Saturday, 18 July 2015
20 September 2020
به بهانه سال‌روز درگذشت «ارنست اینگمار برگمان»

«روزنگاشت/ توت‌فرنگی‌های وحشی»

2010 July 30

محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

سی‌ام جولای برابر با سال‌روز درگذشت «ارنست اینگمار برگمان» او که متولد چهاردهم جولای 1918 است و کارگردان و نویسنده و تهیه کننده و از برجسته‌ترین فیلم‌سازان معاصر سوئدی بود که در سی‌ام جولای 2007 و در سن 89 سالگی درگذشت.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

 

فایل را از این جا دانلود کنید

«ارنست اینگمار برگمان» در چهاردهم جولای 1918 در سوئد به دنیا آمد پدرش  کشیش بود او در سال ۱۹۳۷ وارد کالج دانشگاه «استکهلم» شد تا در زمینه هنر و ادبیات مشغول به تحصیل شود برگمان فارغ التحصیل نشد اما دست به نگارش چند نمایش‌نامه و یک اپرا زد و خود را به عنوان یک دستیار کارگردان تاتر، مطرح ساخت.

در سال ۱۹۴۱ فعالیت برگمان در زمینه سینما آغاز شد و با فیلم آشفتگی (۱۹۴۴) که او نویسنده آن بود و با کارگردانی «شوبرگ» ساخته شد و موفقیت بین‌المللی آن موجب به وجود آمدن نخستین فرصت کارگردانی برای برگمان شد.

وی در سال ۱۹۵۵ و با ساخت فیلم «لبخندهای یک شب تابستانی» موفق شد نامزد جایزه نخل طلای جشنواره «کن» شود. او سه بار دیگر نیز نامزد این جایزه شد اما نتوانست این جایزه را از آن خود کند. اما موفقیت‌های این کارگردان از نظر اسکار جلوه بیش‌تری دارد چراکه وی موفق شد تا سه بار در سال‌های (۱۹۶۰، ۱۹۶۱، ۱۹۸۳) و با فیلم‌های «هم‌چون در یک آینه»، «شم باکرگی» و «فانی و الکساندر» در بخش بهترین فیلم خارجی این جایزه را از آن خود کند.

تکنیک سینمایی او در نوع خود جالب توجه است. وی به ‌طور معمول فیلم‌نامه‌هایش را خود می‌نوشت اما نکته جالب توجه در این است که او پیش از آن‌که فرآیند اصلی نگارش را آغاز کند، ماه‌ها و حتا سال‌ها به فیلم‌نامه فکر می‌کرد.

ساختار فیلم‌های اولیه او با احتیاط بسیاری طراحی شده‌اند و بیشتر بر اساس فیلم‌نامه‌های خود برگمان یا با هم‌کاری فیلم‌نامه نویسان دیگر هستند اما در کارهای بعدی و در مواردی که هنرپیشه‌ها می‌خواستند کارها را به صورتی متفاوت انجام دهند او این اجازه را به آن‌ها می‌داد که این امر نتایج خوبی نیز به هم‌راه داشت.

با پیش‌رفت کار برگمان و در آخرین فیلم‌هایی که او ساخت، حتا اجازه بدیهه‌گویی نیز به هنرپیشه‌ها داده می‌شد. در بسیاری از فیلم‌های او  شاهد استفاده دینامیک از سایه‌ها، استفاده از نمای بسته صورت و ساعت هستیم که این امر تبدیل به نوعی نشانه برای فیلم‌های او شده است.

وی از دید بسیاری از اهالی سینما یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های تاریخ به شمار می‌رود و از او به عنوان هشتمین کارگردان بزرگ تاریخ نام برده شده و مجله تایم نیز در یازدهم جولای ۲۰۰۵ وی را به عنوان «بزرگ ترین کارگردان زنده» جهان مطرح کرد.

منتقدین فرانسوی در شهرت برگمان نقش مهی داشتند، شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از منتقدین ایرانی که در مطبوعات فرانسوی نقد فیلم می‌نوشت «فریدون هویدا»،  برادر «عباس هویدا»، نخست وزیر حکومت پیشین بود. هویدا توت فرنگی‌های وحشی و دیگر آثار برگمان را این‌طور تحلیل می‌کند:

«آثار برگمن‌، نه به صورت دایره بلکه به صورت یک فنر تکامل مییابد، فنری که پس از هر تغییر دوایر بزرگ‌تری را دور می‌زند و در عین حال ظریف‌تر می‌شود، در این راه تکاملی، گاه لحظه‌ای توقف می‌کند تا با یک نگاه آثار گذشته‌اش  را از نظر بگذراند. آن‌وقت آخرین حلقه‌ی فنر آن‌چنان عجیب می‌درخشد که بر آثار دیگر او سایه‌ می‌افکند. توت فرنگی‌های وحشی جز آن دسته از فیلم‌هایی است که بر سایر آثار او سایه افکنده است»

اینگمار برگمان از سال ۱۹۹۵ که همسر خود، را از دست داد بیش‌تر اوقات خود را در انزوا و تنها در جزیره «فارو» در کنار دریای «بالتیک»، جایی که بیش‌تر فیلم‌های خود را در آن‌جا فیلم‌برداری کرده بود. سرانجام این کارگردان بزرگ در سی‌ام جولای سال ۲۰۰۷ در سن 89 سالگی درگذشت.

منبع‌ها:

سینما از 30 نما

سایت آدم برفی‌ها

ویکی‌پدیا

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

|

TAGS: , , , , , , , ,