Saturday, 18 July 2015
21 June 2021
رنگ و تنوع در نوع پوشش،

«آیا چادر مشکی رنگ می‌بازد»

2010 July 27

مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

زن فردا (زهرا سمیعی): در بحث پوشش زنان به‌ویژه زنانی که از چادر استفاده می‌کنند مباحثی مثل رنگ و تنوع در نوع پوشش با ورود چادرهای رنگی با مدل‌های گوناگون مورد بحث قرار گرفته. گرچه پوشیدن چادرهای رنگی از دیرباز در برخی از مناطق کشورمان از جمله کرمان، یزد، کردستان و بخش‌هایی از آذربایجان متداول بوده است.

به گزارش «زن فردا»، استفاده از چادرهای مشکی و یا رنگی تنها مربوط به دوران حاضر نیست و بسیاری از باستان‌شناسان معتقدند سابقه پوشش چادر در ایران ریشه در تمدن بین‌النهرین دارد که به دوران پیش از پادشاهی هخامنشی باز می‌گردد و زنان دارای جایگاه اجتماعی به نشانه تمایز از دیگر طبقات، از این پوشش سنتی استفاده می‌کرده‌اند.

در عصر حاضر با افزایش ورود زنان به جامعه و در واقع افزایش فعالیت‌های خارج از منزل آن‌ها، طراحان و صاحب نظران عرصه پوشاک اقدام به طراحی و دوخت چادرهایی کردند که انجام فعالیت را برای زنان آسان‌تر کرده است. در این میان استفاده از پارچه‌های رنگی برای دوخت چادر نیز از جمله اقداماتی بوده که چند سالی است مورد توجه قرار گرفته و دختران و زنان جوان نیز از آن استقبال کرده‌اند.

یک طراح چادر ایرانی هم در این‌باره گفته است: «از آن‌جا که جوانان به تنوع رنگ و مدل در انتخاب لباس اهمیت می‌دهند و به اقتضای سن و سالشان مایل‌اند از مدل‌های متنوع برای پوشش خود استفاده کنند، در نتیجه فکر اولیه چادر ایرانی با طراحی متفاوت و عدم استفاده از رنگ سیاه در ذهن طراحان شکل گرفت. لباس و پوشش علاوه بر رفع نیازهای اساسی افراد معرف شخصیت و باورهای آنان نیز هست و با توجه به نگرش اسلامی زنان ایرانی در امر پوشش به‌ویژه چادر، حضور اجتماعی آنان و پذیرش مشاغل گوناگون استفاده از طرح‌های متنوع برای دوخت انواع پوشش و چادر اقتضای عصر حاضراست.

و امروزه با برگزاری جشنواره‌های لباس ملی، لباس ویژه مشاغل مختلف و.. . فضای ایجاد طرح و ایده‌های مناسب فراهم شده تا علاوه بر در نظر گرفتن معیارهای زیبایی شناختی، مسایل فرهنگی و مذهبی، احساس راحتی و حضور اجتماعی موثر و مناسب زنان را تضمین نماید.

به‌طور کلی لباس زنان در محیط کار شامل چادر، مانتو، شلوار همراه با مقنعه یا روسری، به صورت پوشش کامل است اما در فضای کاری متفاوت، متناسب با حفظ شوون اخلاقی زنان و حجاب کامل در جامعه، لباس‌هایی با فرم‌های متفاوت و متنوع وجود دارد مثل لباس زنان پلیس، پزشک، آتش‌نشان و … که بسیار متفاوت با پوشش زنان دیگر است.

اما به هر حال ترویج استفاده از پوشش‌هایی با رنگ‌های متنوع علاوه بر آن‌که با موازین دینی ما مسلمانان منطبق است، فواید اجتماعی و اقتصادی فروانی نیز برای جامعه در پی دارد و به همین دلیل استفاده از الگوهای مناسب و رنگ‌های متناسب با عرف می‌توان زنان و دختران را به پوشیده بودن ترغیب کند و این چیزی ست که دین ما بر آن اهتمام می‌ورزد حضور زنان با حفظ حجاب و الزامات ارتباطی در جامعه.

مهری باقری مدرس حوزه در این خصوص در گفت‌وگو با «زن فردا» می‌گوید: «اصل مهم در اسلام در رابطه با حجاب پوشش است. یعنی آن‌چه اهمیت دارد فلسفه پوشش است نه رنگ آن، در واقع پوشش می‌تواند نشان‌دهنده این امر باشد که زن اهل فحشا نیست و خود پوشش می‌تواند مانع از تعرض به زنان باشد.

این مدرس حوزه ادامه می‌دهد:

«اصل مقدار پوشش است و رنگ آن در مرحله بعد قرار می‌گیرد، اگر در پیشینه تاریخ نگاه کنیم می‌بینیم که از لباس‌های متنوع با رنگ های گوناگون استفاده می‌شده و این امر خود نشان می‌دهد که اصل در درجه نخست پوشیده بودن است.

وی افزود: البته استفاده از رنگ‌های مختلف در چادر می‌تواند یکی از عوامل تشویق افرادی باشد که گرایشی به حجاب ندارند و این امر می‌تواند کمک کند تا این‌گونه افراد نیز به سمت حجاب کشیده شوند اما در مورد زنانی که معتقد به حجاب هستند و از چادر هم استفاده می‌کنند گمان می‌کنم استفاده از چادرهای رنگی برای آن‌ها چنین معنایی نداشته باشد.

باقری معتقد است تبلیغ برخی رنگ‌ها و نوع پوشش برای افراد چادری نیست و این امر بیش‌تر برای کسانی ست که اعتقادی به پوشش ندارند و یا تمایل دارند اما به‌دلیل رنگ و نوع چادر نمی‌توانند از ان استفاده نمایند.

وی در پایان گفت: «ما با طیف‌های گوناگونی مواجه هستیم و نباید تنها به یک طیف خاص توجه کنیم و باید تلاش کنیم به آن‌چه در دینمان آمده جامه عمل بپوشانیم. چرا که بحث مربوط به پوشش چیزی ست که ما خودمان آن‌را وارد فرهنگمان کرده‌ایم و در اسلام الزامی نسبت به رنگ خاصی وجود ندارد و می‌بینیم که تنها در مراسم حج استفاده از رنگ سفید سفارش شده است و این خود نشان دهنده این است که اسلام معتقد به رنگ تیره و یا سیاه نیست و مشکلی هم با رنگ‌های روشن ندارد و برعکس اگر برخی روایات و سخنان امامان را در خصوص رنگ‌ها ببینیم متوجه می‌شویم که استفاده از رنگ‌های روشن بسیار سفارش شده و حتا رنگ سیاه مکروه معرفی شده است.

سعیده دانشجوی رشته ارتباطات در این خصوص به خبرنگار «زن فردا» می‌گوید: «به عقیده من استفاده از چادر رنگی نمی‌تواند ایرادی داشته باشد اما من خودم به شخصه تا زمانی که در جامعه به صورت عرف در نیاید از آن استفاده نمی‌کنم.»

زهرا دانشجوی رشته نرم‌افزار است که معتقد است خیلی کار خوبیه که استفاده از چادرهای رنگی عرف بشه

و بسیاری از زنان و دختران ما از آن استفاده کنند چراکه به نظر من استفاده مداوم از چادر مشکی باعث ضعف روحیه در افراد می‌شود و اگر استفاده از این چادرها رواج پیدا کند حتمن از رنگ‌های شاد آن استفاده می‌کنم.»

در هر صورت استفاده از چادرهای رنگی برای برخی خوشایند و برای برخی ناخوشایند است. اما با این وجود آن‌چه بسیار حائز اهمیت است پوشش آنهم پوشش اسلامی است در درجه نخست و بعد از آن می‌توان به رنگ و نوع پوشش توجه کرد.

البته به نظر می‌رسد استفاده و رواج این‌گونه چادرها نیاز به زمان دارد و از سوی دیگر نیز به سرانجام رسیدن این امر نیاز به حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های گوناگون دارد چراکه انجام کارهای فرهنگی بسیار زمان‌بر بوده و به نظر می‌رسد ترویج آن‌چه کمی با عرف مغایر است مشکل باشد اما در هر حال امید می‌رود هر آن‌چه در جهت ارتقای فرهنگ جوانان ما صورت می‌گیرد به سرانجامی خوش دست یابد.

3 مرداد 1389

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , ,