Saturday, 18 July 2015
27 November 2020
نغمه‌های ایرانی- شهرام ناظری

«صدا مخملی کوهستان»

2010 May 02

آرش و آوا / دفتر آمریکا/ رادیو کوچه

«شهرام ناظری» در سال ۱۳۲۹ در کرمانشاه و در خانواده‌ای ادیب، فرهنگ‌دوست و اهل موسیقی متولد شد. وی از زمان کودکی مانند اکثر خوانندگان که صدای خوش در خانواده‌شان موروثی بوده، صدای خوش را از پدر و مادر خود به ارث می‌برد و پدرش که صدای لطیفی داشت و از سبک قدما و خوانندگان آن دیار به خصوص شیخ داوودی خواننده بزرگ بهره گرفته بود، فرزندش را تحت تعلیم قرار داد. قطب این خانواده، استاد «حاجی خان ناظری» (پرویز خان پورناظری) بوده که اکثر موسیقی‌دانان کرمانشاه را با نت و موسیقی اصیل ایران تعلیم داده و خود از شاگردان «درویش خان» و «کلنل وزیری» بوده‌است.

بخش اول

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

پدر شهرام ناظری ضمن آشنایی با گوشه‌ها و ردیف‌های آواز ایرانی با سه‌تار هم آشنایی داشت و مادر وی هم صوتی خوش و با آواز آشنایی داشته و شهرام در چنین محیطی پرورش یافت.

این محیط مناسب هنری موجب شد تا وی در سن ۹ سالگی اولین برنامه هنری خود را در رادیو کرمانشاه همراه با تار مرحوم «درویشی»، از نوازندگان معروف کرمانشاه، اجرا نماید.

وی سپس در سن ۱۱ سالگی در رادیو تلویزیون ایران چند برنامه در آواز ایرانی اجرا نمود و برای پر بارتر کردن درک موسیقی خود ارتباط بیشتری با پسر عمویش «کیخسرو پورناظری» و درویش «نعمت علی خان خراباتی» که تاثیر بزرگ و مهمی بر آشنایی او با موسیقی محلی و کردی و درک آن داشته‌اند برقرار کرد.

وی همواره در پی بهره‌بردن از مکاتب و استادان مختلف بوده‌است. در سال ۱۳۴۵ برای بهره‌گیری از محضر اساتیدی چون «عبداله خان دوامی»، «نورعلی خان برومند»، «عبدالعلی وزیری» و «محمود کریمی»، مقیم تهران شد و ضمن بهره‌گیری از محضر این اساتید، سه‌تار را نیز نزد استادان «احمد عبادی»، «محمود تاج بخش»، «جلال ذوالفنون» و «محمود هاشمی» فرا گرفت.

شهرام ناظری به مدت یک سال در تبریز با نوازندگان و موسیقی‌دانان آن دیار مانند «غلامحسین بیگجه‌خانی» و «فرنام قیطانچیان» که از شاگردان «اقبال آذر» بودند در زمینه موسیقی ایرانی کار کرد.

درسال ۱۳۵۴ بنا به پیشنهاد نورعلی برومند به استخدام رادیو تلویزیون در آمد و اولین برنامه خود را با گروه «شیدا» به سرپرستی «محمد‌رضا لطفی» با مثنوی مولانا و ترانه‌ای از شیخ بهایی اجرا کرد و پس از آن با گروه عارف به سرپرستی «حسین علی‌زاده» و «پرویز مشکاتیان» هم‌کاریش را ادامه داد.

وی درسال ۱۳۵۵ در نخستین کنکور موسیقی سنتی ایران (باربد) مقام اول را به دست آورد. در سال ۱۳۵۶ همراه با گروه «سماعی» به سرپرستی «اصغر بهاری» و «حسن ناهید» برای اجرای کنسرت در جشنواره توس انتخاب شد. در سال ۱۳۵۸ همراه با گروه «چاووش» که خود از اعضای اصلی آن بود در سخت‌ترین شرایط صدای موسیقی سنتی و اصیل ایران را به گوش مردم هنردوست ایران رساند.

شهرام ناظری از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ با تلاش پی‌گیر و بی‌وقفه، آلبوم‌های چاووش ۲، ۳، ۴، ۷ و ۸ را با هم‌کاری گروه «چاووش»، گروه «شیدا» و گروه «عارف» به سرپرستی محمد‌رضا لطفی، حسین علی‌زاده و پرویز مشکاتیان، آلبوم مثنوی «موسا و شبان» را با هم‌کاری جلال ذوالفنون و بهزاد فروهری، «شعر و عرفان» را با هم‌کاری نوازندگان مرکز «حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران» و گروه «مولانا» به سرپرستی جلیل عندلیبی، آلبوم «سخن عشق» باهم‌کاری گروه «تنبور شمس» و «مرا عاشق» را با هم‌کاری گروه «عارف» به سرپرستی پرویز مشکاتیان تهیه کرد.

بخش دوم

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

او در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ از فعالیت خود کاست و به روش‌های مختلف مشغول تدریس موسیقی و ردیف‌های آوازی به علاقه‌مندان شد.

از سال ۱۳۶۴ به بعد با هم‌کاری گروه‌های موسیقی ایرانی کارهای زیبایی را به بازار موسیقی عرفانی و اصیل ایرانی عرضه ساخت که از درخشان‌ترین این آثار می‌توان «شورانگیز» با هم‌کاری حسین علیزاده، «گل صد برگ و آتش در نیستان» با همک‌اری جلال ذوالفنون، کنسرت «اساتید» با هم‌کاری گروه اساتید (گروه فرامرز پایور) و «بی‌قرار» با هم‌کاری گروه جلیل عندلیبی را نام برد.

شهرام ناظری طی فعالیت هنری خود برای اجرای کنسرت‌های موسیقی اصیل ایرانی و عرفانی سفرهای بی‌شماری به کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا داشته‌است و در فستیوال‌های جهانی نیز حضور یافته‌است.

وی درسال‌های اخیر در کنسرت‌های داخلی که زحمات اجرای آن‌ها به دلیل کمبود امکانات و مشکلات پیش رو، زیاد است، حضور بیشتری داشته‌است. وی در جشنواره موسیقی فجرحافظ ناظری، شرکت کرد و جایزه اول این فستیوال را به عنوان بهترین خواننده موسیقی اصیل ایرانی را به دست آورد. وی جایزه مخصوص هیئت داوران را نیز از جشنواره مهر دریافت داشته‌است.

شهرام ناظری، در سفری که مهرماه ۱۳۸۶ به فرانسه داشت، نشان شوالیه ادب و هنر (Chevalier des Arts et Lettres) را از سوی دولت فرانسه دریافت کرد. این نشان بالاترین نشان فرهنگی فرانسه‌است و پاس‌داشتی است از طرف دولت فرانسه به هنرمندانی که تلاش ویژه‌ای در اعتلای فرهنگ و هنر انجام می‌دهند. وی از طرف مجمع آسیاسوسیتی به عنوان هنرمند برتر آسیا انتخاب و از طرف «بان کی‌مون‌« دبیر کل سازمان ملل متحد تقدیر ویژه شد. وی هم‌چنین در سال ۱۹۹۸ میلادی جایزه بهترین موسیقی  را دریافت نموده است.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , ,