Saturday, 18 July 2015
30 November 2020
گفت‌وگوی روز

«حکم‌جمعی برای درویشان، دور‌از حقوق‌اجتماعی است»

2010 May 12

اردوان روزبه/ رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

بیست و چهارتن از درویش‌های نعمت‌الهی گنابادی که در تیر ماه سال 1388 در «‌بیدخت» گناباد دست‌گیر شدند به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیر‌قانونی به حبس و شلاق و تبعید محکوم شدند.

بر اساس گزارش‌های رسیده چهارده نفر از این درویش‌ها به یک ماه و یک روز حبس تعلیقی و بیست‌و‌پنج ضربه شلاق محکوم شدند و ده تن دیگر نیز که به اتهام مدیریت این تجمع روبه‌رو بودند به پنج ماه حبس تعزیری و شلاق و اقامت اجباری در مناطق محروم محکوم شدند.

این دست‌گیری‌ها در پی دفن یکی از درویش‌های گنابادی توسط خانواده‌اش در مزار سلطانی بیدخت روی داد که نیروهای انتظامی از دفن وی جلوگیری کردند که منجر به مناقشه و دست‌گیری اقوام این فرد شده بود.

در پی آن نیز برخی دیگر از درویش‌ها با اجتماع در برابر دادگستری گناباد تقاضای آزادی دست‌گیر شده‌گان را داشتند که در پی آن نیز با برخورد پلیس به خشونت گرایید و تعدادی دیگر دست‌گیر شدند.

چندی است که دفن افراد در مجاور این مزار موضوع مناقشه این درویش‌ها و بهداشت شهرستان و دادگستری است. اگر‌چه برخی این جلوگیری و مواردی از این دست را در راستای فشار‌های بیشتر بر روی این گرایش مذهبی می‌دانند. این در شرایطی است که گروهی از افراد بسیج روز سه شنبه (دیروز) با حمله به حسینیه این درویش‌ها در کرج با شعار و حمله نسبت به حضور این حسینیه در کرج اعتراض کرده‌اند.

در خصوص صدور این حکم جمعی با وکیل این محکومان دکتر «غلام‌رضا هرسینی» اردوان روزبه گفت‌و‌گویی کرده است و از او خواسته تا علت صدور این حکم جمعی را بررسی کند:

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

آقای هرسینی 24 نفر از دراویش سلسله‌ی نعمت‌الهی گنابادی با اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیر‌قانونی به تحمل حبس، شلاق و تبعید محکوم شدند. چرا دادگاه این 24 نفر یک‌باره و با سرعت برگزار شده؟

آقایان عده‌ای از دراویشی که خانواده‌شان فوت کرده بود و داغ‌دار بودند را دست‌گیر کردند و مانع این شدند که برای فرد متوفا مراسم برگزار کنند. عده‌ای از آشنایان در نزدیک زندان گناباد جمع شدند و فاتحه خواندند و قرائت قرآن کردند. تجمع آن‌ها غیر‌قانونی نبوده است. چرا که در وقت شب بوده و کسی از آن‌جا عبور نمی‌کرده و ترددی نداشته است.

به هر حال این افراد را هم بازداشت کردند. ما سه وکیل بودیم که از آن‌ها دفاع کردیم اما به دفاعیات ما هیچ توجهی نشد. بر طبق اصل 27 قانون اساسی ایران تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آن‌که مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است.  آیا فاتحه خواندن و قرائت قرآن مخل مبانی اسلام است؟ در صورتی که روزانه در مساجد و حسینیه‌ها این اجتماعات تشکیل و قرآن خوانده می‌شود.

اتهام در مورد دفن میت هم غلط است زیرا وقتی اظهار می‌کنند آن مکان محل مناسبی برای دفن اموات نیست باید کارشناس بفرستند تا بررسی کند اما از این کار هم خودداری کردند. پرونده‌ی این افراد هنوز تمام نشده و شش نفر قبلی هم هنوز حکمشان صادر نشده است ممکن است آن‌ها هم مجازات  شوند.

پیش از این مرکز بهداشت گناباد با نظر قوه‌ی قضاییه اعلام کرده بود که هیچ کس حق دفن اموات در محل مزار سلطانی بیدخت  ندارد. آیا این  دراویش برخلاف دستور، میتی را دفن کردند؟

آن دستوری قابل تبعیت است که مطابق قانون باشد. گناباد کارشناس بهداشت عمومی ندارد. یک فردی نظری داده و در کمیته هم تایید کردند. کسی که نماینده‌ی متولی بوده در خواست کرده که کارشناس رسمی صاحب صلاحیت بیاید و بررسی کند. اگر کارشناس تایید کرد ما متابعت می‌کنیم. آن‌ها به فرمان‌دار، رییس دادگستری، دادستان، رییس دانشگاه و اداره‌ی بهداشت گناباد و اداره‌ی محیط زیست نامه‌ای نوشتند اما هیچ کس توجهی نکرد. وقتی توجهی نمی‌شود مردم هم اطاعت نمی‌کنند. مردم باید یقین حاصل کنند که آن‌چه در مورد دفن اموات گفتند مطابق با واقع است و آن را هم کارشناس باید تشخیص دهد. وقتی کارشناسی نشود کسی تبعیت نمی‌کند.

بعضی از دراویش معتقدند این اقدامات  و برخوردها با دراویش برای ایجاد نوعی فشار و تنگنا برای دراویش نعمت‌الهی است. نظر شما چیست؟

اگر در مجموع و نظام منظور است، خیر. بعضی از افراد محلی برای خودنمایی می‌خواهند به ما فشار بیاورند. به نظر من بیشتر انگیزه‌ی محلی دارد و انگیزه‌ی کل نظام نیست.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , 

۲ Comments


  1. alex
    1

    بنظر من رژیم از ترس خود این فضای روب و وحشت را بر پا میکند چون رژیم هیچگونه اعتباری نزد مردم و جهانیان ندارد