Saturday, 18 July 2015
27 November 2020
ملودی کوچه - مادی واترز

«سنگ غلتان موسیقی بلوز»

2010 April 30

ثمرسعیدی/ ملودی کوچه

samar@koochehmail.com

امروز 30 اپریل سال‌روز درگذشت «مادی واترز» موزیسین برجسته‌ی سبک بلوز است. این هنرمند که در رای‌گیری مجله‌ی «رولینگ استون» به‌عنوان هفدهمین موزیسین برتر تمام دوران‌ها شناخته شده سازهای مدرن و امروزی‌تر را وارد موسیقی بلوز کرد و از این‌رو وی را پدر «شیکاگو بلوز» _ زیرشاخه‌ای از این سبک که در آن از سازهایی نظیر گیتار الکتریک استفاده می‌شود _ نامیده‌اند.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

هنرمندان زیادی از مادی واترز الهام گرفته‌اند. گروه معروف راک بریتانیایی «رولینگ استونز» نام خود را از آهنگی به‌همین اسم از مادی واترز وام گرفت و تعدادی از نوازندگان گیتارالکتریک در دهه‌ی 60، مانند «جیمی هنریکس»، «جیمی پیج» و «اریک کلپتون» تحت تاثیر تکنیک‌های نوازندگی این هنرمند بوده‌اند. عده‌ای از نوازندگان گیتارِ بلوز نیز که بعدها بلوزراک نواختند از مادی به‌عنوان یکی از الهام‌بخش‌های موسیقی خود یاد کرده‌اند.

مادی واترز در سال 1913 در ایالت می‌سی‌سی‌پی متولد شد و نام وی «مک‌کینلی مورگان فیلد» بود. وی در کودکی علاقه‌مند به بازی با گِل بود و به‌همین دلیل از سوی مادربزرگ‌اش به وی لقب «مادی» داده شد. (Mud به‌معنی گل) مادی در بزرگ‌سالی از این لقب به‌عنوان اسم هنری‌اش استفاده کرد.

مادی موسیقی را در کودکی با نواختن ساز دهنی آغاز کرد اما بعد از رسیدن به سنین نوجوانی به گیتار علاقه‌مند شد و با تمرین و تلاش بسیار آن‌را فراگرفت. او به‌عنوان راننده‌ی کامیون در گمنامی مشغول به گذران زندگی بود و تنها در مراسم خانوادگی و دوستانه، مانند مهمانی‌ها و عروسی‌ها این شانس را پیدا می‌کرد که بخواند و آهنگ‌هایی را که خودش ساخته بود به گوش دیگران برساند.

تا اوایل دهه‌ی 1940 اتفاق مهمی در زندگی مادی نیفتاده بود. او یک‌بار به شیکاگو سفر کرده بود و رویای هنرمند موسیقی بلوز شدن را در سر می‌پروراند. در این دوران پژوهش‌گری به نام «الن لومکس» که برای کتابخانه‌ی کنگره‌ی امریکا مستنداتی از موسیقی فولکلور را تهیه می‌کرد همراه با وسایل ضبط صفحه به منزل واترز آمد و از وی خواست که چند قطعه آهنگ و ترانه‌ی بلوز را که خودش ساخته بود اجرا کند. مادی واترز بعدها در مصاحبه با مجله‌ی رولینگ استون گفته بود که بعد از ضبط صفحه وقتی برای اولین بار صدای خود را شنید این اتفاق به نظرش باور نکردنی آمده بود: « این صدای خود من بود. نه صدای هیچ‌کس دیگری. لومکس مدتی بعد دو کپی از صفحه‌ی ضبط شده و یک چک 20 دلاری را برای من فرستاد. آن صفحه را بارها و بارها گوش می‌کردم و هربار با خودم زمزمه می‌کردم: من می‌توانم.»

در مورد واترز گفته شده: «سال‌ها باید بگذرد تا مردم بفهمند که این مرد چه چهره‌ی بزرگی برای موسیقی امریکا بود.» گفتنی‌ست دو پسر مادی واترز نیز از هنرمندان موسیقی بلوز هستند.»

مادی واترز بعد از این اتفاق به شیکاگو نقل مکان کرد. او در منزل خویشاوندانش زندگی می‌کرد و روزها در یک کارخانه به‌عنوان راننده‌ی کامیون کار می‌کرد. شب‌ها نیز در بارهای ارزان قیمت، آوازخوانی و نوازندگی می‌کرد. در این دوره دو اتفاق مهم برای واترز افتاد. آشنا شدن با یک بلوزمن کهنه‌کار که به وی کمک کرد تا بهتر باشد و هدیه گرفتن اولین گیتار الکتریک زندگی‌اش که توسط عموی وی خریداری شده بود تا بتواند صدای گیتارش را بلندتر از بقیه به‌گوش برساند. واترز با کار بیشتر بر روی یکی از قطعه‌هایی که برای لومکس اجرا کرده بود آن‌را با اسم «سنگ غلتان» دوباره ضبط و به بازار موسیقی عرضه کرد. درست از همان لحظه او در آستانه‌ی رسیدن به رویای خود قرار گرفت چون موفقیت آهنگ، مادی را وارد عرصه‌ی بلوزمن‌های حرفه‌ای کرد.

مادی واترز در 30 اپریل 1983 بعد از یک عمر فعالیت ارزشمند در زمینه‌ی موسیقی بلوز در گذشت. در مورد او گفته شده: «سال‌ها باید بگذرد تا مردم بفهمند که این مرد چه چهره‌ی بزرگی برای موسیقی امریکا بود.» گفتنی‌ست دو پسر مادی واترز نیز از هنرمندان موسیقی بلوز هستند.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , ,