Saturday, 18 July 2015
31 July 2021
استاتوس

«معاون تهذیب حوزه‌های علمیه: استفاده از ماهواره بی‌غیرتی است»

2015 April 21

مسیب سروندی – الهام رحیم‌زاده / رادیو کوچه

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

همان‌طور که مسوولان به مساله جده واکنش نشان داده و عمره را به تعلیق در آوردند، نسبت به آسیب‌های فضای مجازی نیز غیرت نشان دهند این صحبت‌ها از سوی آقای «حسین‌خانی» در حالی بیان شده است که ایشان مردانی را که در خانه‌شان ماهواره دارند را بی‌غیرت خوانده‌اند.

خبر تنوری

«معاون تهذیب حوزه‌های علمیه :استفاده از ماهواره بی‌غیرتی است»

حجت‌الاسلام «هادی حسین‌خانی» معاون تهذیب حوزه علمیه: همان‌طور که مسوولان به مساله جده واکنش نشان داده و عمره را به تعلیق در‌آوردند، نسبت به آسیب‌های فضای مجازی نیز غیرت نشان دهند.

به گزارش پارسینه، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به خطبه‌ای از نهج‌البلاغه تصریح کرد: حضرت علی هنگامی که با زنان عراقی مواجه شد، شدیدن از بی‌حیایی آنان در کوچه و بازار شکوه کرده و با تندی به مردان خطاب کردند،‌ «آیا غیرت ندارید؟ خدا لعنت کند کسی را که غیرت ندارد.

وی در تقسیم‌بندی غیرت ابراز کرد: غیرت را نمی‌توان به دو قسم احساسی و عقلانی تقسیم کرد، چرا که حتا اگر غیرت عقلانی هم جاری شود، باز هم احساسات برانگیخته شده است؛ در تقسیم‌بندی غیرت می‌توان گفت که غیرتی صحیح و مطابق روایات و غیرتی ناروا داریم؛ حساسیت نشان دادن نابه‌جا، غیرتی غیر‌عقلانی است که مسبب مشکلات بسیاری می‌شود.

hadihosainkhani

وی با تاکید بر این‌که غیرت ناروا اختلالات بسیاری را ایجاد می‌کند، بیان داشت:‌ منشا غیرت می‌بایست عقلانی باشد تا نابه‌جا دامن‌گیر افراد نشود، اما همین غیرت عقلانی هم در منصه ظهور با احساسات عجین می‌شود.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه ادامه داد: استفاده از ماهواره و رضایت به ورود آن به حریم زندگی اهالی خانواده یکی دیگر از مصادیق بی‌غیرتی است چرا که دشمن غربی فرهنگ فاسد خود را به وسیله این ابزار به سایر جوامع تزریق می‌کند.

وی عنوان کرد: همان‌طور که مسوولان به مساله جده واکنش نشان داده و عمره را به تعلیق در آوردند، نسبت به آسیب‌های فضای مجازی نیز غیرت نشان دهند و بدون برنامه‌ریزی فرهنگی و ایجاد محدودیت برای سنین و اقشار گوناگون، این قابلیت را در اختیار عموم مردم قرار ندهند.

سوتی هفته

«عدم اجازه برای دیدن تلویزیون عامل صد طلاق در بین طلاب»

همین الان اگر شما به مرکز مشاوره حوزه مراجعه کنید، پرونده‌های طلاقی داریم که خانم‌هایی از شوهرانشان شکایت کرده‌اند.

jawadmehrabi

به گزارش پارسینه، حجت‌الاسلام «جواد محرابی» مدیر موسسه فرق و مذاهب در خصوص نرخ طلاق در بین طلاب حوزه گفت: ما جریانی در طلاب داریم که این چیزها را حرام می‌دانند. همین الان اگر شما به مرکز مشاوره حوزه مراجعه کنید، پرونده‌های طلاقی داریم که خانم‌هایی از شوهران‌شان شکایت کرده‌اند که اینها تلویزیون و انواع موسیقی را حرام مییدانند و ما نمی‌توانیم در خانه تلویزیون استفاده کنیم. در چند سال اخیر، شاید نزدیک صد مورد داشتیم.

حوادث

«نوجوان ١٣ ساله معلم مدرسه‌ را با تیر‌و‌کمان کشت»

پلیس اسپانیا اعلام کرد: یک دانش آموز ١٣ ساله با تیر‌و‌کمان معلم مدرسه‌ای را در بارسلون کشت.

به گزارش ایسنا، در جریان این حمله چهار نفر دیگر هم مجروح شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها پلیس این نوجوان ١٣ ساله را دستگیر کرده است.

هنوز انگیزه این اقدام پسر نوجوان که معلوم نیست از دانش‌آموزان همین مدرسه بوده باشد، مشخص نشده است. طبق اظهارات شاهدان، این معلم در حالی‌که از فرد دیگری محافظت می‌کرده، هدف قرار گرفته است.

به گزارش چندین وب‌سایت اسپانیایی، این نوجوان قبل از کشتن این معلم وارد کلاس شده و با چاقویی که داشته معلم دیگری را به هم‌راه دخترش مجروح می‌کند و این معلم پس از شنیده شدن صدای فریاد برای کمک به معلم دوم و دخترش وارد کلاس می‌شود و هدف تیر‌و‌کمان این نوجوان قرار می‌گیرد.

22

به گزارش بی‌بی‌سی، شهردار بارسلون پس از این حادثه در توییترش گفت که او تحت‌تاثیر این حادثه قرار گرفته و حمایت خود را از افرادی که از این حادثه صدمه دیده‌اند، ابراز کرد.

یادی از تاریخ

«ماجرای ورود دوچرخه به تهران»

دارالخلافه‌نشینان برای اولین بار در میدان مشق، چشمشان به جمال دوچرخه به هم‌راه دو نوجوان ۱۵و ۱۶ ساله با شلوارهای کوتاه تا بالای زانو که به نمایش گذاشته شده بود، افتاد. این مرکب دوپا، توسط انگلیسی‌ها وارد پایتخت قاجار شده بود و نزد تهرانیان قدیم به «مرکب شیطان» معروف بود، چرا که عوام بر این اعتقاد بودند که این وسیله نقلیه توسط شیاطین و پریان حرکت می‌کند چون که کسی نمی‌تواند، روی دوچرخ حرکت کند.

برهانشان این بود که می‌گفتند اگر کسی مرکبی را نگه ندارد خودش که نمی‌تواند خودش را نگه دارد، پس چگونه می‌تواند یکی را هم بالای خود بنشاند و راه ببرد و کسانی که سوار بر این وسیله محیرالعقول می‌شوند و پیچ و تاب می‌خورند، مطمئنن بچه شیطان هستند.

افراد پیر و سالمند زمانی‌که دوچرخه را در گذرها و خیابان‌های تهران می‌دیدند گویا که غول یا آل را دیده باشند، فورن زیر لب بسم‌اله می‌گفتند و وجود این وسیله عجیب و غریب را از علایم ظهور می‌پنداشتند. در هر صورت دوچرخه، دل بچه اعیان و پسر پولدارهای پایتخت را برده بود و خانواده‌هایی که دستشان به دهانشان می‌رسید مخصوصن حاجی‌ها و بازاری‌ها برای فرزندانشان این وسیله نوظهور را می‌خریدند.

دوچرخه‌های نخستین که در تهران مورد استفاده قرار می‌گرفت از مارک‌های «هرکوس»، «رالی»، «بی.اس.آ» و «بیرمنگام» همگی ساخته کشور انگلستان بود. قیمت بهترین، بادوام‌ترین و خوش‌رکاب‌ترین نوع دوچرخه از ده تومان شروع می‌شد و به پانزده تومان می‌رسید که قیمت لوازم اضافی آن از جمله، قاب، ترک‌بند، بوق و امثال آن شامل دو تومان می‌شد.

با رایج شدن دوچرخه در دارالخلافه، دکان‌هایی برای فروش و تعمیر دوچرخه باز شد. «جعفر شهری»، مورخ و نویسنده کتاب تهران قدیم، اولین دوچرخه‌سازی تهران را دوچرخه‌سازی «حسین آقاشیخ» در خیابان ناصریه (ناصرخسرو) می‌داند که بعد از آن دکانی نیز توسط شخصی ارمنی‌تبار به نام «ادیک» در خیابان منوچهری دایر شد و به تدریج مغازه‌های دیگری در تهران برای کرایه و تعمیر دوچرخه عمومیت پیدا کردند و دوچرخه‌سازی یا دوچرخه فروشی جزو چشمگیرترین مشاغل در تهران قدیم محسوب شد.

کرایه دوچرخه ساعتی ده شاهی بود و پنچرگیری هم ده شاهی، روغن‌کاری دو شاهی و دیگر تعمیرات که شامل جوش‌کاری، شکست و بست، پره‌بندی‌ها، شل و سفت کردن زنجیر بود روی هم پنج، شش قران می‌شد.

با افزایش دوچرخه‌سواران در خیابان‌های پایتخت، برحسب پیشنهاد اداره تشکیلات نظمیه و تصویب وزارت داخله در ۲۳ مرداد ۱۳۰۵، نظام‌نامه دوچرخه‌سواری در ۲۰ ماده در روزنامه‌های کثیرالانتشار تهران به چاپ رسید.

33

به موجب این نظام‌نامه، احدی بدون جواز تصدیق نمی‌توانست با دوچرخه در شهر و حومه حرکت کند، اشخاص زیر ۱۳ سال مطلقن حق سواری نداشتند و از ۱۳ تا ۱۸ سالگی کرایه کردن دوچرخه ممنوع بود، طبق این نظام‌نامه دوچرخه‌ها باید دارای بوق و زنگ باشند تا صدای آنها تا فاصله پنجاه ذرع شنیده شود و از غروب آفتاب چراغ جلوی دوچرخه با نور سفید تا ده ذرع از مسافت را روشن کند و چراغ عقب با نور قرمز روشن باشد.

هم‌چنین دوچرخه‌سوارها باید در محل‌های پر‌جمعیت، سر پیچ‌ها و محل تلاقی خیابان‌ها آهسته حرکت کنند و مجاز نیستند به هیات اجتماع وارد شوند، مگر این‌که پشت سر هم و به فواصل معین باشد، حرکت از میان دسته‌های پیاده، سواری در پیاده‌رو و مسابقه در خیابان ها ممنوع است و اگر کسی قصد مسابقه دارد باید در نقاط مخصوص مسابقه دهند و از قبل نظمیه را مطلع و کسب اجازه کنند.

سواری دو نفر یا بیشتر یا سوار کردن اطفال و نمایش دادن روی دوچرخه و حمل اشیا در یک دست ممنوع است. دوچرخه‌سواران در نقاط پرجمعیت مجاز نیستند دو دست خود را از دسته دوچرخه بردارند و تعلیم دادن دوچرخه‌سواری در این نقاط ممنوع است.

استاتوس

در آخرین آیتم برنامه این هفته از شما سوال می‌کنیم که واقعن تماشای ماهواره می‌تواند دلیلی بر بی‌غیرتی باشد یا خیر؟ آن هم در جامعه‌ای که بیش از ٩۵ درصد از مردمانش از این دستگاه استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط

سگ‌کشی دردناک با اسید در شیراز توسط موجودی با نام انسان

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , ,