Saturday, 18 July 2015
27 November 2020
ملودی کوچه

«بادی؛ تو باید بهتر بنوازی»

2010 May 14

ثمر سعیدی/رادیو کوچه

Samar@koochehmail.com

«جرج بادی گای» نوازنده‌ی گیتار الکتریک در سبک شیکاگو بلوز، تاثیر زیادی را بر نوازندگان پس از خود گذاشته است. تکنیک‌های ماهرانه‌ای که این نوازنده استفاده می‌کند از سوی هنرمندان دیگر مورد تقلید قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن، بادی گای از نخستین افرادی بود که حرکات نمایشی با گیتار را در برنامه‌های زنده‌ی خود اجرا می‌کرد.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

جرج بادی گای در سال 1936 در لوییزیانای امریکا متولد شد و از نوجوانی شروع به یادگیری گیتار کرد. این هنرمند در سن 21 سالگی به شهر شیکاگو نقل مکان کرد و پس از ملاقات با «مادی واترز» گیتاریست مشهور شیکاگو بلوز، تحت تاثیر وی قرار گرفت. در آن دوران موسیقی بلوز با سازهایی چون گیتار اکوستیک نواخته می‌شد و به فولک شباهت زیادی داشت اما مکتب شیکاگو بلوز، سازهای مدرن را وارد این سبک از موسیقی کرد. بادی گای نیز با نواختن گیتار الکتریک در دوران خودش نوگرا محسوب می‌شد به‌خصوص حرکاتی که در هنگام اجرای زنده انجام می‌داد موجب حیرت فراوان مخاطبینش می‌شد. او قادر بود با دو دست، از پشت سر، به کمک پاها و حتی دندان‌هایش گیتار بنوازد.

جیمی هنریکس از جمله نوازندگانی است که از بادی گای تاثیر بسیاری پذیرفته است. اما از آن‌جا که موسیقی و حرکات نمایشی بادی گای اقبال چندانی در همگانی شدن و انتشار برای عموم مخاطبین نداشت، بعدها عده‌ی زیادی از علاقمندان موسیقی به اشتباه، بادی گای را مقلد جیمی هنریکس دانسته‌اند.

یک نوازنده در مورد بادی گای  می گوید: « خاطرم هست که در یکی از کنسرت‌های گای حضور داشتم. اواسط اجرا، زمانی که به تک‌نوازی مشغول بود، تصمیم گرفت ژاکت خود را دربیاورد. در کمال ناباوری حضار، او با یک دست گیتار نواخت و یکی از آستین‌هایش را درآورد، سپس بدون کوچک‌ترین اشتباهی، دستش را عوض کرد و با دست دیگر به تک‌نوازی ادامه داد تا آستین بعدی‌اش را هم در بیاورد، این در حالی بود که نفس تماشاگران از فرط حیرت در سینه حبس شده بود چرا که بادی گای در حین اجرای عملیات حتی یک نت را نیز از دست نداد.»

بادی گای معتقد است که برای رسیدن به موفقیت تلاش بسیاری کرده و هرگز برای آموختن پیر نمی‌شود. وی در یکی از مصاحبه‌های چندسال قبل خود نوازندگان جوان را به تلاش بیشتر و پرهیز از ناامیدی تشویق کرده و اذعان داشته که رمز موفقیت خود وی، تکرار پشت سرهم این جمله بوده است: « بادی، تو باید بهتر و بهتر بنوازی.»

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , ,