Saturday, 18 July 2015
28 November 2020

«جهاد علیه ماهواره‌ها»

2010 March 20

فرامرز دادرس / پژوهش‌گر و کارشناس اطلاعاتی

از ده ماه پیش تاکنون، حکومت اسلامی جهاد ماهواره‌ای خود را با شدت هر چه بیش‌تر از سر گرفته است. روزنامه فرانسوی فیگارو نوشت؛ شکایت دو صفحه‌ای از سوی وزیران امور خارجه؛ فرانسه، انگلیس و آلمان به «‌خانم کاترین اشتون»‌ دیپلمات بلند‌پایه اتحادیه اروپا فرستاده شده و در آن خواستار رسیدگی به این مساله  شده‌اند.

در این نامه حکومت اسلامی متهم شده است، که با پخش پارازیت، باعث اختلال در بیش از هفتاد شبکه رادیویی و تلویزیونی خارجی شده است، که از شبکه ماهواره ای «‌یوتل سات» (EUTELSAT) پخش می‌گردند.

شرکت یوتل سات در بیانیه رسمی خود در تاریخ هفدهم مارس 2010، با متهم‌کردن  ایران به پخش پارازیت به نکات زیر اشاره می‌کند: این شرکت مرتب به رفع اختلال در کانال‌های  فارسی زبان  «‌BBC» و «VOA»  می‌پردازد، و برای تقویت بیش‌تر، این دو شبکه از ماهواره‌های  (HOT BIRD 8) و (W3A) نیز پخش می‌گردند.

یوتل سایت می‌افزاید، که در ده ماه گذشته شکایت‌ها‌ی زیادی در این‌باره به نهاد‌های فرانسوی و بین‌المللی، مسوول رسانه‌ها و ارتباطات رسیده است. نخستین آن در ماه مه 2009، به آژانس ملی فرکانس فرانسه (ANFR) و آخرین آن در فوریه 2010 از طریق (EUTELSAT)، برای درخواست رسیدگی از سوی «‌کمیته تنظیم ارتباطات رادیویی اتحادیه بین‌المللی مخابرات»‌ (IUT) دریافت شده است.

رسیدگی به این شکایت‌ها در نشست روز‌های (22-26) مارس انجام خواهد شد. از سوی دیگر وزیران امور‌خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان، این مساله را در گردهمایی شورای وزیران امور‌خارجه اتحادیه اروپا بررسی خواهند کرد.

معامله به مثل، یکی از مجازات‌های پیش‌بینی‌شده علیه حکومت اسلامی می‌باشد، برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی و شبکه‌های ایرانی «العالم» به زبان عربی و «پرس تی وی» به زبان انگلیسی نیز از راه ماهواره «یوتل سات»  پخش می‌شوند.‌ در سال 2004، یوتل سات ، برنامه‌های تلویزیون حزب اله لبنان «المنار» را قطع کرد.

هدف از مجازات حکومت اسلامی ، فشار بیش‌تر اروپاییان به این حکومت درباره نقض حقوق بشر در ایران می‌باشد. روز چهاردهم مارس برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «‌اتحادیه اروپا آماده اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه رژیم ایران است‌«.

ده سال پیش در هنگام شورش‌های دانشجویی در ایران، چند کانال رادیو و تلویزیون فارسی زبان در لوس‌آنجلس، به پوشش خبری این رویداد پرداختند، و بازده کار آنان بسیار خوب بود، بگونه‌ای که رژیم  به فکر چاره افتاد، آیت‌اله خامنه‌ای رهبر حکومت اسلامی برای چاره‌جویی در تلویزیون دولتی ظاهر شد، و همگان ترس را در چهره او دیدند.

رژیم اسلامی پس از زمان کوتاهی بخود آمد و جهاد ماهواره‌ای را برنامه‌ریزی کرد، گفته شد که پارازیت‌های ارسالی از سفارت جمهوری اسلامی در کوبا در پخش رادیو تلویزیون‌های فارسی زبان اختلال وارد کرد.

با آغاز جنبش سبز در خرداد ماه گذشته موج تازه‌ای در پشتیبانی مردم ایران در سراسر جهان براه افتاد، رادیو تلویزیون‌های فارسی زبان نیز از خواب ده ساله بیدار شدند.

در صدای آمریکا دگرگونی‌هایی رخ داده بود، مدیران این رسانه در راستای دست‌های گشاده آقای اوباما بسوی حکومت اسلامی می‌دویدند. اروپاییان رسانه تصویری که در ایران پخش شود نداشتند، و میدان برای آمریکایی‌ها خالی مانده بود.

بسیاری از رادیو و تلویزیون‌های فارسی زبان لوس‌آنجلسی هنوز هم میدان درگیری‌های درونی مدیران و برنامه سازان با یک‌دیگر می‌باشد، و مدت‌ها است که مردم از آنان روی‌گردان شده‌اند.

صدای آمریکا «VOA» بسیاری از مبارزان کانال‌های رادیو -‌تلویزیونی لوس‌آنجلس را استخدام کرده و در پشت پرده نشانده‌، و در حقیقت قوطی بگیر و بنشان را بدست آنان داده است.

چند ماه پیش از آغاز جنبش سبز، بنگاه سخن پراکنی انگلستان «‌BBC‌« هم دارای تلویزیونی شده بود که با ماهواره بسوی ایران روانه می‌شد.

ابزار تبلیغاتی آلمان‌ها همان رادیو «دویچه وله» است، و فرانسوی‌ها هم سال گذشته بخش فارسی رادیو خود را به بهانه کم‌کردن هزینه‌ها بسته و روی اینترنت رفتند.

در پشت پرده چیز دیگری در جریان است، اروپاییان نمی‌خواهند تنها به رادیو اکتفا کنند و میدان تبلیغاتی در ایران را، برای انگلیس و آمریکا خالی بگذارند.

بی‌بی‌سی، با این‌که در کمتر از یک سال از آغاز کار خود صدای آمریکا را پشت سر‌گذاشت، ولی به دلایل تاریخی، میان ایرانیان محبوب نیست، و بسیاری از همکاری با این رسانه خودداری می‌کنند. دست‌مزد سالانه همکاران جوان این رسانه سی و دو هزار پاوند انگلیس می‌باشد.

تا پایان سال 2010 بخش فارسی یورو نیوز(Euronews)، به نه زبان دیگر این رسانه افزوده خواهد شد، استخدام مدیر بخش فارسی و کارمندان آن هم اکنون در جریان است، مرکز «یورو نیوز» در شهر لیون فرانسه می‌باشد.

یورو نیوز (Euronews) نخستین شبکه جهانی خبری است که بی‌وقفه برنامه اجرا می‌کند و در (253)میلیون خانه در جهان بیننده دارد که (172) میلیون آن در اروپا می‌باشند.

یورو نیوز، به نه زبان آلمانی، انگلیسی، عرب، اسپانیایی، فرانسه، ایتالیایی، پرتغالی ، روس  و ترکی برنامه دارد. و دارای شش و نیم میلیون بیننده در روز می‌باشد که سه برابر (CNN) و ده برابر (BBC World) می‌باشد. سیستم پخش دیجیتالی به یورو نیوز این امکان را می‌دهد که بتواند در سراسر جهان پخش شود.

بیست و یک سهام‌دار، سهام یورو نیوز را در دست دارند که عمده آنان در مالکیت تلویزیون دولتی فرانسه ( 25 در صد)، ایتالیا ( 23 درصد)، روسیه ( 19 در صد) ، ترکیه ( 16 درصد) و سویس ( 9 درصد) می‌باشد. تعداد کارمندان یورو نیوز تا سال 2010 از سیصد و بیست تن، به چهارصد تن خواهد رسید.

فیلیپ کایلا، رییس هیت‌مدیره «یورو نیوز» ، پیش‌تر رییس بازاریابی و سپس پخش (Eutelsat) بوده است، همان شبکه ماهواره‌ای که در بالا به آن اشاره شد. او میل ندارد که یورونیوز فارسی نیز به سرنوشت صدای آمریکا و بی بی سی دچار شود.

فیلیپ کایلا، در باره راه‌اندازی بخش فارسی یورو نیوز گفت «‌ما یک شبکه سیاسی نیستیم. ما یک شبکه خبری، همه رنگ، متعادل با تاکید به آزادی بیان می‌باشیم» او افزود، کارمندانی که استخدام می‌شوند بر پایه قانون فرانسه از استقلال حرفه روزنامه‌نگاری برخوردار خواهند بود.

27 اسفند ماه- 18 مارس 2010

تارنمای فرهنگ ایران

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , ,