Saturday, 18 July 2015
02 December 2020
نامه ۱۰۲ فعال مدنی و شهروند بهایی به محمد نوری‌زاد

«آرتین یک کودک است، به حقوق کودکان احترام بگذارید»

2013 July 26

گزارش / رادیو کوچه

۱۰۲ تن از فعالان مدنی و شهروندان بهایی با نگارش نامه‌ای خطاب به «محمد نوری‌زاد»، با اشاره به انتشار عکسی توسط وی با عنوان «بوسه بر پای یک بهایی کوچک» که در جریان دیدار از خانه یک زوج بهایی زندانی صورت گرفت، با نکوهش این اقدام، بر لزوم رعایت حقوق کودکان تاکید کردند.

متن این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار «رادیو کوچه» قرار گرفته، به شرح زیر است:

«هفته گذشته محمد نوری‌زاد مطلبی با عنوان “بوسه برپای یک بهایی کوچک” به همراه عکسی منتشر کرد که در آن او پاهای آرتین رحیمیان، فرزند چهار ساله کامران رحیمیان و فاران حسامی، زندانیان بهایی را بوسیده بود و در آن سعی کرده بود به حقوق بهاییان بپردازد. با انتشار این عکس موج تحسین، تقدیر و ستایش از سوی برخی فعالان مدنی و هم‌وطنان بهایی ما نثار محمدنوری‌زاد شد.

artin

اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا محمد نوری‌زاد و ستایش کنندگان او که  در این چند روز آنقدر به حقوق بهاییان در ایران اهمیت دادند، به حقوق آرتین رحیمیان به عنوان یک کودک و فرزند دو زندانی سیاسی در ایران هم اهمیّت داده‌اند؟ پاسخ این سوال منفی است.

به طور قطع جامعه مدنی ایران باید در راستای احقاق حقوق اقلیّت‌های مذهبی، قومی و جنسیتی مخصوصا بهاییان اقدامات جدی‌تری انجام دهد و یکی از این اقدامات تابوشکنی و شکستن سکوت هنرمندان، روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و اهالی فرهنگ در مورد بهاییان است. اما آیا شکستن سکوت در زمینه حقوق بهاییان دلیل مناسبی برای رعایت نکردن حقوق کودکی مانند آرتین رحیمیان است؟

آرتین رحیمیان در حالی از سوی محمد نوری‌زاد و ستایشگرانش بهایی خوانده می‌شود که بر اساس کنوانسیون حقوق کودکان منظور از کودک، هر انسان دارای کمتر از ۱۸ سال سن است و افراد باید “حق آزادی فکر، عقیده و مذهب را برای کودک محترم ” بشمارند. از سوی دیگر بر اساس احکام بهایی آرتین هنوز به سن بلوغ نرسیده و در 15 سالگی بر اساس اختیار و تصمیم شخصی می‌تواند بهایی یا پیرو هر دین، ایدئولوژی یا تفکر دیگری شود . به نظر می‌رسد از دید کسانی که این حرکت آقای نوری‌زاد را تحسین می‌کنند حقوق آرتین رحیمیان به عنوان یک کودک در برابر حقوق بهاییان ارزشی ندارد و هدف وسیله را توجیه می‌کند.

دردناک است که بدانیم این افراد بخشی از حقوق این کودک را نادیده گرفته‌اند که حکومت اسلامی در ایران نیز با تضییع آن آرتین را مجازات می‌کند. همان‌گونه که آرتین به علت عقاید پدر و مادرش از سوی حاکمیت مجرم شناخته می‌شود، از سوی آقای نوری‌زاد و دیگران نیز این کودک به بهایی بودن و وسیله‌ای برای احقاق حق محکوم شده است.

محمد نوری‌زاد حتی در مطلب خود آرتین رحیمیان را درگیر جدال ایدئولوژیک جاری در جامعه ایران بر علیه بهاییان نشان داده؛ “وبهایی کوچک، با حیرت به دهان من می نگریست. که: مگرمی شود یک مسلمان شیعه ازخوردنی های خانه ی یک بهایی تناول کند؟ به آرتین گفتم: پسرکم، من ازطرف آنانی که دراین سالهای اسلامی، برتوو برهمه ی همکیشان توجفا باریده اند، ازتو پوزش می خواهم.” و این خود تضییع مضاعف حقوق این کودک است. نکته جالب نادیده گرفتن شدن این جملات و معنای آن‌ها از دید بسیاری از فعالان مدنی و هم‌وطنان بهایی است.

ما امضا کنندگان این بیانیه اعتقاد داریم که حقوق کودکان مقدم بر تمام مصلحت‌های سیاسی، اقتصادی، قومی و مذهبی است و برای حل این مشکلات باید راهی جز استفاده از کودکان پیدا کرد. راهی که در آن رفتارها نه بر اساس هیجان‌های زودگذر بلکه بر اساس تفکر و خردی باشد که  در آن اصل بر پایبندی به حقوق تمام افراد یک جامعه، به ویژه کودکان باشد.

ما خواستار آن هستیم که محمدنوری‌زاد و مدعیان فعالیت‌های مدنی و مذهبی نه تنها آرتین رحیمیان بلکه هیچ کودک دیگری را متعلق به هیچ گروه، مذهب و عقیده‌ای ندانند و مانند حکومت اسلامی در ایران کودکان را متعلق به دنیای عقاید پدر و مادرشان تصور نکنند. شاید بتوانیم در آینده کودکانمان را از مشکلات فکری، مذهبی و ایدئولوژیک دورنگه داریم».

لیست امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

1- احسان ایزدی

2- احمد نجاتی

3- ادیب فردوسیان

4- اشکان کریمی

5- افشین صفائیان

6- اکبر محبی

7- امید بدیعی

8- امیر امیرگلی

9- امیر مهرزاد

10- امیرمحسن محمدی

11- امین غلامی

12- اندیشه جعفری

13- انیس کسرایی

14- آرام شاهسوند

15- آرش شاهسوندی

16- آرش نصیری اقبالی

17- آرمان بیگی

18- آرمان میثاقیان

16- آرمین رحمانی

20- آریا شعاعیان

21- آرین سلیمانی

22- آزاده مهاجر

23- آلاله سرمدی

24- آناهیتا بلبلان

25- آیدا ابروفراخ

26- بابک قناد

27- بدیع ورایی

28- بشیر احسانی

29- بنفشه حق‌دوست

30- بهراد مستقیم

31- پدرام مقربی

32- پدرام مکاری

33- پردیس امیری

34- پرنیان ترابی

35- پرنیان مکاری

36- پرهام میثاقیان

37- پریا قضوی

38- پگاه ترابی

39- پویان مکاری

40- پیمان حسینی

41- ترانه فروردین

42- ترنم زارعیان

43- حامد مرادی

44- حدیث قلی‌نیا

45- حسام محمودی

46- داریوش توکلی

47- رضا سیدحسینی

48- روژین فهیمی

49- رومینا آگاهی

50- رویا درخشان

51- ژیلا قاسمی نژاد

52- سارا خرمن‌بیز

53- سارا زرتشت

54- سامان درختی

55- سعید تاج‌کی

56- سعید شیرزاد

57- سعید کاظمیان

58- سهیل ولی‌ایلخچی

59- سیما ریاحی

60- سیما شهریاری

61- سیما علی‌اکبری

62- سیما یزدانی

63- سینا جان‌نثار

64- شایان سبحانی

65- شبنم هدایتی

66- شری فرامرزی

67- شکوفه شادابی

68- شمیس پورشاهرضایی

69- شهلا باور

70- طاها زینالی

71- عبدالجبار بخشنده

72- علی عجمی

73- علیرضا قاسمی

74- عماد هاشمی

75- فاطمه برهمند

76- فاطمه محمودی

77- فراﺯ ﻓﻨﺎﻳﻴﺎﻥ

78- فرانک مظاهری

79- فرهاد نقاش

80- فریدون ترابی

81- کامران رضایی

82- کامران مسعودیان

83- کاوه نورانی

84- کمال محمدعلی‌پور

85- کیومرث مرزبان

86- مبین غدیری

87- محمدحسین نجفی

88- محمدرضا حمیدی

89- مریم بهمنی

90- مسرور فضلی

91- مهدی توپچی

92- مهدیس امیریان

93- مونا فرهنگی

94- میثاق شفیعی

95- میثم نورالهی

96- ناهید اسدی

97- نسیم فروردین

98- نگین نورمحمدی

99- نوشین حسینی

100- ورقا روحانی

101- یاسمن سرهنگی

102- یگانه آگاهی

بیشتر بخوانید:

«یک تنه بار سنگین شرمندگی بسیاری را به دوش کشیدید»«یک تنه بار سنگین شرمندگی بسیاری را به دوش کشیدید»

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , 

۳ Comments


  1. تهمورث
    1

    در اینکه جماعتی به هر نام به بیانیه گروه دیگری خرد گرفته اند که چرااین کردید و آن نکردی. خوشحال و ضمن آن پرسشگر و ان اینکه مثل اینکه همه ما فراموش کرده ایم نوری زاد در جائی سخن میگوید که اسائه ادب به ساحت کره آسمانی ماه تابو است و از کسی حرف میزند که بتعبیر جماعتی مهدور الدم هستند. خوشحال میشدم اگر کنشگران وضعیت مکانی جناب نوری زاد را درک وابتد آن را ستایش و تشویق میکردن چون نوری زاد ابتدا بساکن بر خلاف باورهای سالیان درازش بر آن پا بوسه زد و دوم خود را در کف شیر بیمار درنده ای انداخت. بیان اینکه فلان و بیسار بهائی و یا مسحیند فکر نمیکنم سخیف و احیانن بد. شاید من مطلب شما دوستان کنشگر را درست متوجه نشده ام ولی بهر حال بیائید یکبار اختلاف در نحو تفکر و بیان را بکناری بگذاریم و از هر حرکت تابو شکن چه دینی و چه ملی پشتیبانی نمائیم. بار دیگر به کار کارستان جناب نوری زاد سر تعظیم فرود میاورم و میگویم این اولین بار است که فردی شیعی با آن باور نهفته در ذهن و آن ایمان مذهبی این چنین به یک معضل عقیدتی جواب میدهد.


  2. بیننده
    2

    واقعا شگفت انگیز است که کسانی که می گویند خودشان بهایی هستند، ارزش سمبولیک و پیامی که در این کار در کشور تحت حاکمیت شرع و دگرسوزی وجود دارد را نفهمند و اینقدر سطحی و ملا نقطی وار با آن برخورد کنند.
    هر چیزی فقط سر جای خودش درست و اصولی است، اینجا مساله به زندانی شدن پدر و مادر آن کودک به دلیل بهایی بودن برمی گردد و امضا کنندگان انتقاد می کنند که چرا حقوق کودک آن هم در حرف! نقض شده. بابا گلی به گوشه جمالتان با این حقوق بشری بودنتان!


  3. محسن
    3

    اینکه آقای نوریزاد کودک را بهایی خطاب می کند نه از باب تهمت و تحقیر بلکه از این جهت است که او در خانواده ای بهایی بزرگ می شود. ضمنا آقای نوریزاد و شما میدانید که دین اکثریت کودکان جهان -دربزرگیشان- همان دین پدرومادرآنان است..وانگهی حضرات نویسنده نامه نوع نگاه روحانیت حاکم را درنظر نمیگیرند.گرچه ممکنست هر کودکی درآینده به هر دینی ولو مخالف دین خانوادگی اش گرایش پیدا کند. .اما در کل در تمام جوامع معمولا به کودکان از نظر دینی دین خانواده شان را نسبت میدهند.واین نه گناه است و نه اشتباه!