوری با اشاره به جلسه‌ی سال گذشته که برای اسکار شرکت داشته‌است، تصریح کرد: می‌توانم شهادت بدهم در آن جلسه تمام تلاش و تمرکز تمام افرادی که شرکت کرده‌بودند، این بود که مناسب‌ترین فیلم و فیلمی را که به نظرمان مناسب‌ترین شانس را برای برنده‌شدن داشت، را معرفی کنند و هر فردی دلایلش را مطرح می‌کرد.

این تهیه‌کننده در پایان سخنانش با اشاره به ویژگی فیلمی که می‌تواند در اسکار بهتر دیده شود، گفت: «اگر فیلمی از پخش جهانی مناسب، مخصوصا در آمریکا برخوردار باشد، شانس بسیار زیادی دارد.»

معلم: انتخاب و معرفی فیلم برای اسکار نیازمند، کار کارشناسی است

علی معلم تهیه‌کننده سینما نیز در ارزیابی‌اش در چگونکی معرفی فیلم به اسکار در ایران به ایسنا گفت:«متاسفانه به رغم توانایی‌هایی که درون صنعت سینمای ایران وجود دارد، اما سینمای ما فاقد هرگونه سازمان‌دهی و تشکیلات منسجم برای پیشبرد اهدافش است. نظام سینمایی ما یک نظام کاملا مفعولانه است و هیچ نقش فاعلانه‌ای بازی نمی‌کند و مدیریت سینمایی و سازمان‌های مرتبط با جریان سینما، آن قوت لازم را برای پیشبرد اهداف این سینما ندارند.»

او در ادامه بحث «اسکار» و حضور سینمای ایران در بازارهای جهانی را از جمله‌ی این مباحث برشمرد و افزود: «بیش از هر چیزی این روزها فقدان مدیریت دولتی و صنفی را می‌توانید در سینما ملاحظه بکنید. یعنی هیچ‌گاه جریان مدیریتی‌مان با پتانسیل درونی سینمای ایران و امکانات واقعی سینمای ایران، هماهنگ نبوده و معمولا عقب‌تر بوده است و در هر زمینه فاقد سازمان‌دهی و نظر‌دهی هستیم.»

علی معلم اظهار تاسف کرد از این‌که برای دست‌اندرکاران مدیریتی هم اهمیت صاحب‌نظران این حوزه هنوز روشن نشده‌است و یا اینکه اگر روشن شده است، یک لجاجت در برخورد با نظرات وجود دارد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: «مساله اسکار نیز جدای از این ماجرا نیست، شما می‌بینید هر سال همین داستان تکرار می‌شود، شناخت‌های لازم وجود ندارد و کمیته‌ی مناسبی برای این‌کار تشکیل نمی‌شود.»

معلم با اشاره به حضور دو ساله‌اش در برخی جلسات معرفی فیلم به اسکار گفت: «چند سال قبل که در خانه سینما بودم در دو دوره در کمیته‌های انتخاب فیلم برای اسکار شرکت داشتم و به خاطر دارم یک دوره‌اش، بحث جدی مطرح شد و توان‌سنجی شد، اما اخیرا این ماجرا به ماجرا‌های حیدری، نعمتی سینمای ایران افزوده شده‌است و متاسفانه، کارشناسی کمترین نقش را بازی می‌کند. به همین دلیل توفیقی هم دراین سال‌ها به دست نیامده است، در حالی‌که همان سال‌ها، حداقل دوتا از فیلم‌های ما به مرز دیده‌شدن در اسکار رسید.»

تهیه‌کننده «گاوخونی» با تاکید بر اینکه باید فکری برای سازمان سینمایی کشور بشود، تصریح کرد: «ماجرای معرفی فیلم به اسکار نیازمند یک سنجش از زوایای مختلفی از حضور بین‌المللی فیلم‌هاست. من به خاطر دارم در یکی از جلسات که برای معرفی فیلم به اسکار حضور داشتم، افرادی که در آن جلسه حضور داشتند و باید تشخیص می‌دادند که چه اثری برای اسکار انتخاب شود، واقعا کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره‌ی جهان فیلم‌سازی و جشن‌های سینمایی در دنیا نداشتند و فکر می‌کردند باید فیلم برتر خودشان را انتخاب بکنند و بعضا تصور برخی دوستان این است که فیلمی باید انتخاب بشود که آنها دوست دارند. در حالی‌که انتخاب و معرفی فیلم برای اسکار نیازمند، کار کارشناسی است.

معلم گفت:‌ «اسکار یک جریان بزرگ و پربیننده است و تبلیغات یک فیلم در معرفی فیلم به بازارهای جهانی بسیار موثر است، در حالیکه ما بی‌توجه هستیم و عمدتن کارشناسان ناکارآمد انتخاب می‌کنیم و هم‌چنان هم معلوم نیست خانه سینما مسوول یا فارابی و هیچ کدام در واقع به‌طور کامل پشت قضیه قرار نمی‌گیرند.»

وی در پاسخ به اینکه امسال رقابت فیلم برای معرفی به اسکار در سینمای ایران وجود دارد، نیز گفت: «امسال دایره گزینش فیلم برای اسکار، شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد و به‌طور طبیعی فکر می‌کنم اگر در این شرایط گزینه‌ی نامناسبی را انتخاب بکنیم، دیگر بدتر است. به هر حال یکی از معدود فیلم‌های که قابلیت معرفی به اسکار را دارد فیلم «درباره‌الی» است که نمایش موفقی در جشنواره‌ها داشته است و فیلم به لحاظ تکنیکی و با استاندارد‌های سینمایی هم‌خوانی دارد.»

به گزارش ایسنا، طبق آنچه در سایت آکادمی اسکار آمده است، انتخاب فیلم‌ها در هر کشوری توسط یک سازمان و یا یک هیات داوری متشکل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می‌شود که فهرست اعضاء این کمیته انتخاب باید تا تاریخ 13 آگوست (12 مرداد‌ماه) به آکادمی معرفی شده باشد و سپس تا اول اکتبر (9 مهرماه) یعنی کمتر از یک ماه و نیم دیگر، باید فیلم به همراه پوستر و عکس‌ها به آکادمی ارسال شود.

طی چند ماه گذشته پیش‌بینی می‌شد، براساس سفری که اعضای هیات آکادمی اسکار به دعوت خانه سینما به ایران داشته‌اند، امسال این کار برعهده خانه سینما باشد و طبق پی‌گیری‌های خبرنگار ایسنا؛ طرحی از سوی خانه سینما برای تشکیل جلسات معرفی فیلم به آکادمی اسکار وجود دارد که با توجه به فضای ماه‌های اخیر، هنوز به معاونت سینمایی وزارت ارشاد ارسال نشده است.

گفته می‌شود در طرحی که از سوی خانه سینما آماده شده‌است، تشکیل جلساتی با ترکیب 7 نفره به مسوولیت‌ مدیریت جشنواره و مجامع سینمایی وزارت ارشاد پیش‌بینی شده‌است که دو نفر از سازمان‌های عرضه بین‌المللی که یکی می‌تواند فارابی باشد و دیگری حوزه‌ی هنری و … چهار نفر نماینده خانه سینما، یک نفر صاحب‌نظر سینمایی در عرضه بین‌المللی به انتخاب معاونت سینمایی در این جلسات حضور دارند.

در این طرح پیشنهاد شده‌است، در جلسه اول هر کدام از نمایندگان 10 فیلم را معرفی‌کنند و به یک مخرج مشترک که رسیدند، به مدت یک هفته، همگی فیلم‌ها را با هم می‌بینند و سپس جلسه‌ای برگزار شود تا فیلم به اسکار معرفی شود.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|